Druk banden fat bike

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: Druk banden fat bike

Bericht door Frog 075 »

Bij momenten vree beu...
Als je met lage druk rijdt, heb je immense grip en daardoor wilt de fiets steeds uit die geul rijden telkens je ook maar een beetje tegen de wand van zo'n geul rijdt.
Darom beter een goe breed stuur van +700 ofwel als je een beetje op voorhand weet wat voor een tocht het wordt...spelen met de druk.
Hoe harder je ze zet hoe minder last van die geulen... :roll:
seewie
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 22:41
Rijdt met: Stevens Mobster

Re: Druk banden fat bike

Bericht door seewie »

Hallo,
Ik rij met een stevens mobster met jumbo jims.
Vandaag gereden met 1bar..
Vond het leuk rijden zowel in als off Road.
Indien ik te laag in druk ga heb ik een te groot wegschuif gevoel op de weg.

Mvg,
Stephan
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Druk banden fat bike

Bericht door Muntanya »

patje2 schreef:Wat ik al bij de meeste velgen niet allemaal van fat-bikes zie zijn de uitsparingen waarom zijn deze
Om te voorkomen dat het een piece of cake is om ze tubeless te leggen :lol:

Ik heb tot nu toe slechts 2 dagen mijn nieuwe fatbike kunnen proberen. Eerste maal was een tochtje in de geburen (=polders & asfalt) wat ik aan lage spanning deed (0,6 bar voor en achter), man man man, wat was dat afzien zeg... Ik raakte echt niet vooruit op asfalt en offroad op de aardewegels en kiezels merkte ik niet echt een voordeel voor de fatbike. Misschien te plat voor iemand van 95kg?

Tweede maal was gisteren aan de kust op iets hogere spanning: 1,1 vooraan (tubeless) en 1,2 achteraan (met biba, zie elders mijn relaas of het falen tubeless te leggen). Ik had wel de indruk dat met iedere wortel mijn voorband iets platter ging ("boert" ook makkelijk bij zijdelingse druk) en op het einde had ik idd nog maar 0,9-1,0 bar (streepje zat er tussen). Was me dat nog even een beetje zalig! Zelfs op het strand gereden (dat door de overvloedige regen weliswaar niet echt mul erbij lag) zonder smadelijke afgangen, zelfs duintjes op en af zonder miserie en ik kleefde niet aan het asfalt. Zelfs steile hellingen met veel wortels of afdalingen in het zand waren geen probleem: vroeger groef mijn voorwiel zich in en was het saltookes maken en hopen dat niemand keek, nu bleef ik controle hebben...

Mocht ik enkel offroad doen, zou ik ze misschien laten zakken tot 0,9-0,8. 0,25 bar... Niet voor mijn gewicht hoor.

Ik vraag me af: bij hele lage drukken als 0,25 bar, hoe groot is het risico op een blow-out als je tubeless rijdt?
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Druk banden fat bike

Bericht door patje2 »

Heb ondertussen bijna 8 maand ook een fad bike rij de meeste toer tochten met ongeveer 0,7 bar aan zee in het mulle zand van de zomer zelf gezakt tot 0,35 bar altijd met biba en ben zeker niet van de lichtste rijders met men +100kg
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Druk banden fat bike

Bericht door Muntanya »

Echt comfortabel zal dat niet zijn op de asfalt tussenstukken. Wel op het zand natuurlijk.

't Is een beetje zoeken voor mij nog, maar erg lage drukken zijn voor mij enkel nuttig als ik quasi 100% offroad ga. In ons landje ga je dat maar zelden vinden... De gemiddelde tocht hier in de streek is 60-80% asfalt.

En misschien scheelt er iets met mijn tubeless setup, maar bij elke zijdelingse slag burpt mijn voorwiel. Hoe lager de druk, hoe makkelijker dit gaat... Maar nogmaals: ik ben een beginnelingske, na een dikke week kan je nog niet je machine door en door kennen...
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: Druk banden fat bike

Bericht door Frog 075 »

Muntanya schreef:Echt comfortabel zal dat niet zijn op de asfalt tussenstukken. Wel op het zand natuurlijk.

't Is een beetje zoeken voor mij nog, maar erg lage drukken zijn voor mij enkel nuttig als ik quasi 100% offroad ga. In ons landje ga je dat maar zelden vinden... De gemiddelde tocht hier in de streek is 60-80% asfalt.

En misschien scheelt er iets met mijn tubeless setup, maar bij elke zijdelingse slag burpt mijn voorwiel. Hoe lager de druk, hoe makkelijker dit gaat... Maar nogmaals: ik ben een beginnelingske, na een dikke week kan je nog niet je machine door en door kennen...
Geen goesting om met andere fatbikers te komen rijden in Middelkerke?
We zijn al met een stuk of 6
Zondag de 28ste, Chouffe tocht
Op Face book kan je ook lid worden van fatbike flanders... Daar spreken we af en toe af voor een ritje te rijden.
Ook international fat bike day zijn we hier aan het afspreken :wink:
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Druk banden fat bike

Bericht door patje2 »

Frog 075 schreef:
Muntanya schreef:Echt comfortabel zal dat niet zijn op de asfalt tussenstukken. Wel op het zand natuurlijk.

't Is een beetje zoeken voor mij nog, maar erg lage drukken zijn voor mij enkel nuttig als ik quasi 100% offroad ga. In ons landje ga je dat maar zelden vinden... De gemiddelde tocht hier in de streek is 60-80% asfalt.

En misschien scheelt er iets met mijn tubeless setup, maar bij elke zijdelingse slag burpt mijn voorwiel. Hoe lager de druk, hoe makkelijker dit gaat... Maar nogmaals: ik ben een beginnelingske, na een dikke week kan je nog niet je machine door en door kennen...
Geen goesting om met andere fatbikers te komen rijden in Middelkerke?
We zijn al met een stuk of 6
Zondag de 28ste, Chouffe tocht
Op Face book kan je ook lid worden van fatbike flanders... Daar spreken we af en toe af voor een ritje te rijden.
Ook international fat bike day zijn we hier aan het afspreken :wink:
Ik rij ook in Middelkerke zoek wel rond een uur of 8 al te starten voor de kleine tour en rond 11 uur voor de 58 km dan heb ik nergens last van de file in de duinen en ook rond de 80 km gereden
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Druk banden fat bike

Bericht door Muntanya »

Frog 075 schreef:
Muntanya schreef:Echt comfortabel zal dat niet zijn op de asfalt tussenstukken. Wel op het zand natuurlijk.

't Is een beetje zoeken voor mij nog, maar erg lage drukken zijn voor mij enkel nuttig als ik quasi 100% offroad ga. In ons landje ga je dat maar zelden vinden... De gemiddelde tocht hier in de streek is 60-80% asfalt.

En misschien scheelt er iets met mijn tubeless setup, maar bij elke zijdelingse slag burpt mijn voorwiel. Hoe lager de druk, hoe makkelijker dit gaat... Maar nogmaals: ik ben een beginnelingske, na een dikke week kan je nog niet je machine door en door kennen...
Geen goesting om met andere fatbikers te komen rijden in Middelkerke?
We zijn al met een stuk of 6
Zondag de 28ste, Chouffe tocht
Op Face book kan je ook lid worden van fatbike flanders... Daar spreken we af en toe af voor een ritje te rijden.
Ook international fat bike day zijn we hier aan het afspreken :wink:
Middelkerke stond alleszins al in de agenda :-D

Dus bah ja he, altijd toffer met een bende, ik heb net een verzoek voor de groep ingediend. Ben wel geen racebeest, ik weet niet of het voor jullie tof zal zijn om mij erbij te hebben.
Plaats reactie