Plat met Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
GW
Mountainbiker
Berichten: 437
Lid geworden op: di 17 jan 2012 20:53
Rijdt met: fully-enduro-downhill
Contacteer:

Re: Plat met Tubeless

Bericht door GW »

Prospeer schreef:Weer iets geleerd vandaag.
Blijkbaar zouden Latex binnenbanden in combinatie met gebruik van Co2 patroon trouwens ook niet aan te raden zijn. :-k
Wie spreekt er hier over binnenbanden? :-k
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Plat met Tubeless

Bericht door Reflex »

Als je nog nooit gelezen hebt dat de tubeless vloeistof en co2 patronen niet samen gaan dan heb je toch niet veel gelezen. Staat hier toch vaak vermeld.
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Plat met Tubeless

Bericht door Prospeer »

GW schreef:
Prospeer schreef:Weer iets geleerd vandaag.
Blijkbaar zouden Latex binnenbanden in combinatie met gebruik van Co2 patroon trouwens ook niet aan te raden zijn. :-k
Wie spreekt er hier over binnenbanden? :-k
Ik! :-" In mijn zin staat het woord "ook"... Daarmee bouw ik verder op het topic.

Ik rij zelf tot volle tevredenheid met binnenbanden (voor MTB met latex binnenbanden), dit omdat ik geen zin heb in bijvullen van vloeibare latex en eventueel gepruts bij bandenwissel in een tubeless setup.
Is eerste x dat ik lees dat vloeibare latex niet samengaat met CO2 patroon... daarom leek het me verstandig om even op te zoeken of CO2 samengaat met Latex binnenbanden. Die setup blijkt te werken, maar is ook niet ideaal. Korte termijn: nog sneller lucht verlies - lange termijn: kan binnenband aantasten.
Dacht dat die info voor sommige mensen een toevoeging kon zijn :P
HardTail Charlie
Mountainbiker
Berichten: 282
Lid geworden op: do 02 jun 2011 21:25
Rijdt met: Lynskey M290

Re: Plat met Tubeless

Bericht door HardTail Charlie »

Reflex schreef:Als je nog nooit gelezen hebt dat de tubeless vloeistof en co2 patronen niet samen gaan dan heb je toch niet veel gelezen. Staat hier toch vaak vermeld.
Oei. Mijn oprechte excuses bij deze.
Neen, ik lees inderdaad niet alle links/topics van voor tot achter.
Maar gelukkig zijn er de "experts" om ons daarop te wijzen.
fieldmarshall
Mountainbiker
Berichten: 153
Lid geworden op: do 29 jan 2009 19:27
Rijdt met: Specialized Crave Pro 2014

Re: Plat met Tubeless

Bericht door fieldmarshall »

Hello,

Interessant topic voor mij :-)

Ik rijd nu 1 maand met notubes, dus wat doe ik over 2 maand? Een beetje notubes bijkappen of banden eraf, alles uitkuisen en opnieuw notubes erin?

Btw, op een andere bike heb ik 2bliss velglinten, gebruik ik daar best gewone ventielen of een rubberen lint met ventiel?
Ghizz
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 30 apr 2005 13:06
Rijdt met: Giant XTC team

Re: Plat met Tubeless

Bericht door Ghizz »

Er rijden hele volksstammen rond met een CO2 patroon als hulpmiddel bij lek met latex.. Ik zie tijdens wedstrijden weinig mensen een band oppompen met een minipompje..
Lijkt me alleen wel verstandig het ventiel niet boven de latex staat als de band opgepompt moet worden met C02.. Als C02 niet rechtstreeks op het plasje latex in de band wordt geblazen zal de latex niet bevriezen,

Denk dat in het geval van de topic starter gewoon de latex in de band te oud was..
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Plat met Tubeless

Bericht door Reflex »

Het is sowieso beter om geen Co2 te gebruiken in combinatie met de vloeibare latex. In een wedstrijd word het gebruikt als noodmiddel. Omdat je precies zoals je zegt dan geen band gaat oppompen met een pompje. Overigens is dat dan vaak nadat de latex het gat heeft gedicht (om dus iets bij te pompen) of nadat er een binnenband is gestoken. Het is dus niet zo dat wedstrijdrijders hun banden altijd oppompen met co2.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Plat met Tubeless

Bericht door RigolleM »

Eerst en vooral als je CO2 gebruikt moet je de ventiel boven houden en ff wachten tot de melk naar beneden is gezakt, om te voorkomen dat de sealant gaat bevriezen.

Ten tweede bij gebruik van CO2 gaat de melk na een tijdje een rubberen bol vormen, maw de sealant droogt hierdoor veel sneller op.

C02 wordt afgeraden in combinatie met Notubes Sealant, staat ook ergens op de site van Notubes, of zeker op hun forum.
Gebruikersavatar
Baloo
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 mar 2005 17:53
Rijdt met: Cube AMS 130 SL

Re: Plat met Tubeless

Bericht door Baloo »

Ik gebruik nooit CO2 patronen om mijn tubes banden op te pompen (steeds klein handpompje bij). De sealant in mijn banden is steeds wat bijgevuld als ik hoor dat er niet veel meer in zit. Ik ging er van uit dat die sealant nog goed was zolang hij niet hard werd. Blijkbaar is dat niet zo ??
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Re: Plat met Tubeless

Bericht door Justin »

Zelf gebruik ik de Syncros sealant, deze zou latex-vrij zijn en volgens mijn fietsenmaker zou dit geen kwaad kunnen. Hij gebruikt zelf ook dezelfde combinatie. Tot nu toe nog geen problemen gehad (hout vasthouden !).
Plaats reactie