ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
qbic2007
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 08 jun 2016 13:42

ketting

Bericht door qbic2007 »

Beste

De laatste tijd heb ik een aantal malen mijn ketting gebroken gelukkig heb ik een multitool met kettingponds en heb ik altijd een 'on the trail' reparatie kunnen uitvoeren. (gewoon terugplaatsen van de pin)

Nu ik rij met een vrij nieuwe mtb (<20 ritten) met de originele kmc x11, dus het probleem zal wel bij mij liggen :roll:
Ik heb alvast een alcohol marker bij mijn mtb spullen gepakt om te markeren of het telkens dezelfde schakel is die open breekt.

Op het internet vind je tal van voor-/tegenstander van het herplaatsen van de pin. :-"

Zijn er nog mensen die last hebben van vroegtijdige slijtage (breken) op deze kettingtype?

Wat zijn mijn opties?
shimano compatibele pin plaatsen? (kmc verkoopt geen vervangpinnen bij mijn weten)
Ik heb ooit ergens gelezen dat je tik kan geven met doorslag en hamer op de oude pin om te vermijden dat de pin makkelijk los komt, is dit gebruikelijk?
Kmc missing link, maar ik ben principieel een beetje tegen het plaatsen van 7 missing links ... :wink:

Dank je voor lezen en veel dank voor antwoorden :-D
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: ketting

Bericht door vedet »

Dat je zo vaak kettingbreuk hebt lijkt me niet normaal, Ik heb de laatste 3 jaar geen enkele kettingbreuk gehad.
ipv aan te duiden waar ze breekt, eens aanduiden wanneer ze breekt, en breekt ze of plooit de schakel open?


ik vind de missing links van KMC zeker goed genoeg, veel beter dan het pinnentje terug proberen te duwen.
qbic2007
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 08 jun 2016 13:42

Re: ketting

Bericht door qbic2007 »

3x op 5-6 ritten.

Telkens was de pin losgekomen uit schakel, verder geen zichtbare schade aan pin of schakel. Naar mijn gevoel is het niet telkens dezelfde schakel, maar dat gaan we dus weten als ik ze kan markeren. :-)

Laatste maal was 1 buitenschakel stuk licht verbogen, maar misschien was dit nadien gebeurd bij het door de derailleur lopen of door erover te rijden.
psychoboarderke
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: di 04 dec 2012 11:07

Re: ketting

Bericht door psychoboarderke »

Ik gebruik die pinnen enkel nog voor stadsfietsen etc.
Voor een MTB komt er enkel nog maar een missing link/powerlink op bij mij afhankelijk van het merk van ketting.
Alleen al qua onderhoudsgemak..

Ik zou op safe spelen en een nieuwe ketting zetten met een missing link ertussen.
Of ga eens ten rade bij je LBS (als je fiets van daar komt) Normaal is het zeker niet.

Niet teveel zelf blijven klooien met die ketting en pinnekes terugplaatsen..
Eens te meer omdat je aangaf dat een buitenschakel (licht) geplooid was.
De meeste multitool ponskes laten vaak te wensen over..
Gebruikersavatar
filiep72
Mountainbiker
Berichten: 1987
Lid geworden op: ma 06 okt 2008 13:18
Rijdt met: Merida Big Nine Carbon Team '13; Specialized Epic Expert 29" '15

Re: ketting

Bericht door filiep72 »

KMC ketting? Best eens informeren bij onze vriend Liebherr 914.
qbic2007
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 08 jun 2016 13:42

Re: ketting

Bericht door qbic2007 »

psychoboarderke schreef:Ik gebruik die pinnen enkel nog voor stadsfietsen etc.
Voor een MTB komt er enkel nog maar een missing link/powerlink op bij mij afhankelijk van het merk van ketting.
Alleen al qua onderhoudsgemak..

Ik zou op safe spelen en een nieuwe ketting zetten met een missing link ertussen.
Of ga eens ten rade bij je LBS (als je fiets van daar komt) Normaal is het zeker niet.

Niet teveel zelf blijven klooien met die ketting en pinnekes terugplaatsen..
Eens te meer omdat je aangaf dat een buitenschakel (licht) geplooid was.
De meeste multitool ponskes laten vaak te wensen over..
Het is ook nie dat het geld op mijn rug groeit zenne :wink:

Zal nog een extra missing link bijkopen voor het geval dat (zit al eentje in voor onderhoud uiteraard). Normaal doe ik ook liever niet de oude pinnen er terug in, maar als je daar in het bos staat ben je gelukkig dat je de pin erin kan rammen en verder fietsen :lol:

Nog een beetje gegoogled en lijkt me toch ook niet evident om een shimano vervang pin in een kmc ketting te persen, dus missing link is enige optie voor kmc ketting ... :-k
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: ketting

Bericht door vedet »

Toch maar eens denken waarom je zo vaak breuk hebt.
Bij mij lag het aan schakelen op de verkeerde momenten.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: ketting

Bericht door Reflex »

Als je nu bij je volgende breuk een missing link gebruikt ipv een pin zie je snel genoeg of het op verschillende plaatsen fout gaat. Ik ben geen voorstander van pinnen. Gewoon 2 a 3 kettingen op een cassette en bij een breuk een extra linkje. Bij meerdere breuken de ketting weg gooien. Maar dat heb ik nog nooit gehad.
qbic2007
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 08 jun 2016 13:42

Re: ketting

Bericht door qbic2007 »

Bij nader inzien lijkt me dat toch ook de beste oplossing, vanavond missing linkje bijbestellen. Hopelijk wijst dat uit dat het idd altijd dezelfde plaats was.

Waarom ik zo vaak breuk heb is me ook een compleet raadsel, ik trap en schakel normaal vrij licht, weeg ook maar 64kg dus heb sowieso niet veel gewicht om 'ertegenaan te gooien'.

Bedankt voor al jullie reacties :-D
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: ketting

Bericht door Dickie »

1°) Ik zou de cassette en het kettingblad eens goed checken.
Mss. is er ergens een tand misvormd (te scherp of krom), als die net de schuinte heeft om tussen ringetje en plaatje te grijpen is het een ideaal 'tooltje' om de ketting open te halen als er wat kracht gezet wordt.
2°) Achterwiel zit toch op zijn plaats in de dropouts? Ook even checken of wielen in zelfde vlak lopen.
Maw. dropouts perfect haaks?
3°) Cassettebody loopt zonder speling en wiebelt niet? Dat zou wel zeer verwonderlijk zijn bij een nieuwe fiets.
4°) Boutjes vh kettingblad in orde?

Als dat allemaal ok is, dan zal het wel aan de ketting(fabricage?) liggen en kan het met een nieuw exemplaar opgelost zijn.
Plaats reactie