Tubeless starters kit?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

Uiteindelijk gewoon goedkoop een nieuw setje Syncros XR2.0 op de kop kunnen tikken waar het lint al in zat. Daar nog van schwalbe de kit gekocht voor iets meer dan €20 voor 500ml latex en de busjes en 2 ventielen. Op een half uurke was het gepiept.
Dacht dat het allemaal moeilijker was, maar blijkbaar dus niet.

Nu heb ik dan het setje XR39 vrij voor smalle bandjes op te leggen voor als ik eens op de weg ga fietsen op hartslag.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

Tot nu toe nog geen geluk met mijn tubelessverhaal. Meer dan 2 jaar met binnenband geen enkele keer lek gereden en met tubeless bij de 3de rit een stuk koperdraad van 1mm dukte en 7cm lang erin. Binnenband mogen steken omdat het velglint ook doorboord was en de lucht via een spaak weg liep.

Vermits ik op vakantie vertrok en meteen bij thuiskomst wilde gaan biken, heb ik een vriend de velg laten binnen doen bij de LBS die nieuw lint had gestoken en latex erin en klaar. Gisteren off-road nog steeds latex door het gaatje weg aant lopen en toen ik via de weg naar huis ging liep er niets uit. Vandaag nog eens goed bekeken, maar het gaatje wil echt niet dicht. Dus maar een nieuwe buitenband besteld en hopen dat ik daarna meer geluk heb.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Dickie »

Als de koperdraad maar een dikte van 1mm heeft dan is het imo toch raar dat de melk het gaatje (dat dan ook maar 1mm meet?) niet dicht krijgt.
Het kan helpen om de fiets zodanig weg te zetten dat de band met het gaatje naar beneden staat.
Tegen de volgende ochtend moet het gat al geplugd zijn met gestolde latex.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

Dickie schreef:Als de koperdraad maar een dikte van 1mm heeft dan is het imo toch raar dat de melk het gaatje (dat dan ook maar 1mm meet?) niet dicht krijgt.
Het kan helpen om de fiets zodanig weg te zetten dat de band met het gaatje naar beneden staat.
Tegen de volgende ochtend moet het gat al geplugd zijn met gestolde latex.
Dat is t m net. Heeft meer dan een week zo gestaan. Ik pomp 2 bar en ga rijden. Onderweg was hij weer wa plattekes en toen weer wa bijgepompt met gevolg dat mij de latex rond de oren vloog. Dan weer gat nar beneden tot het stopte en 5 min wachten en na 20 m weer van dat. Enkel om de baan bleef het goed. Vertrouwen is weg.

Heb me herstelkit besteld en direct nieuwe band. Kan ik de andere wiek steken en als reserve houden.

Tis echt een misterieus gaatje en ga geen risico,meer nemen. Laatste 2 ritten waren al in mineur.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door rubber-12 »

Een gat van 1 mm zou toch dicht moeten geraken. Er zit wel wat verschil in de latex, de ene maakt de gaatjes beter dicht dan de andere.

Ik heb één keer een gat niet dicht gekregen, er was een toep half uitgescheurd en bij off-road rijden werd de wonde elke keer terug open getrokken.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

Zal wss aan de vorm van het gat liggen. De latex is van Schwalbe. Vermoed dat da ni slecht is dan.
Het zal een raadsel blijven. Vertrouwen in deze is weg en dus nieuwe erop.

Met moto ook al voorgehad dat ik 2 x op 2 ritten olat reed. Dan steek ik ne nieuwe band.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Dickie »

Nieuwe band is altijd het makkelijkst natuurlijk.
Misschien een tip: De race sealant van Notubes kan je zelfs niet door een ventiel krijgen met een spuit, want dat gat plugt ie onmiddellijk dicht.
Dat spul kan je enkel maar rechtstreeks in de band kappen, vind ik ook ineens het nadeel, maar qua afdichten is het wel veel beter.
Met de gewone sealant kon je bijvullen via het ventiel, toch veel makkelijker en sneller.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door madskatingcow »

Zo geweldig vind ik de Race Sealant van NoTubes ook niet, verschillende kledingstukken vol spetters van gaatjes niet groter dan een speldekop door doornen en nog steeds 'zweten' van de banden. Door een injectienaald krijg je de Race Sealant niet, maar een spuit met wat doorgang en een rubber slangetje - zonder kern in het ventiel - is geen enkel probleem. Betere ervaring met andere producten.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door sam2300 »

Daarvoor dienen die Maxalami's ofzoiets... En zijn dan nog eens handig weg te steken in je stuuruiteindes. Erg handig in het gebruik on track, en blijven meegaan tot de band versleten is.
Toch geen nieuwe band omdat er een gaatje van 1mm inzit!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless starters kit?

Bericht door Free_ltd »

Vandaag stond er een doos thuis geleverd met weer wat spulletjes. Enerzijds een nieuwe band :lol: En anderzijds een setje strips (wieken) + gereedschap om het gaatje te dichten. Ik had zoiets wel liggen, maar ik vreesde dat die voor de moto te dik zouden zijn en kon het op foto niet zien. Maar ze zijn dus wel degelijk kleiner en er zijn 2 formaten meegeleverd. Heb voor de zekerheid de nieuwe band nu opgelegd, maar zal die Schwalbe de volgende keer gewoon herstellen en zien of hij het dan gaat houden.

Wel per ongeluk 2 van die setjes besteld gehad :( Probleem is dat ge dat zo weinig nodig hebt, dat die wieken wss al vervallen zijn voordat ge aan het tweede pakje begint :lol: Anders 1 setje in de kast leggen en een ander setje in de rugzak steken om onderweg te herstellen.
Plaats reactie