E-bike voor woon werk verkeer

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Beuckelaers
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 11:03
Rijdt met: Trek Procaliber 29" 2017

E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door Beuckelaers »

Hallo!

Vanaf 1 september maak ik de stap naar het onderwijs.
De school waar ik les ga geven, is 21km heen, 21km terug.

In het onderwijs heb je geen woon-werkvergoeding. Enkel openbaar vervoer en een fietsvergoeding.
Omdat ik elke dag de boomsesteenweg overmoet, zit dus enkel de fietsvergoeding er in.

Ik leg de afstand van 21km af, op 46 minuten.
Ik ben aan het denken om een E-bike aan te schaffen. Niet dat ik te lui ben om deze op eigen krachten af te leggen, ik kan als ik wil 28-30 gemiddeld halen, maar dan helemaal bezweet toekomen..Neen danku. Het zou puur zijn, om gewoon minder lang onderweg te zijn.

Ik ben volop aan het lezen over E-bikes.
Zou hiervoor een 45km/u E-bike niet geschikt zijn?
Kan me hier iemand meer informatie over geven?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door TaurineR »

Ik zou er direct een schone (en snelle) uitkiezen!
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door roderider »

Let wel op. Die van 45km per uur vallen onder speed pedelecs en moeten volgens mij een nummerplaat hebben. Je kon er officieel ook nog geen fietsvergoeding voor krijgen of zo (maar dat ging veranderen)
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door triumph_st »

Dat van die fietsvergoeding voor speed pedelecs IS al gewijzigd.
Je moet je fiets inderdaad inschrijven (nummerplaatje) en je moet een goedgekeurde helm dragen.
Extra verzekering BA is niet nodig en wordt gedekt binnen een uiteraard aan te raden familiale verzekering.
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door krikke46 »

sorry maat , maar dat is nog steeds niet in orde . je kan bij een leasefirma nog steeds geen speed pedelec leasen ,en dit om de reden dat het nog niet is goedgekeurd en nog steeds als bromfiets wordt aanzien. daardoor krijg je geen fietsvergoeding met een speed pedelec. maar zou dit jaar nog wel in orde moeten komen!!
maar we leven in belgie he ..........dus geduld!!!!!!
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door HPA »

krikke46 schreef:sorry maat , maar dat is nog steeds niet in orde . je kan bij een leasefirma nog steeds geen speed pedelec leasen ,en dit om de reden dat het nog niet is goedgekeurd en nog steeds als bromfiets wordt aanzien. daardoor krijg je geen fietsvergoeding met een speed pedelec. maar zou dit jaar nog wel in orde moeten komen!!
maar we leven in belgie he ..........dus geduld!!!!!!
Sorry maat, maar Triumph_st had wel gelijk.
http://www.lokalepolitie.be/5424/nieuws ... d-pedelecs" onclick="window.open(this.href);return false;
De ministerraad heeft deze week nu beslist om dit verschil weg te werken waardoor gebruikers van een speed pedelec voortaan ook kunnen rekenen op een fietsvergoeding. Het is de bedoeling dat de maatregel retroactief wordt toegepast vanaf 1 januari 2017.
Dat van die leasefirma weet ik niet, maar de fietsvergoeding is er wel.
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door krikke46 »

oke , dan heb ik juist foute info gekregen via fietsbond. sorry!!
Beuckelaers
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 11:03
Rijdt met: Trek Procaliber 29" 2017

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door Beuckelaers »

Het is duidelijk niet alleen verwarrend voor mij, maar ook voor anderen.
Ik lees verschillende dingen over dat er met een 45km/u fiets, al dan niet een fietsvergoeding gegeven word.

De fietsvergoeding in het onderwijs bedraagt 15 cent per km. Wat per dag uitkomt op een 6 euro voor mij. Plus dat ik met een elektrische fiets, even snel ben als met de auto. Alleen, met de fiets heb je een vergoeding, met de auto niet.

Iemand die zeker is van de informatie over een speed pedelec?
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door TaurineR »

Je zegt toch gewoon dat je met de fiets komt, wie gaat er testen hoe snel dat ding is?
Trouwens, dat komt toch in orde zo te horen....
Beuckelaers
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 11:03
Rijdt met: Trek Procaliber 29" 2017

Re: E-bike voor woon werk verkeer

Bericht door Beuckelaers »

TaurineR schreef:Je zegt toch gewoon dat je met de fiets komt, wie gaat er testen hoe snel dat ding is?
Trouwens, dat komt toch in orde zo te horen....
Een speed pedelec is verplicht een nummerplaat te dragen. Ik denk als ze dat zien, er bij hun ook wel een belletje zal rinkelen.
Misschien toch best zeker zijn en afwachten of de speed pedelec wel degelijk onder fietsvergoeding valt.
Plaats reactie