iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Jochen74 »

Klopt. Kwa tempo kan je bij mij niet het verschil zien met een gewone mtb...
kmkflyer
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 06 feb 2017 22:42

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door kmkflyer »

Mister No Chaïn schreef:De vraag is wel of die opgefokte e-bikes het op termijn niet gaan verkloten voor de gewone mtb'er. We mogen nu al op zoveel plaatsen niet meer komen, als de groene mannen zien dat er wekelijks bikers tegen 35 a 40 per uur door de bossen knallen kan je je afvragen wat het verschil nog is tov een elektrische moto. Als de groen iets vinden om mtb'ers uit het bos te houden zullen ze het niet laten liggen.
No Chain, daar heb je wel een punt natuurlijk maar tegen 40 door het bos gaat niet lukken hoor! Je hebt gewoon te weinig grip om tegen zulke snelheden door het zand te klieven, op bredere gravelwegen zou dat wel kunnen maar dan moet je toch ook al bij de 'betere' chauffeurs zijn...
Als ik spreek over tegen 35 een helling oprijden is dat op gravelwegen of asfalt, in't bos met los zand en overal wortels is dat in mijn geval geen goed idee met mijn beperkte vaardigheden.

Als we allemaal ons gezond verstand gebruiken en rekening houden met anderen zie ik niet in waarom men mtb-en zou gaan verbieden in natuurgebieden O:)

Grtz Rudi
koiliefhebber
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 09 aug 2015 13:40

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door koiliefhebber »

E-bikers zijn genieters.genieten van de sport en ook van de natuur.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Mister No Chaïn schreef:De vraag is wel of die opgefokte e-bikes het op termijn niet gaan verkloten voor de gewone mtb'er. We mogen nu al op zoveel plaatsen niet meer komen, als de groene mannen zien dat er wekelijks bikers tegen 35 a 40 per uur door de bossen knallen kan je je afvragen wat het verschil nog is tov een elektrische moto. Als de groen iets vinden om mtb'ers uit het bos te houden zullen ze het niet laten liggen.
Bij een e-MTB heeft 'opfokken' van de motor niet zo veel zin, zeker niet als je hem echt als MTB gebruikt.
'Opfokken' betekent hier dat je de begrenzing van 25km/u weghaalt, niet dat de motor meer kracht krijgt.
Wanneer je in de bossen/velden met een e-MTB rijdt ga je echt niet veel harder gaan dan met een gewone MTB. Enkel bergop ga je iets vlotter naar boven gaan. Het is vooral op de tussenstukken (beton/asfalt) dat je boven de 25 kan en dus ook meekan met de 'gewone' MTB's die daar ook dikwijls harder gaan dan 25.
Je bent dus NIET met een crossmoto/velo door de bossen aan het jagen. En trappen moet je ook nog doen hoor, vanzelf gaat het niet; da's nog zo'n misvatting.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Mister No Chaïn »

kmkflyer schreef:Als we allemaal ons gezond verstand gebruiken en rekening houden met anderen zie ik niet in waarom men mtb-en zou gaan verbieden in natuurgebieden O:)
Het gezond verstand bij die organisatie is vaak ver te zoeken, dat is net mijn grootste vrees :)

Bomen omgooien op paden waardoor mtb'ers dan maar het bos induiken om deze te ontwijken, terwijl er nergens een bord staat dat je er niet mag komen. Dat soort logica is me altijd ontgaan.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Dickie »

Ik ben bezig om een Bafang middenmotor op een oud Orbea frame te installeren.
bestaan in 250w,350w,500w,750w en 1000W versies.
Met dat systeem kan je mits de 'duim-watt-hendel' ook crossmotostyle rondrijden, naast de 'gewone' pedal-assist.
Het gebruik zal bij ons altijd hybride zijn, maar het kan.
Hier een voorbeeldje met draaihendel:
" onclick="window.open(this.href);return false;
ktm boy
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 19:51
Rijdt met: ktm race line

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door ktm boy »

Dickie schreef:Ik ben bezig om een Bafang middenmotor op een oud Orbea frame te installeren.
bestaan in 250w,350w,500w,750w en 1000W versies.
Met dat systeem kan je mits de 'duim-watt-hendel' ook crossmotostyle rondrijden, naast de 'gewone' pedal-assist.
Het gebruik zal bij ons altijd hybride zijn, maar het kan.
Hier een voorbeeldje met draaihendel:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook de Bultaco Brinco heeft zo'n systeem " duim-watt-hendel"
sasiro
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 feb 2017 13:46

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door sasiro »

Ben op zoek naar een E mtb om zowel mee in de bossen te rijden alsook op de baan. Liefst rij ik met een 29 er. Ik heb al verschillende winkels om raad gaan vragen met resultaat dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Ik heb met een Levo gereden en hoewel er mij gezegd werd dat ik hier ongeveer 60km zou moeten mee kunnen rijden was de batterij na 48 km leeg. Met een lege batterij was het behoorlijk duwen om verder te geraken. We reden enkele bergjes op in Averbode, bergjes waar ik met mijn gewone mtb nog nooit ben boven geraakt. Nu met de Levo reed ik samen met de betere naar boven. Een wereld die openging voor mij. EINDELIJK nog eens plezier in het fietsen.
Als zelfstandige in de bouw heb ik geen tijd om te trainen in de week, gevolg ik kan niet meer volgen in onze groep. Een jaar geen sport meer gedaan en natuurlijk behoorlijk wat kilo's erbij. Ik popel nu om terug met mijn groepke mee te rijden en ben dus op zoek gegaan naar een e mtb. Ik zou indien mogelijk er ook graag mee op de baan rijden aangezien wij in de winter mtb-ken en in de zomer met de koersfiets op de weg rijden, hier ligt het gemiddelde ( met koersfiets)tussen de 27 en 28/u. Met wat minder gewicht geraak ik een stuk verder maar ik ben spijtig genoeg bij de +100 club.
Den ene winkelier prijst een Bosch motor aan en de andere raad die af. Ik heb met een Bulls mtb gereden en die viel behoorlijk mee, heeft een batterij van 650w.
Nu komt er een Wilier 805 E mtb op de markt met een Chimano steps motor. Van Bosch vind ik een calculator op het net waarmee je het actieradius kan bereken.
Met de Performancer Line Speed zou ik op eco stand tegen een gemiddelde van 27 km/u ongeveer een 110 km kunnen rijden op een asfalt en met af en toe een hellinkje.
Ik lees ook iets over een dual batterij, waar wordt deze batterij gemonteerd? Kan ik een actieradius calculator vinden op het net voor een Chimano Steps motor?
Wat zijn jullie bevindingen over een Chimano Steps motor?
Ik zit met nog zoveel vragen en zou graag eigenlijk snel een E MTB bestellen. Hopelijk kunnen jullie mij wat goede raad meegeven.
Alvast bedankt!
Jef
kmkflyer
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 06 feb 2017 22:42

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door kmkflyer »

Hallo Jef,

Eigenlijk heb je alleen met de Levo en Bulls gereden en die vond je goed, dus eigenlijk heb je zelf het antwoorde al gegeven.
Je probleem is enkel het bereik 60km, eender welke motor je eronder hangt je blijft met ongeveer dezelfde accu, 500w, rijden en dus ongeveer hetzelfde bereik. Dus moet je ofwel een tweede accu meenemen (er zijn er die dat doen) ofwel een grotere accu. Die extra accu maakt eigenlijk niet veel uit, je rijd toch elektrisch, behalve dat het misschien wat onhandig is om mee te nemen in de rugzak...
Bij Bulls en Focus zijn er MTBs met een 650w accu en Bosch motor, dat scheelt een 20% in bereik of een 15km maar persoonlijk vind ik het design niet zo mooi als de Levo.
Bij Focus hebben ze ook de Bold² waar je een tweede accu kan monteren op de onderste buis van het frame op dezelfde houder als waar normaal je drinkbus zit, de stekker daarvoor zit klaar onderaan de bovenbuis De twee accu's te samen geven dan 740w maar dan rijd je met een fiets van 26kg rond én het gewicht zit bovenaan het frame...
http://www.mountainbike-magazin.de/e-mo ... 8910.2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Derde oplossing is de lader meenemen en na 60km iets gaan drinken, heb je verdiend dan, en na een uurtje heb je weer genoeg stroom aan boord om de laatste 20 km te doen ;-)
De Willier heb ik nog niet gezien maar we kunnen er vanuit gaan dat de accu's altijd beter en sterker zullen worden in de toekomst.. Heb al gelezen dat men binnen twee jaar het dubbele Wh in de huidige accu's kan krijgen, en zo blijven ze ons op kosten jagen ;-)

Grtz Rudi
sasiro
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 feb 2017 13:46

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door sasiro »

[quote="kmkflyer"]Hallo Jef,

Eigenlijk heb je alleen met de Levo en Bulls gereden en die vond je goed, dus eigenlijk heb je zelf het antwoorde al gegeven.
Je probleem is enkel het bereik 60km, eender welke motor je eronder hangt je blijft met ongeveer dezelfde accu, 500w, rijden en dus ongeveer hetzelfde bereik. Dus moet je ofwel een tweede accu meenemen (er zijn er die dat doen) ofwel een grotere accu. Die extra accu maakt eigenlijk niet veel uit, je rijd toch elektrisch, behalve dat het misschien wat onhandig is om mee te nemen in de rugzak...
Bij Bulls en Focus zijn er MTBs met een 650w accu en Bosch motor, dat scheelt een 20% in bereik of een 15km maar persoonlijk vind ik het design niet zo mooi als de Levo.
Bij Focus hebben ze ook de Bold² waar je een tweede accu kan monteren op de onderste buis van het frame op dezelfde houder als waar normaal je drinkbus zit, de stekker daarvoor zit klaar onderaan de bovenbuis De twee accu's te samen geven dan 740w maar dan rijd je met een fiets van 26kg rond én het gewicht zit bovenaan het frame...
http://www.mountainbike-magazin.de/e-mo ... 8910.2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Derde oplossing is de lader meenemen en na 60km iets gaan drinken, heb je verdiend dan, en na een uurtje heb je weer genoeg stroom aan boord om de laatste 20 km te doen ;-)
De Willier heb ik nog niet gezien maar we kunnen er vanuit gaan dat de accu's altijd beter en sterker zullen worden in de toekomst.. Heb al gelezen dat men binnen twee jaar het dubbele Wh in de huidige accu's kan krijgen, en zo blijven ze ons op kosten jagen ;-)

Grtz Rudi

Rudi, het zal een kwestie worden van een tweede batterij mee te nemen vrees ik. Ik heb in gedachte om een zakje te laten maken om deze batterij in te steken.
Iets waterdicht wat ik dan met klittenband ( velcro) onder mijn zadel kan hangen en aan de zadelpen kan vast trekken met die klittenband.
Een batterij meenemen van een Levo lijkt mij nogal moeilijk, die lijkt mij wel lang al heb ik ze niet los gezien.
Weet jij toevallig iets over Chimano step motors?
Plaats reactie