Ervaring E-MTB

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
Bart Neels
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 09:00

Ervaring E-MTB

Bericht door Bart Neels »

Bij deze wil ik graag even mijn bevindingen delen over mijn E-MTB. Van jongs af, rij ik reeds met motoren. Op mijn 15e gestart met Trial en nooit geen garage meer gehad zonder motor :-) . Met een gewone mtb miste ik soms wat extra fun. Enkel in de bergen kon ik mijn ding vinden, maar helaas enkel naar beneden.. Kleine bergpaadjes naar beneden, super tof. Enkel dat stampen naar boven, duurde te lang.
In november 2017 een Cannondale Moterra 3 aangeschaft in het gifgroen. Eerste meters op de baan waren klein beetje ontgoocheling. Je bent direct op je begrenspunt van 25km/h. Daarna in bos en heide, de max. Eerste tourtocht was terug een hemels plezier. Op de lange stukken rij je perfect op fysiek boven je begrenzer. Off road speel je wat met de settings van de ondersteuning. Wanneer het echt op en neer gaat, kan je heerlijk crossen door de paadjes. Je maakt het jezelf zo moeilijk als je wilt. Ik rij de tourtochten in Eco modus, soms even uit wanneer je niet direct voorbij kan. Elke rit heb je verschillende mensen die je geïnteresseerd aanspreken.

Op deze manier ook mijn vrouwtje terug op de mtb gekregen. Momenteel rij ik met een gewone en zij met de E-mtb, een perfecte match om bij elkaar te blijven. Echter mis ik terug die extra fun en besloten om alle 2 met een E mtb te rijden (in bestelling).

Eind december getest in de alpen. Inderdaad enkel maar een bevestiging in mijn verwachtingen. Je gaat vlot de berg op (eco). Kleine paadjes waar je anders moet afstappen, zet je de bike even op turbo en schiet naar boven. Hij heeft een mooi laag zwaartepunt, die alleen maar ten goede komt in de afdaling. Mooi stabiel en verdraagt menig obstakel zonder over je stuur te belanden. De full suspensoin heeft een zeer aangenaam comfort in alle omstandigheden. Waar bij een gewone fully een verlies is, compenseert hier de ondersteuning.

En al moet je dikwijls eens uitleggen dat een E mtb niet perse voor een oude pee is, ik neem het er graag bij. Laat ons duidelijk stellen dat je nog steeds moet stampen en dat je nog steeds lekker zweet op de bike. Je maakt het zo moeilijk als jezelf wil. Een tourtocht op turbo is wellicht zoals een wandeling maken. Ik ben van de veronderstelling, waar een ander niet meer kan, ga ik lekker door.

Een nadeel is de accu, je hebt maar liever niet dat deze leeg is. Maar een motor zonder benzine blijft ook niet rijden.

Alle bemerkingen, positief of negatief, ik hoor het graag!

Thanks
Bart
stappen
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 01 feb 2016 21:17
Rijdt met: ééntje met 2 wielen

Re: Ervaring E-MTB

Bericht door stappen »

Beste Bart,

Ik kan het niet beter verwoorden.
Ik ben 56 j en rij al 25 jaar met een mtb.
Door longproblemen was elke rit met de vrienden een opgave geworden.
Mijn maten moesten geregeld op me wachten, en dat was voor niemand leuk.
Tot ik in augustus 2016,de knoop doorhakte en me een TREK Powerfly FS8 bestelde.
Vanaf de eerste kilometer tot de laatste was het genieten.
Waar vroeger een helling een opgave was, wordt dit nu een deugd.
Ik kan het iedereen aanraden,
gewoon doen...........
kmkflyer
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 06 feb 2017 22:42

Re: Ervaring E-MTB

Bericht door kmkflyer »

stappen schreef:Beste Bart,

Ik kan het niet beter verwoorden.
Ik ben 56 j en rij al 25 jaar met een mtb.
Door longproblemen was elke rit met de vrienden een opgave geworden.
Mijn maten moesten geregeld op me wachten, en dat was voor niemand leuk.
Tot ik in augustus 2016,de knoop doorhakte en me een TREK Powerfly FS8 bestelde.
Vanaf de eerste kilometer tot de laatste was het genieten.
Waar vroeger een helling een opgave was, wordt dit nu een deugd.
Ik kan het iedereen aanraden,
gewoon doen...........
Hoeveel km krijg jij uit die Trek geknepen voor de batterij leeg is?
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Ervaring E-MTB

Bericht door Jochen74 »

42 jaar en enkele jaren mtb'er. Maar door kraakbeenletsel aan de knie geen plezier meer aan en moeten stoppen.
Nooit gedacht dat ik een fiets nog zo ging missen en vandaar enkele weken geleden de knoop doorgehakt en een Specialized Turbo Levo 6fattie aangeschaft.
De eerste 36 km staan erop. Pijnloos en met een grote smile.
Laat ze maar zeggen, ik heb mijn hobby terug =D> :-D
Plaats reactie