Ervaring E-MTB
Geplaatst: za 18 feb 2017 23:39
Bij deze wil ik graag even mijn bevindingen delen over mijn E-MTB. Van jongs af, rij ik reeds met motoren. Op mijn 15e gestart met Trial en nooit geen garage meer gehad zonder motor . Met een gewone mtb miste ik soms wat extra fun. Enkel in de bergen kon ik mijn ding vinden, maar helaas enkel naar beneden.. Kleine bergpaadjes naar beneden, super tof. Enkel dat stampen naar boven, duurde te lang.
In november 2017 een Cannondale Moterra 3 aangeschaft in het gifgroen. Eerste meters op de baan waren klein beetje ontgoocheling. Je bent direct op je begrenspunt van 25km/h. Daarna in bos en heide, de max. Eerste tourtocht was terug een hemels plezier. Op de lange stukken rij je perfect op fysiek boven je begrenzer. Off road speel je wat met de settings van de ondersteuning. Wanneer het echt op en neer gaat, kan je heerlijk crossen door de paadjes. Je maakt het jezelf zo moeilijk als je wilt. Ik rij de tourtochten in Eco modus, soms even uit wanneer je niet direct voorbij kan. Elke rit heb je verschillende mensen die je geïnteresseerd aanspreken.
Op deze manier ook mijn vrouwtje terug op de mtb gekregen. Momenteel rij ik met een gewone en zij met de E-mtb, een perfecte match om bij elkaar te blijven. Echter mis ik terug die extra fun en besloten om alle 2 met een E mtb te rijden (in bestelling).
Eind december getest in de alpen. Inderdaad enkel maar een bevestiging in mijn verwachtingen. Je gaat vlot de berg op (eco). Kleine paadjes waar je anders moet afstappen, zet je de bike even op turbo en schiet naar boven. Hij heeft een mooi laag zwaartepunt, die alleen maar ten goede komt in de afdaling. Mooi stabiel en verdraagt menig obstakel zonder over je stuur te belanden. De full suspensoin heeft een zeer aangenaam comfort in alle omstandigheden. Waar bij een gewone fully een verlies is, compenseert hier de ondersteuning.
En al moet je dikwijls eens uitleggen dat een E mtb niet perse voor een oude pee is, ik neem het er graag bij. Laat ons duidelijk stellen dat je nog steeds moet stampen en dat je nog steeds lekker zweet op de bike. Je maakt het zo moeilijk als jezelf wil. Een tourtocht op turbo is wellicht zoals een wandeling maken. Ik ben van de veronderstelling, waar een ander niet meer kan, ga ik lekker door.
Een nadeel is de accu, je hebt maar liever niet dat deze leeg is. Maar een motor zonder benzine blijft ook niet rijden.
Alle bemerkingen, positief of negatief, ik hoor het graag!
Thanks
Bart
In november 2017 een Cannondale Moterra 3 aangeschaft in het gifgroen. Eerste meters op de baan waren klein beetje ontgoocheling. Je bent direct op je begrenspunt van 25km/h. Daarna in bos en heide, de max. Eerste tourtocht was terug een hemels plezier. Op de lange stukken rij je perfect op fysiek boven je begrenzer. Off road speel je wat met de settings van de ondersteuning. Wanneer het echt op en neer gaat, kan je heerlijk crossen door de paadjes. Je maakt het jezelf zo moeilijk als je wilt. Ik rij de tourtochten in Eco modus, soms even uit wanneer je niet direct voorbij kan. Elke rit heb je verschillende mensen die je geïnteresseerd aanspreken.
Op deze manier ook mijn vrouwtje terug op de mtb gekregen. Momenteel rij ik met een gewone en zij met de E-mtb, een perfecte match om bij elkaar te blijven. Echter mis ik terug die extra fun en besloten om alle 2 met een E mtb te rijden (in bestelling).
Eind december getest in de alpen. Inderdaad enkel maar een bevestiging in mijn verwachtingen. Je gaat vlot de berg op (eco). Kleine paadjes waar je anders moet afstappen, zet je de bike even op turbo en schiet naar boven. Hij heeft een mooi laag zwaartepunt, die alleen maar ten goede komt in de afdaling. Mooi stabiel en verdraagt menig obstakel zonder over je stuur te belanden. De full suspensoin heeft een zeer aangenaam comfort in alle omstandigheden. Waar bij een gewone fully een verlies is, compenseert hier de ondersteuning.
En al moet je dikwijls eens uitleggen dat een E mtb niet perse voor een oude pee is, ik neem het er graag bij. Laat ons duidelijk stellen dat je nog steeds moet stampen en dat je nog steeds lekker zweet op de bike. Je maakt het zo moeilijk als jezelf wil. Een tourtocht op turbo is wellicht zoals een wandeling maken. Ik ben van de veronderstelling, waar een ander niet meer kan, ga ik lekker door.
Een nadeel is de accu, je hebt maar liever niet dat deze leeg is. Maar een motor zonder benzine blijft ook niet rijden.
Alle bemerkingen, positief of negatief, ik hoor het graag!
Thanks
Bart