E-MTB op toertochten

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Rodolfo
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:24
Rijdt met: Specialized Levo Fattie

E-MTB op toertochten

Bericht door Rodolfo »

Ik vroeg me af of op elke toertocht E-mtb's zijn toegelaten? En hoe reageren de andere deelnemers daarop? Zie je ze misschein meer op toertochten in de heuvelachtige gebieden zoals Ardennen?

groetjes Rudy
Laatst gewijzigd door Rodolfo op vr 03 mar 2017 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door roderider »

Ik heb geen e-mtb maar rijd regelmatig toertochten en verwacht je maar om af en toe "Ah ne motocrosser!" te horen.
Zeker als het heel modderig is en niet gemotoriseerde mtbers niet vooruit geraken :)
Daar allemaal niks van aantrekken en je gewoon amuseren. Ze geraken meer en meer ingeburgerd.
Ik denk dat, wedstrijden buiten beschouwing gelaten, je er niet snel een verbod op zal tegenkomen.
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door krikke46 »

nu is een e-mtb inderdaad nog een zeldzaamheid bij ons op toertochten , maar wacht maar een jaar of twee en je zult het verschil wel merken. in oostenrijk,duitsland worden al 1 op 3 mtb e-bikes.
trappen moet je altijd blijven doen maar waarom niet genieten als het mogelijk is ?
ik heb de knoop ook doorgehakt .....! ardennen tochtjes worden snoepreisjes!
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door geertg »

Ik kom ze regelmatig tegen in de ardennen, geen probleem maar ik hoor wel vaak het woord electrique bij de andere mtb'ers.
Het steekt soms als je op een zware beklimming voorbijgezoefd wordt maar storen doet het niet. De dag dat het bij mij niet meer gaat, of (nog) minder, schaf ik er ook één aan.
Heb nog nooit geweten dat er geen e-mtb's waren toegelaten.
In de ardennen liggen wel soms boomstammen over de weg en het is moeilijker om er een zware e-mtb over te hefffen.
Rodolfo
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:24
Rijdt met: Specialized Levo Fattie

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door Rodolfo »

Ik denk dat ik hier in de Kempen de gewone MTB nog ga gebruiken. Maar in Ardennen en in de Provence, waar ik een huisje heb, de E-MTB. Vandaag heb ik hem afgehaald: een Specialized Levo Fattie
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door Free_ltd »

Ik kom op elke TT er toch minstens 2 tegen.
Rodolfo
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:24
Rijdt met: Specialized Levo Fattie

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door Rodolfo »

Vandaag gaan proefrijden met de Levo. Ik woon in Sint-Job en kom dus regelmatig in Brasschaat. Zo ook vandaag. Er was schijnbaar ook een toertocht die daar door het militair domein reed. De plassen en slijk worden dan natuurlijk dieper door zo een grote groep. Daar kreeg de ketting van de E-bike problemen mee na een tijdje en ik ben dan maar weggebleven uit het slijk. Gelukkig dient de E-bike voor Zuid-Frankrijk, waar het echt mountainbiken is en geen slijkbiken :wink:


Ik moet zeggen dat ik niet veel sneller rij in het bos dan met mijn gewone MTB. Alleen zijn de pieken in hartslag weg. Dat is eigenlijk een gezonde zaak (ben 54)
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door Jochen74 »

Uiteindelijk is mtb'en nergens een slijksport.
Maar in België halen alle wielertoeristen in de winter hun mtb buiten, mede door de cyclocrosscultuur.
En dan rij je je spel kapot, e-bike of niet.

Mij zie je in de winter niet meer in de moorbaantjes...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door Free_ltd »

Rodolfo schreef:Gelukkig dient de E-bike voor Zuid-Frankrijk, waar het echt mountainbiken is en geen slijkbiken :wink:

Desondanks het feit dat ik niets tegen E-MTB's heb omdat die er ook voor zorgen dat mensen die hun gezondheid of lichamelijke toestand het niet meer toelaat om te MTB'en, vind ik uw bijdrage toch wel wat vreemd (lees: grappig) klinken.

Jammer genoeg hebben we het niet voor het kiezen in dit land. Zelf rij ik ook liever op het droge, maar ons klimaat laat het niet toe. En ge kunt moeilijk verwachten dat de organisatoren uur op uur gaan opvolgen en indien nodig de routes gaan afleiden. Het is quasi onmogelijk om in de winterperiode een compleet droge TT te krijgen, tenzij veel asfaltrocken.
Rodolfo
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:24
Rijdt met: Specialized Levo Fattie

Re: E-MTB op toertochten

Bericht door Rodolfo »

Free_ltd schreef:
Rodolfo schreef:Gelukkig dient de E-bike voor Zuid-Frankrijk, waar het echt mountainbiken is en geen slijkbiken :wink:
Ik bedoel er niets slechts mee, hoor, maar de mtb zou uiteraard nooit uitgevonden zijn in een vlak land (de naam alleen al, zie de geschiedenis van de MTB in de US).
Ik geniet ook erg van het biken hier in het bos en zal er ook mijn gewone MTB voor gebruiken, zoals al vermeld. Maar we moeten wel eerlijk vaststellen dat geen enkele MTB bedoeld is om er continu door slijk mee te rijden. (Hij verslijt dan op 1 tocht meer dan 50 andere tochten.) Dan zouden we eerder naafversnellingen en ingebouwde trommelremmen gebruiken (Doet me denken dat er misschien een markt is voor zulke bikes in België en Nederland). Maar met een derailleur en schijfremmen is een fiets eigenlijk niet aangepast voor veel slijk. (dat heeft iedereen nu toch wel al mogen ondervinden, denk ik)
Vandaar dat ik de E-MTB zal nemen in Zuid-Frankrijk (continu heel steil) en hier de gewone MTB. Maar alleszins zal ik toch de slijkpartijen vermijden op sommige toertochten. Af en toe een plas is nog iets anders, he.
Desondanks het feit dat ik niets tegen E-MTB's heb omdat die er ook voor zorgen dat mensen die hun gezondheid of lichamelijke toestand het niet meer toelaat om te MTB'en, vind ik uw bijdrage toch wel wat vreemd (lees: grappig) klinken.

Jammer genoeg hebben we het niet voor het kiezen in dit land. Zelf rij ik ook liever op het droge, maar ons klimaat laat het niet toe. En ge kunt moeilijk verwachten dat de organisatoren uur op uur gaan opvolgen en indien nodig de routes gaan afleiden. Het is quasi onmogelijk om in de winterperiode een compleet droge TT te krijgen, tenzij veel asfaltrocken.
Plaats reactie