Aluminium crankbout inbus (shimano xt) bestellen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
board
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 05 jun 2002 02:00

Aluminium crankbout inbus (shimano xt) bestellen

Bericht door board »

Hey,

Recent is de crankarm van mijn xt los gekomen.
Tijdens een trip in buitenland is er speling op gekomen en is de kunststof draad beschadigd. :(

De typische ster om de bout aan te draaien had ik natuurlijk niet bij anders had ik deze onderweg kunnen aandraaien. Maar ook is het naar mijn mening niet zo slim om dit (belangrijk) stuk uit kunststof te maken.

In mijn zoektocht naar iets stevigers ben ik een aluminium bout MET inbus terecht gekomen.
Steviger en altijd onderweg aan te draaien met multitool.

Ik ga er enkele bestellen voor mijn fietsen. Nog iemand interesse?

Afbeelding
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Aluminium crankbout inbus (shimano xt) bestellen

Bericht door IPPE »

Die kunststof schroef dient enkel om de speling bij het monteren van de crank weg te werken. Die dient niet om uw crank op zijn plaats te houden, daarvoor dienen de schroeven op 't uiteinde van de crank.
Deze moeten tss 12 en 14NM aangetrokken worden, die kunststof 2NM. :wink: .
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Aluminium crankbout inbus (shimano xt) bestellen

Bericht door Reflex »

Zoals hierboven gezegd, de bout is er enkel maar om de speling eraf te halen en een beetje druk op de lagers te hebben. Ik zie dan ook totaal niet het nut in van een Alu bout
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Aluminium crankbout inbus (shimano xt) bestellen

Bericht door kovan »

Deze alu-lijkt me daarentegen wel nuttig.
Voor de kunststof bout heb je een speciale sleutel nodig, voor deze alu versie niet...
Gebruikersavatar
board
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 05 jun 2002 02:00

Re: Aluminium crankbout inbus (shimano xt) bestellen

Bericht door board »

Mijn vorige (race) fiets was voorzien van een originele shimano aluminium bout maar wel met ster. Toch een pak steviger naar mijn mening.
Ik ga enkele keren per jaar bikepacken in meestal afgelegen gebieden en dan heb ik toch graag betrouwbaar materiaal waar ik mijn plan mee kan trekken. En voor mij hoort daar geen kunststof bout meer bij. En die bout dient idd alleen voor de speling weg te werken en normaal zou dat onderweg niet mogen gebeuren maar toch was het zo en dan sta je daar met je multitool. :-(

En idd sommige personen zullen die mss te hard aandraaien met een inbus wat met een ster veel moeilijker is.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Aluminium crankbout inbus (shimano xt) bestellen

Bericht door Reflex »

Een beetje "bushmen" kan toch wel een plastic boutje aandraaien om een lichte voordruk op het lager te krijgen. De inbusbouten zijn het belangrijkste. Zelfs zonder die bout kun je rijden. Nja iedereen zijn ding natuurlijk ;)
Plaats reactie