hoe hard snelspanner aantrekken?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

hoe hard snelspanner aantrekken?

Bericht door rasmazzer »

Hoe hard moet je eigenlijk de snelspanners van de wielen aantrekken? Ik denk dat ik dit vroeger altijd veel te hard aantrok (amper achteraf open te krijgen) en nu bij allereerste keer wiel eruit te nemen lijkt dat zeer vlot te gaan.

Vroeger wiebelde mijn wiel ook bij het optrekken als ik de snelspanners niet hard genoeg aantrok. Toen moest ik mijn voorwiel goed centreren vooraleer op te spannen, anders sleepte hij al direct tegen de remblokken (magura velgremmen).

Nu met schijfremmen hebt ge precies minder de kans om uw wiel scheef te zetten.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: hoe hard snelspanner aantrekken?

Bericht door De Wreter »

die schijfrem helpt wel voor het centreren ja.....

Hoe hard ? Vast is vast. Je zou het met verkleumde vingers ook nog los moeten krijgen....
Woestijnvalk
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: di 27 okt 2009 00:57
Rijdt met: Bulls Slx Edition

Re: hoe hard snelspanner aantrekken?

Bericht door Woestijnvalk »

Je moet tegenstand voelen vanaf dat de snelspanner in een hoek van 90 graden (met het wiel) staat.
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: hoe hard snelspanner aantrekken?

Bericht door Prospeer »

Wat Woestijnval hierboven zegt. Vanaf dat de snelspanner in hoek van 90 graden staat moet je spanning voelen.
Sommige aftermarket lichtgewicht snelspannertjes moet je zelfs nog iets harder aandraaien en regelmatig controleren. Maar bij normaal spul is vast, vast.
Plaats reactie