Voorderrie 2x10 sleept

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Voorderrie 2x10 sleept

Bericht door ThaDoc »

Ik krijg mijn voorderrie maar niet afgesteld zodat hij niet sleept. Het zijn een SRAM x7 (38/24) voorderrie en een x9 achterderrie (10 speed, 11 - 36) die standaard op mijn fiets liggen.
Bij eerste onderhoud vermeld aan LBS dat ik niet mijn ganse cassette kan gebruiken zonder slepen en volgens hem moet dat wel kunnen. Niet dus... na onderhoud nog steeds hetzelfde probleem

Het lijkt alsof de kooi gewoon te smal is om zonder slepen het volledige bereik te benutten. Tijdens het rijden speel ik wat met de kabelspanning om van het irritante geluid af te graken maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Iemand tips?
Gebruikersavatar
Klein
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: za 15 dec 2007 20:59
Rijdt met: Specialized stumpjumper expert carbon 29

Bericht door Klein »

dus je zegt tegen uw fietsenmaker dat ge uw cassette niet volledig kunt gebruiken en hij beweerd van wel? En diene regelt uwe derrailleur dan ni af?
Das dan wel ne vreje fietesenmaker....

je kan mss zelf wa spelen met die 2 vijsjes (H en L), of mss staat uw derrie klein beetje te hoog of te laag, of niet helemaal juist in lijn met uw tandwielen. Op google vind je wel hoe je een derrie moet afregelen
Maar uw ketting vanvoor op de 24 en achter op de 11 of voor op de 38 en achter op de 36 (ketting volledig gekruist), is ni echt goed
Gebruikersavatar
Tom83
Mountainbiker
Berichten: 160
Lid geworden op: di 20 mar 2012 16:09
Rijdt met: Kona Raijin Ti, Kona Unit SS

Bericht door Tom83 »

Gebruikersavatar
zwolle
Mountainbiker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Bericht door zwolle »

Klein schreef:dus je zegt tegen uw fietsenmaker dat ge uw cassette niet volledig kunt gebruiken en hij beweerd van wel? En diene regelt uwe derrailleur dan ni af?
Das dan wel ne vreje fietesenmaker....

je kan mss zelf wa spelen met die 2 vijsjes (H en L), of mss staat uw derrie klein beetje te hoog of te laag, of niet helemaal juist in lijn met uw tandwielen. Op google vind je wel hoe je een derrie moet afregelen
Maar uw ketting vanvoor op de 24 en achter op de 11 of voor op de 38 en achter op de 36 (ketting volledig gekruist), is ni echt goed
de h en l vijsjes moet je normaal nooit meer aankomen eens ze goed staan

het is vooral zaak om de ketting niet te schuin te laten lopen

als je bv: vanvoor op de gorte plateau rijs en vanachter ook op z'n grootst staat ga je altijd wat geratle hebben (zeker bij 10 speed)
want zo rijd je normaal niet he'.

het is dus vooral zaak om kopje erbij te houden en ook soms vooraan te schakelen
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

LBS beweerde dat het voordeel van 2x10 is dat je het hele bereik kan gebruiken. Hij had zogezegd alles terug afgesteld. Normaal stel ik zelf alles af en heb dus wel wat ervaring. Punt is dat als ik bv vooraan op het grootste blad lig, achteraan slechts de helft van de cassette kan gebruikt worden zonder dat hij vooraan begint te slepen. Vroeger met 3x10 (Shimano) nooit problemen gehad.
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

Terug geweest bij lbs voor een probleem met de achternaaf. Heb hem ook nog eens naar de voorderrie laten kijken en ook hij krijgt hem niet afgesteld zodat hij niet schuurt. Volgens hem compleet normaal (vooordeel vorig keer???). Voor mij geen SRAM meer, je ziet duidelijk dat de kooi veel te smal is uitgevoerd.
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Bericht door Powerflor »

Kooi sram te smal kan ik beamen.
Word zot van dat afstellen en geschuur.
Moest ik weten dat het met shimano opgelost was, stapte de vodde terug naar de Vs!
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

Ah, toch nog iemand met hetzelfde probleem! :-)
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Bericht door Kristof Huyck »

Tenzij de kooi van een x7 fundamenteel anders is dan die van x0 zou dit echt geen probleem mogen geven als alles correct is afgesteld. Moest ik in de buurt wonen, zou'k het gerust eens willen komen bekijken.
blazer
Mountainbiker
Berichten: 628
Lid geworden op: za 04 nov 2006 22:26
Rijdt met: Scott scale 29 expert carbon

Bericht door blazer »

ik rij met nen x0 achter en nen x9 voor 2 x 10

ik zou zeggen geen probs mee, maar probeer van op een zo'n recht mogelijk lijn te rijden , is het best voor je tandwielen , je ketting , en benen hoe rechter de lijn hoe soepelder de boel draait of het nu sram is of shimano .

onlangs reed ik achter een koersfiets , die reed vooraan op zijn buitenblad en achteraan op de grootste krans , is echt een mootig zicht wat die ketting meemaakt hoor .
Plaats reactie