Hoi,
Ik heb een DTswiss M1700 wielset die in mijn fiets gemonteerd stond bij aankoop.
Momenteel volg ik een cursus fietshersteller.
In de les heb ik de spaakspanning van mijn achterwiel gemeten.
Er was een groot verschil tussen de schijfremkant en de tandwielkant.
Gemeten met een park-tool metertje (waarvan de ijking onbetrouwbaar is).
Meet ik rond de 600kg aan de schijfremkant en ongeveer 1300kg aan de tandwielkant.
Het wiel staat wel mooi gecentreerd en het loopt recht.
Volgens de lesgever is het dan in orde.
Het lijkt me nogal een groot verschil, is dit normaal of is er toch nog ergens iets mis ?
Groeten,
Dieter.
Spaakspanning.
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Re: Spaakspanning.
Hey,
Volgens de dtswiss is de gemiddelde spaakspanning aan de aandrijfkant 1250 - 1100.
1300 is dus zeker normaal.
Jammer genoeg wel niks gevonden over de spaakspanning aan de remschijfkant.
Maar 600 lijkt me (als deze op elke spaak gelijk is) ook een correcte waarde.
informatie gevonden via:
https://www.dtswiss.com/Resources/Suppo ... hnical-Man" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder wens ik je nog veel succes met je opleiding!
Ik zit momenteel in het 2de cursusjaar en volg deze opleiding aan het Syntra te Asse.
Volgens de dtswiss is de gemiddelde spaakspanning aan de aandrijfkant 1250 - 1100.
1300 is dus zeker normaal.
Jammer genoeg wel niks gevonden over de spaakspanning aan de remschijfkant.
Maar 600 lijkt me (als deze op elke spaak gelijk is) ook een correcte waarde.
informatie gevonden via:
https://www.dtswiss.com/Resources/Suppo ... hnical-Man" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder wens ik je nog veel succes met je opleiding!
Ik zit momenteel in het 2de cursusjaar en volg deze opleiding aan het Syntra te Asse.