Schijfrem piept ontzettend!

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
K&Jprojects
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 23 mei 2010 15:08

Schijfrem piept ontzettend!

Bericht door K&Jprojects »

Ik had eergisteren mijn fiets uit de auto gehaald, en de voor(schijf)rem zat geblokkeerd omdat deze waarschijnlijk ingedrukt was bij het uithalen uit de auto.
Dan met schroevendraaier ertussen terug open gedaan.
Mijn wiel er weer in en even snel afgesteld (2boutjes losgedraaid, rem ingedrukt, terug vastgedraaid).
Dat had geen effect, het sleepte nog.
En ja ... dan begon mijn vriend online te zoeken hoe hij dat moest afstellen, hebben we wat aan vijsjes liggen draaien en is het ons niet gelukt. Dus de fiets in de gang gezet, wij ondertussen wat gegeten en dan klaar om naar de fietsenmaker te brengen. Maar dan net voor vertrek gemerkt dat hij olie lekte!
Nu ja, bij fietsenmaker binnengedaan. Nu terug gekregen maar rem piept ONTZETTEND! Volgens fietsenmaker zou dit wel overgaan... maar komaan, dit is TE HARD!

Wat kunnen we hier aan doen?
Mogen we er degreaser op spuiten om te ontvetten?
??? Pfff ik word gek van dit hels kabaal, een vuvuzela is er niets tegen!

Liefs
Karen
Gebruikersavatar
fieldbiker
Mountainbiker
Berichten: 604
Lid geworden op: do 21 nov 2002 22:15
Rijdt met: Canyon CF SLX 9.9

Re: Schijfrem piept ontzettend!

Bericht door fieldbiker »

K&Jprojects schreef:Ik had eergisteren mijn fiets uit de auto gehaald, en de voor(schijf)rem zat geblokkeerd omdat deze waarschijnlijk ingedrukt was bij het uithalen uit de auto.
Dan met schroevendraaier ertussen terug open gedaan.
Mijn wiel er weer in en even snel afgesteld (2boutjes losgedraaid, rem ingedrukt, terug vastgedraaid).
Dat had geen effect, het sleepte nog.
En ja ... dan begon mijn vriend online te zoeken hoe hij dat moest afstellen, hebben we wat aan vijsjes liggen draaien en is het ons niet gelukt. Dus de fiets in de gang gezet, wij ondertussen wat gegeten en dan klaar om naar de fietsenmaker te brengen. Maar dan net voor vertrek gemerkt dat hij olie lekte!
Nu ja, bij fietsenmaker binnengedaan. Nu terug gekregen maar rem piept ONTZETTEND! Volgens fietsenmaker zou dit wel overgaan... maar komaan, dit is TE HARD!

Wat kunnen we hier aan doen?
Mogen we er degreaser op spuiten om te ontvetten?
??? Pfff ik word gek van dit hels kabaal, een vuvuzela is er niets tegen!

Liefs
Karen
Ik vrees ervoor dat je schijf helemaal krom is, doordat ze volledig geblokkeerd zat tijdens het transport. Het feit dat je caliper ook nog olie lekte, kan enkel maar aanduiden dat er toch iets serieus misgegaan is. Ik vrees dat enkel een nieuwe remschijf de oplossing zal zijn.

Field
wiseguy
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 24 aug 2008 11:09
Rijdt met: specialized rockhopper pro en cannondale F2 team replica 2008

Bericht door wiseguy »

Een nieuw remschijf kopen in Duitsland en dan zelf steken is zeer makkelijk of deze eerst is met autoremmenreiniger kuizen,ofdat het daarmee opgelost is kweni.
Gebruikersavatar
Trevorken
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 19:13
Rijdt met: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008
Contacteer:

Bericht door Trevorken »

Ik zou eerst eens beginnen met je remblokjes te vervangen, vermoedelijk is hier olie opgekomen.
wiseguy
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 24 aug 2008 11:09
Rijdt met: specialized rockhopper pro en cannondale F2 team replica 2008

Bericht door wiseguy »

Trevorken schreef:Ik zou eerst eens beginnen met je remblokjes te vervangen, vermoedelijk is hier olie opgekomen.
Daarom moet je ze niet vervangen, gewoon uithalen en met veel remmenreiniger kuizen dan zijn is de olie eraf.
Gebruikersavatar
tobe
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: do 22 jul 2010 15:01
Rijdt met: Cube LTD Race

Bericht door tobe »

Hetzelfde aan de hand gehad, olie op de remblokken terecht gekomen met veel lawaai tot gevolg tijdens het remmen!
Remblokjes inderdaad goed ontvetten, eventueel wat bijschuren en opnieuw proberen. Desnoods nieuwe steken...

Groeten
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Ontvetten kun je evengoed met een goed afwasmiddel (Dreft!).
Als er olie op je blokjes gekomen is, zit die erin gedrongen en worden het nieuwe.

Een lbs wordt verondersteld zoiets te weten.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Bericht door BertG »

Ontvetten en bijschuren helpt soms maar nieuwe steken is meestal de beste optie.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Gary Visser schreef:Ontvetten en bijschuren helpt soms maar nieuwe steken is meestal de beste optie.
Is bij mij ook gelukt. Wel opletten dat je ze niet bol schuurt. Langzaam naar voor bewegen over schuurpapier en overal even hard drukken. Niet op en af bewegen bij het schuren.
Gebruikersavatar
EcoRacer
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 17:48
Rijdt met: Trek Remedy, Nukeproof Scalp, OnOne Inbred, Colnago Master,...

Bericht door EcoRacer »

- kijken of de schijf nog recht is
- schijf ontvetten
- oude remblokken verwijderen
- caliper ontvetten
- systeem nakijken op lekken
- pistons helemaal terug induwen met plastic bandenlichter
- nieuwe remblokken steken
- caliperbouten loszetten
- wiel terugsteken
- rem inknijpen en bouten terug vastzetten
- kijken of alles sleepvrij loopt
- gaan fietsen.
Plaats reactie