SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door Reflex »

Het typische verhaaltje met een klok en een klepel... Mensen horen ergens wat en gaan dit dan als advies geven terwijl ze niet weten wat de achtergrond ervan is. Fiets in auto vervoeren kan gewoon met de lockout open gebeuren zonder enige problemen.
slashy
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 17:08
Rijdt met: hoogBal

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door slashy »

juist om nog eens terug te komen op de vraag van Uncle waarom geen issues op de vorige vork en nu wel :

ik heb gehoord dat er in de laatste jaren veel vorken geleverd geweest zijn met onvoldoende smering erin. en dit zowel bij Fox als Rock Shox => dus het kan geen kwaad van het eerste onderhoud vroeger te doen.

gewoon olie en wat fork grease kopen en een voorraad crush washers en om de 4-6 maand ne keer olie verversen en uwen vork zal boterzacht werken.

tip nen vuilen bak klaar houden om uw olie in af te laten ipv op de garage vloer / werkbank te laten lopen 8)

" onclick="window.open(this.href);return false;
hier vervangen ze ook de wipers maar dat hoef je niet elke keer te doen.

oja deze operaties zijn geldig voor alle vorken met een gesloten cartouche (sid /reba / fox FIT).
de cartouche (demper) openen begin ik niet aan maar de smering vervangen is niet moeilijk.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door uncle sam »

Jip bedankt voor alle reacties, ondertussen reeds alle nodige olie/vet aangeschaft voor toekomstige service intervallen zelf te doen.
De vork werd recent nu ook geserviced en nieuwe rubbers+foams gestoken. Vork werkt terug als een zonnetje maar de schade is onomkeerbaar.
Desalniettemin werd de vork gisteren opgestuurd voor aanvraag garantie. Afwachten :wink:
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door J.E. »

Ik vind het wel frapant dat de laatste generatie vorken zo fragiel is...
Belachelijk eigenlijk.

Ik hoop dat Uncle S garantie krijgt.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door _alain_ »

J.E. schreef:Ik vind het wel frapant dat de laatste generatie vorken zo fragiel is...
De vorken van vroeger gingen ook snel kapot.
Mijn eerste geveerde vork was een Marzocchi (xc700) en die hield het geen toertocht uit...
Nieuwe seals steken en 10km verder alle olie eruit was geen abnormaliteit.

Het is eigenlijk wel algemeen bekend dat RockShox niet voldoende smering voorziet bij nieuwe vorken.
Ik smijt een nieuwe vork altijd open en doe er vet + olie voordat ik ze monteer.
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door bettes »

_alain_ schreef:
J.E. schreef:Ik vind het wel frapant dat de laatste generatie vorken zo fragiel is...
De vorken van vroeger gingen ook snel kapot.
Mijn eerste geveerde vork was een Marzocchi (xc700) en die hield het geen toertocht uit...
Nieuwe seals steken en 10km verder alle olie eruit was geen abnormaliteit.

Het is eigenlijk wel algemeen bekend dat RockShox niet voldoende smering voorziet bij nieuwe vorken.
Ik smijt een nieuwe vork altijd open en doe er vet + olie voordat ik ze monteer.
Van de eerste sid in 98 was het verplichte serviceinterval 8h als je het niet deed kwam de vork onherroepelijk op de stapel bij de verdeler terecht als volledig verloren!

Even open doen voor gebruik is ook bij fox zeker geen slecht idee. In mijn foxen heb ik meer dan eens ijzervijlsel gevonden na aankoop...
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door J.E. »

_alain_ schreef:
J.E. schreef:Ik vind het wel frapant dat de laatste generatie vorken zo fragiel is...
De vorken van vroeger gingen ook snel kapot.
Mijn eerste geveerde vork was een Marzocchi (xc700) en die hield het geen toertocht uit...
Nieuwe seals steken en 10km verder alle olie eruit was geen abnormaliteit.

Het is eigenlijk wel algemeen bekend dat RockShox niet voldoende smering voorziet bij nieuwe vorken.
Ik smijt een nieuwe vork altijd open en doe er vet + olie voordat ik ze monteer.
'Oud' is relatief hein... :lol:
Mijn vrouw rijdt met nen Rockshox, 4jaar oud, nog NIETS aan moeten doen.
Ik rij nu mijn 4de jaar met nen Lefty, 1x onderhoud aan gedaan.
Dit waren de referenties waarop ik mij baseerde.
Enkele jaren terug was het zo wa 'mode' om voor nen Fox te gaan, want ja, DAT zen stevige
vorkskes (reputatie opgebouwd door waarheden? Of een fucking foute legende?).
Maar als ge nu te lang naar de coating kijkt van die superFoxen, valt ze der af...
Ik wil zeker geen polemiek opstarten om wat nu 'de beste' vork is, integendeel.
Mijn indruk is gewoon dat de kwaliteit van mtb vorken, euh..., droevig is.

Zoals zo velen die nu mtb rijden, reed ik vroeger enduro/cross/wegrace.
NOOIT iets moeten doen aan die vorken... en die endurovork heeft wel wa meer 'geleden'.
Wegrace vorken hoogstens eens dichtingen steken als ge eens in de zandbak terecht gekomen waard. Voor de rest gewoon geen omziens naar...

En een vorkske voor ocharme een fietske kan men niet 'steviger' maken?
Of zou de druk van de weightweenies er voor zorgen dat de kwaliteit omgekeerd evenredig is?

Belachelijk.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door uncle sam »

donderdag meer nieuws
Gebruikersavatar
sneln eddy
Mountainbiker
Berichten: 196
Lid geworden op: za 02 mei 2009 20:59
Rijdt met: Ne mat zwarten

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door sneln eddy »

Wat moet je dan doen met de puschlock bij klein onderhoud? Demonteren of gewoon zo laten.
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: SID XX WC slijtage: garantie of gebrek aan onderhoud?

Bericht door R1ALAIN »

En Sam...?
uncle sam schreef:donderdag meer nieuws
Plaats reactie