binnenband plakken

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
janm
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 01 okt 2014 20:48
Rijdt met: Giant Talon / Felt Q600

binnenband plakken

Bericht door janm »

wordt dit nog gedaan? of gooien jullie die direct weg?
ik heb er gisteren nog is eentje geplakt, (ben van de oude stempel :lol: )
wel frappant dat 6 plekkers en de lijm 1 euro en 10 cent duurder waren dan een nieuwe binnenband.
dat is vroeger wel anders geweest. maar het zal wel geen kwaad kunnen om met een geplakte binnenband door het bos te smodderen zeker? of vergis ik mij hierin?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: binnenband plakken

Bericht door Reflex »

Binnenband? Wat is dat? ;) Uiteraard kun je die plakken.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Re: binnenband plakken

Bericht door looneycooney »

Haha, tja...dat is iets waar ik altijd mee gesukkeld heb...toen ik 16/17j was mislukte het me steeds..of reed ik nu zo wild dat ik altijd een platte band had, dat kan ook haha
Mja, sindsdien heb ik altijd gewoon een nieuwe gelegd.

Maar ik repareer ook fietsen voor mensen uit de buurt etc en als het hoogdringend is en niet teveel mag kosten, heb ik altijd een doos vol met 'geplakte' bandjes. Voor stadsfietsen lukt dat aardig, zelf zal ik het nooit steken eerlijkgezegd. Maar dat is omdat ik me beter voel met een goede binnenband zonder plekkertjes.

Maar ik houd ze altijd bij en bandjes die niet te redden zijn, ook die hebben soms nog een doel. Zo gebruik ik ze bv als een soort van 'demping' bij het monteren van zijpoten op de stadsfietsen etc. Het beschermd de lak, ze komen minder snel los en het 'klinkt' anders (steviger).
Ik heb binnenbanden zo al voor verschillende zaken kunnen gebruiken infeite, maar meestal kom je wel lang toe met 1 binnenband op die manier haha :lol:

Onlangs nog heb ik een halve binnenband gebruikt, om de gele tuinslag en de electriciteitsdraad van de pomp richting mijn voortuinvijvertje weg te moffelen tussen de stenen :-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: binnenband plakken

Bericht door Reflex »

Om eerlijk te zijn zou ik toch niet iemand aan mijn fiets laten werken die het voor elkaar krijgt om het plakken van een binnenband te laten mislukken ;)

Licht opschuren, ontvetten, lijm aanbrengen, even laten drogen, de plakker erop en dit allemaal met een beetje lucht in de band. Jaren bij een fietsenmaker gewerkt en nooit een probleem gehad. Al werd er de laatste jaren niet meer geplakt omdat vervangen bijna net zo duur was en sneller ging.

Doe je het zelf thuis dan zou ik een reserveband steken onderweg en later thuis de band op het gemakje plakken. Niks mis met een geplakt bandje zolang hij niet op meerdere plekken geplakt moet gaan worden.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Re: binnenband plakken

Bericht door looneycooney »

Reflex schreef:Om eerlijk te zijn zou ik toch niet iemand aan mijn fiets laten werken die het voor elkaar krijgt om het plakken van een binnenband te laten mislukken ;)
:lol: Dat waren mijn eerste probeersels heel vroeger heh..ik had toen het geduld niet :lol:
Nu lukt het uiteraard zonder problemen en de mensen komen met plezier terug voor onderhoud.
Maar ik maak vooral heel oude fietsen op infeite, ik help mensen gratis uit de nood, behalve als er stukken zijn natuurlijk.
In al die jaren heb ik maar om 1 ding gevloekt, nog niet zolang geleden...een nexus7 naaf waar de veren van moest vervangen worden..manmanman ](*,) maar die fietst ook terug rond !
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: binnenband plakken

Bericht door Reflex »

Was ook maar om te lachen hoor :wink:

Ik ken het probleem van de Nexus naven. Zeker als je hem uit elkaar haalt en de veren springen in de rondte :lol:
Gebruikersavatar
sofeurken
Mountainbiker
Berichten: 769
Lid geworden op: za 18 mar 2006 17:43
Rijdt met: ene in zwart wit

Re: binnenband plakken

Bericht door sofeurken »

ja man ,als je da niet kan ben je 't nie waard van mee ne fiets te rijden!en ja ik weet het,er zullen der toch wel wa zijn die het niet kunnen maar ja ,k'mag toch wel eens mn gedacht zeggen hé
Plaats reactie