XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dia-biker
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 02 jun 2013 07:42
Rijdt met: '17 Epic HT, '15 Epic FSR

XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door Dia-biker »

Om een of andere duistere reden blijkt m'n nieuwe XTR (HG-900) ketting niet compatibel met m'n XT (M-8000) cassette?!
Alles lijkt in eerste instantie in orde, maar de ketting springt regelmatig over, wel enkel op het kleinste tandwiel (11t)
Dit zowel bij het losrijden langs het jaagpad (op platte baan dus) als bij het stevig doorduwen in bergaf bvb.

(En 't is nu ook weer niet dat ik zó veel kracht in de benen heb om de ketting over die 11t te trekken! )

Met de originele XT ketting (HG-700) werkt alles wel perfect.

De cassette heeft slechts een goede 1000 km op de teller.

:-k
RODONDO
Mountainbiker
Berichten: 180
Lid geworden op: do 10 sep 2009 11:19
Rijdt met: ALMA CARBON

Re: XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door RODONDO »

Heb hetzelfde ooit eens gehad. Conclusie (bij mij althans) steeds alles tesamen vervangen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door madskatingcow »

Ligt de ketting er in de juiste richting op ? De Shimano XT / XTR ketting zijn uni-directioneel. De 'tekst' moet langs de buitenkant gemonteerd zijn.
Gebruikersavatar
Dia-biker
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 02 jun 2013 07:42
Rijdt met: '17 Epic HT, '15 Epic FSR

Re: XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door Dia-biker »

madskatingcow schreef:Ligt de ketting er in de juiste richting op ? De Shimano XT / XTR ketting zijn uni-directioneel. De 'tekst' moet langs de buitenkant gemonteerd zijn.
Yes, ik vraag mij wel al lang af wat voor verschil dit kan maken,
maar zorg er desalniettemin toch voor dat de kant met de "tekst" op steeds naar de buitenkant zit.

Heb me ook al afgevraagd of het niet aan de power-link schakel gelegen kan zijn,
maar hiervoor komt het dan weer te onregelmatig voor;
soms 2x kort na mekaar, soms langere tijd niet
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door madskatingcow »

De schakels zijn aan één kant afgeschuind om makkelijker te 'klimmen' op de voorste tandbladen bij een 2x11.

Controleer is of de afstand tussen je bovenste derailleurwieltje en je 40T achteraan 5 a 6mm is ? Staat in de handleiding, maar wordt soms vergeten.
Gebruikersavatar
Dia-biker
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 02 jun 2013 07:42
Rijdt met: '17 Epic HT, '15 Epic FSR

Re: XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door Dia-biker »

madskatingcow schreef:De schakels zijn aan één kant afgeschuind om makkelijker te 'klimmen' op de voorste tandbladen bij een 2x11.
Aha, now that makes sense!
Aangezien ik dus 1x11 rijd, zou het dus in principe niet mogen uitmaken hoe de ketting er opligt...?
Uit goede gewoonte zal ik allicht blijven doen zoals voorgeschreven door Shimano; met de tekst aan de buitenzijde.
madskatingcow schreef: Controleer is of de afstand tussen je bovenste derailleurwieltje en je 40T achteraan 5 a 6mm is ? Staat in de handleiding, maar wordt soms vergeten.
Dat ziet er wel goed uit
Zou in principe ook het probleem niet mogen zijn, aangezien dit geen verschil kan opleveren met de XT ketting, waar ik geen problemen mee heb?
Gebruikersavatar
Glenn92
Mountainbiker
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 18:46
Rijdt met: 1x carbon,2x staal,1x tita en nen Speed Triple en GT380
Contacteer:

Re: XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door Glenn92 »

Misschien een schakel dat een beetje vastzit ?
Gebruikersavatar
Dia-biker
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 02 jun 2013 07:42
Rijdt met: '17 Epic HT, '15 Epic FSR

Re: XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door Dia-biker »

Glenn92 schreef:Misschien een schakel dat een beetje vastzit ?
Is een mogelijkheid maar nogal twijfelachtig, aangezien het een nieuwe ketting betreft

Ga deze "ambetante" XTR ketting eens op een andere fiets proberen uit te testen...
Peet V
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 nov 2013 20:40

Re: XTR ketting niet compatibel met XT 11-40 cassette !?

Bericht door Peet V »

Glenn92 schreef:Misschien een schakel dat een beetje vastzit ?
Zoiets heb ik inderdaad ook eens voorgehad: na vervanging van cassette, ketting en kettingblad versprong m'n ketting ook telkens, vooral op de kleinste tandwielen. Toen toch eens gewaagd om serieus kracht te zetten en ik voelde toen wel iets verspringen in de ketting. Vervolgens draaide de ketting al veel beter rond. Na enkele honderden kms had ik er daarna geen problemen meer mee.
Plaats reactie