Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door Jochen74 »

Gisteren en vandaag de KTM Macina 292 getest.
Heel leuk systeem, maar vandaag op een ritje van 30km toch 3 keer aan de kant gestaan om het (kleine) tandwiel vrij te maken van modder.
Bij de 1-11 op mijn mtb nooit last van gehad.
Wanneer ik naar foto's kijk van e-mtb's Lapierre Overvolt en Specialized Turbo Levo, zijn deze tandwielen groter (eerder zoals bij en gewone mtb) en zitten deze vrijer. Niet gedrongen tussen motor en buitenplaat.
Is dit laatste een betere oplossing? Of zal het altijd miserie zijn?
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door julie »

ik denk dat het tandwiel van je test fiets gewoon behoorlijk versleten is (en waarschijnlijk ook de ketting), want normaal gesproken heb je niet meer problemen met een klein dan met een groot tandwiel voor.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door Dickie »

Zal idd het grootste nadeel zijn van Bosch met dat kleine aandrijfwieltje.
Sneller versleten en dan sowieso gevoeliger voor chainsuck.
Imho is dat geen systeem om in onze Vlaamse plakkende poldermodder mee te gaan dabben.
Ik heb met nieuwe tandwielekes op de gewone bike en direct modderrit ook al moeten afstappen omdat de ketting aan het kleinste kamwiel bleef plakken.
Bovendien met een e-bike komen er hogere vermogens op de aandrijving terecht, bvb bij steile klimmetjes levert de motor max power 250W met daarbovenop het vermogen uit de benen.
Kunnen makkelijk pieken zijn die je in competitie ziet?

Ik zou ook eerder voor de yamaha-motor opteren.
Heeft wat meer koppel, dat net goed uitkomt bij mtb.

Standaard wordt die geleverd met 400wh batterij.
Dat zou wat meer mogen zijn.

Specialized heeft daar wat meer over nagedacht blijkbaar...
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door triumph_st »

](*,)
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door Jochen74 »

triumph_st schreef:](*,)
Bedankt voor je bijdrage.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door triumph_st »

Jochen74 schreef:
triumph_st schreef:](*,)
Bedankt voor je bijdrage.
Het was me te doen om de bijdrage van de laatste poster.
Wanneer je door onkunde/onwetendheid alleen halve waarheden en hele leugens kan verkondigen, laat het dan zo.
Het is er aan te zien dat we in Vlaanderen en bij uitbreiding in Belgie zoals gewoonlijk ook op ebike gebied nog fors achterlopen en dit zowel op het gebied van toepassing, beschikbaarheid, kennis en kunde. Zelfs bij de meeste fietswinkels is het echt huilen met de pet op.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door Jochen74 »

OK, maar dan lees ik graag je professionele mening ;-)

Ik zit nl op een punt waarop ik door slijtage van gewrichten een zéér leuke hobby zal moeten laten schieten. Of zoeken naar een oplossing. Gezien die oplossing gewoonweg duur is, wil ik alles uitsluiten wat me niet bevalt. En dat liefst met goeie raad.

Wat is jouw bevinding of advies, ervaring?
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door triumph_st »

De huidige generatie Bosch motoren (Performance CX) zijn ondertussen mooi uitgekristalliseerd tot een matuur en helemaal uit de kinderziektes gegroeid produkt. Ze zijn niet voor niets marktleider.
De ondersteuningsmodi Eco, Tour, Sport en Turbo zijn voor de meesten variabel genoeg maar indien gewenst kan men met de Nyon zelf de ondersteuningsniveau's instellen en aanpassen (dit kan niet met Intuvia of Purion).
Ondertussen zijn er naast de 400aWh batterijen ook 500 aWh batterijen beschikbaar en, uiteraard afhankelijk van afstand en terrein en uiteraard eigen conditie, meestal voldoende voor een MTB rit tot zeker 75 km.
Het tandwiel vooraan (kan gaan van 14 tot 20) heeft een interne verhouding van x2,5 maw een 15 komt overeen met een 37,5. Met mijn Trek heb ik al op zeer diverse terreinen (Hageland) en ondergronden gereden en tot nu nog weinig of geen problemen van chainsuck of modderophoping gehad. De ketting en casette verslijten bij goed onderhoud bij mij ook niet sneller dan bij een gewone MTB.
De fiets die jij testte is een hardtail. Mijn eerste eMTB, een KTM Macina Race 27,5 was dit ook en ik verkies toch een fully, ook voor rug en gewrichten.
Een eMTB aanschaffen blijft duur en een aanta fietsen testen (indien mogelijk) is zeker aan te raden.
Wanneer je nog vragen zou hebben mag je ze altijd stellen en zal ik ze zeker trachten te beantwoorden.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door Jochen74 »

OK, thx. Interessant.
Heb jij dan een geleiding om de chainsuck tegen te gaan? Die zouden ook bestaan.

Fully ipv HT houdt me tegen door prijs, extra gewicht en onderhoud. En met normaal Vlaams gebruik lijkt het mij overbodig. Ik heb nooit op een fully gereden. Mss dat mijn mening 180 graden draait mocht ik eens testrijden.

Enige voorkeur van merken? Mijn aandacht gaat voorlopig uit naar KTM Macina race 29ht, Specialized Turbo Levo.
Verder trekt ook Haibike en Lapierre mijn aandacht.

In een ander topic vroeg ik ook of een e-mtb niet beter een 27.5 dan een 29 is gezien door het gewicht de wendbaarheid toch al inboet.
Ik reed met een HT 29 Specialized Crave Expert, en hetgeen me hier steeds opviel was de logheid van de wielen.

Ervaring mee?
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Chain suck bij e-mtb te vermijden?

Bericht door triumph_st »

Jochen74 schreef:OK, thx. Interessant.
Heb jij dan een geleiding om de chainsuck tegen te gaan? Die zouden ook bestaan.

Fully ipv HT houdt me tegen door prijs, extra gewicht en onderhoud. En met normaal Vlaams gebruik lijkt het mij overbodig. Ik heb nooit op een fully gereden. Mss dat mijn mening 180 graden draait mocht ik eens testrijden.

Enige voorkeur van merken? Mijn aandacht gaat voorlopig uit naar KTM Macina race 29ht, Specialized Turbo Levo.
Verder trekt ook Haibike en Lapierre mijn aandacht.

In een ander topic vroeg ik ook of een e-mtb niet beter een 27.5 dan een 29 is gezien door het gewicht de wendbaarheid toch al inboet.
Ik reed met een HT 29 Specialized Crave Expert, en hetgeen me hier steeds opviel was de logheid van de wielen.

Ervaring mee?
Geen speciale geleiding maar ik zie wel dat de kettingbeschermplaat die aan of tegen de trapas zit van merk tot merk verschilt.
Een fully is toch, alleszins voor mij, een wereld van verschil, zeker voor de rug en dit ook op Vlaamse bodem. je kan dit een beetje opvangen bij een HT door gebruik te maken van een geveerde zadelpen maar het is toch niet hetzelfde.
Ik was van mijn KTM zeer tevreden. Trek, Haibike, Lapierre, Cube, Centurion, .. keuze te over.
De Specialized Levo heeft ook lang mijn aandacht genoten maar op de Duitse fora was men eerst zeer enthousiast maar komt men nu toch wat terug van de Brose motor en vooral de soft van Speci; men verwacht nu veel van de aangekondigde update. Ook oververhitting van de motor (vooral hooggebergte) blijkt probleem.
Qua geo zou de Speci zeer goed zijn en vergelijkbaar met de Trek Powerfly.
De ondersteuningskracht kan niet tippen aan de Bosch en ook het zwaardere optionele 612 aWh batterijmodel zingt het niet al te lang uit. Rothwild en hun software zou merkelijk beter zijn maar nog duurder.
Met verschil 29 en 27,5" heb ik geen ervaring.
Plaats reactie