XX1 afregelen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
XX1 afregelen
Hello,
Op de middenste kronen van de cassete loopt de ketting niet altijd even vlot, soms ratels ze precies. Ook het schakelen over de middenste kronen loopt niet helemaal zoals het moet.
Op de grootste en kleinste kronen gaat schakelen beter.
Iemand een idee hoe ik dit geregeld krijg?
Heb al gegoogled en vind niet meteen een oplossing.
merci
Op de middenste kronen van de cassete loopt de ketting niet altijd even vlot, soms ratels ze precies. Ook het schakelen over de middenste kronen loopt niet helemaal zoals het moet.
Op de grootste en kleinste kronen gaat schakelen beter.
Iemand een idee hoe ik dit geregeld krijg?
Heb al gegoogled en vind niet meteen een oplossing.
merci
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Berichten: 5033
- Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
- Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Re: XX1 afregelen
Bericht door madskatingcow »
Schakel achteraan je ketting op je 42T, en controleer de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en de 42T. Dit moet tussen de 12 en 16mm zijn, ik neem meestal 14mm.
Staat de pulley er te ver van af, geraak je moeilijk op het uiterste bereik van je cassette en gebeurt het schakelen onnauwkeurig en met vertraging.
Staat de pulley er te ver van af, geraak je moeilijk op het uiterste bereik van je cassette en gebeurt het schakelen onnauwkeurig en met vertraging.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Berichten: 5033
- Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
- Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Re: XX1 afregelen
Bericht door madskatingcow »
Ik had twee weken geleden het probleem dat 'm niet op de 10T ging achter. Enige verschil was de hub-cap die ik gewisseld had van 142 naar 142+ (=2mm smaller). Had blijkbaar ook invloed op de afstand tussen de cassette en bovenste pulley, doordat de derailleur nu ten opzichte van de cassette 2mm dichterbij staatkazzz schreef:Kevin, gij leest ook ECHT TFM é :)
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Berichten: 5033
- Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
- Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Re: XX1 afregelen
Bericht door madskatingcow »
Rond de 2000km, afhankelijk van hoe ze gebruikt is (droog weer of veel modder).
Re: XX1 afregelen
Hey Kevin
afregelen is min of meer gelukt.
Het ratelen kwam voor wanneer de ketting op de twee kleinste kronen lag. Dan schuurde de ketting steeds tegen de hoger liggende kroon. Bijgeregeld met de fijnregeling aan de shifter.
De vertraging heb ik er min of meer uitgekregen, maar ik vind het niet echt duidelijk waar je de afstand tussen de pulley en de 42 moet meten. Heb dit op het gevoel gedaan. Klein beetje bijdraaien en testen.. en opnieuw... en opnieuw
Moet nog op de baan testen, maar is redelijk goed gelukt denk ik.
grtz
afregelen is min of meer gelukt.
Het ratelen kwam voor wanneer de ketting op de twee kleinste kronen lag. Dan schuurde de ketting steeds tegen de hoger liggende kroon. Bijgeregeld met de fijnregeling aan de shifter.
De vertraging heb ik er min of meer uitgekregen, maar ik vind het niet echt duidelijk waar je de afstand tussen de pulley en de 42 moet meten. Heb dit op het gevoel gedaan. Klein beetje bijdraaien en testen.. en opnieuw... en opnieuw
Moet nog op de baan testen, maar is redelijk goed gelukt denk ik.
grtz
- eskimo1973
- Mountainbiker
- Berichten: 266
- Lid geworden op: vr 13 aug 2004 00:24
- Rijdt met: scott spark 900 RC 2015
- Contacteer:
Re: XX1 afregelen
Bericht door eskimo1973 »
ik krijg dit ook niet goed afgeregeld.
De fiets (spark rc) kwam binnen vorige week donderdag en heb vrijdag voormiddag gemonteerd.
zowat alles ging zonder problemen behalve het 'tunen' van de derailleur.
stuur loodrecht op wiel/vork. Done
fork/shock twinloc - no problem
voorrem - ok
maar de kabel van de derailleur was niet aangespannen (volledig los).
Ik heb die naar goeddunken aangespannen en dan maar begonnen aan de afregeling.
(Deze link resumeert het goed : http://mytwowheelers.blogspot.com/2014/ ... lleur.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
vrijdag naar zee gereden en zondag terug, niet echt mtb parcours dus , en dit met de 32t vooraan.
Ik had de indruk dat ik bij de terugrit meer een meer geratel of gespok hoorde, vooral bij het rijden op kracht.
Gisteren 28t gestoken vooraan om in Luxemburg eens het bos in te gaan. Moest ik de ketting inkorten ?
Ik ondervond dat het schakelen minder ging en er bij klimwerk getik/geratel is. Ik krijg de derailleur niet goed afgeregeld , vooral op de kleine tandwielen. Volgens de manual moet je de pulley aligneren met the outboard edge van het kleinste tandwiel. Dat lukt mij niet zo goed.
Ik dacht ook dat het getik deels voorkwam van het wiel dat niet stevig genoeg vast zat. Ik voelde deze avond dat het wiel maar heel zachtjes was vastgezet. Goed vastgezet ondertussen. Ik heb echter niet meer durven rijden gezien ik de derailleur niet soepel afgesteld kreeg...
Suggesties ?
thx
De fiets (spark rc) kwam binnen vorige week donderdag en heb vrijdag voormiddag gemonteerd.
zowat alles ging zonder problemen behalve het 'tunen' van de derailleur.
stuur loodrecht op wiel/vork. Done
fork/shock twinloc - no problem
voorrem - ok
maar de kabel van de derailleur was niet aangespannen (volledig los).
Ik heb die naar goeddunken aangespannen en dan maar begonnen aan de afregeling.
(Deze link resumeert het goed : http://mytwowheelers.blogspot.com/2014/ ... lleur.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
vrijdag naar zee gereden en zondag terug, niet echt mtb parcours dus , en dit met de 32t vooraan.
Ik had de indruk dat ik bij de terugrit meer een meer geratel of gespok hoorde, vooral bij het rijden op kracht.
Gisteren 28t gestoken vooraan om in Luxemburg eens het bos in te gaan. Moest ik de ketting inkorten ?
Ik ondervond dat het schakelen minder ging en er bij klimwerk getik/geratel is. Ik krijg de derailleur niet goed afgeregeld , vooral op de kleine tandwielen. Volgens de manual moet je de pulley aligneren met the outboard edge van het kleinste tandwiel. Dat lukt mij niet zo goed.
Ik dacht ook dat het getik deels voorkwam van het wiel dat niet stevig genoeg vast zat. Ik voelde deze avond dat het wiel maar heel zachtjes was vastgezet. Goed vastgezet ondertussen. Ik heb echter niet meer durven rijden gezien ik de derailleur niet soepel afgesteld kreeg...
Suggesties ?
thx