iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Phill
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 13:30

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Phill »

Ben in mijn zoektocht naar een buffet vriendelijke e-bike op een vrij positieve review van de Sondors Electric gestoten.

https://www.electricbike.com/sondors-fat-2016-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand ervaring met deze bike ?
Lijkt me wel ok alleen vind ik het vreemd dat er geen versnellingen op zitten. Iemand ervaring met dergelijke versnellingsloze e-bike ? Trap je je dan niet de pleuris als je de motor niet gebruikt ?
Dieter1080
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 07 jul 2016 11:45

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Dieter1080 »

Bij die Sondors Electric zou ik mij toch wat zorgen maken over die pikkel... zit die niet in de weg bij wat "deftig" mtb'en?
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door jervanheg »

Zonder assistentie:
"The first thing I did was get on the Sondors bike and try to pedal it around for 5 minutes with the power off. Let me tell you right now, that is NOT an enjoyable experience. I suspect that when most people kill their battery they will likely just get off the bike and walk. If there is any hill whatsoever (even a 1% grade) then forget it. You have to stand up and pedal with all the power that god gave you in those puny chicken legs of yours."

En dan...mét assistentie:
"The real problems crop up when you start going uphill. Less than a 4% grade is doable with a little pedaling effort if you’re already up to speed, but trying to get up anything much more than that you are standing up and pedaling as if your life depended on it. The “ha-ha I’m cheating” factor of the electric motor completely disappears.

https://electricbike-blog.com/2015/08/2 ... it-a-hill/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Met de pikkel er af misschien beter :-D
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Zo, de (wetgevende) kogel is door de kerk.

Vanaf 1 oktober 2016:
- een ebike die maar 25 km/u kan : geen wijzigingen
- een ebike die 45 km/u kan (speed pedelec): inschrijven bij DIV (nummerplaat beginnende met P en 10 op 12cm groot), rijbewijs (theorie) nodig, +16 jaar, helmplicht (mag fietshelm zijn maar moet slapen en achterhoofd beschermen). Voor de fietsen waarbij de motor alleen ondersteuning geeft wanneer je moet trappen: geen extra verzekering nodig maar familiale is wel zeer aangeraden).
Er komen 10 nieuwe verkeersborden bij en 4 worden aangepast.
De speed pedelecs moeten in een zone waar de snelheid tot max 50 km/u wordt beperkt op het fietspad.
In zones waar de snelheid hoger dan 50 mag mogen ze op het fietspad als het aanwezig en bruikbaar is.
fieldmarshall
Mountainbiker
Berichten: 153
Lid geworden op: do 29 jan 2009 19:27
Rijdt met: Specialized Crave Pro 2014

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door fieldmarshall »

triumph_st schreef:Zo, de (wetgevende) kogel is door de kerk.

Vanaf 1 oktober 2016:
- een ebike die maar 25 km/u kan : geen wijzigingen
- een ebike die 45 km/u kan (speed pedelec): inschrijven bij DIV (nummerplaat beginnende met P en 10 op 12cm groot), rijbewijs (theorie) nodig, +16 jaar, helmplicht (mag fietshelm zijn maar moet slapen en achterhoofd beschermen). Voor de fietsen waarbij de motor alleen ondersteuning geeft wanneer je moet trappen: geen extra verzekering nodig maar familiale is wel zeer aangeraden).
Er komen 10 nieuwe verkeersborden bij en 4 worden aangepast.
De speed pedelecs moeten in een zone waar de snelheid tot max 50 km/u wordt beperkt op het fietspad.
In zones waar de snelheid hoger dan 50 mag mogen ze op het fietspad als het aanwezig en bruikbaar is.

Klinkt niet erg logisch : in zones waar de max snelheid 50kmh is, zou ik ze net op de weg toelaten en erbuiten het fietspad zoveel mogelijk verplichten...
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Mister No Chaïn »

Dat is inderdaad gek aangezien een klasse B op het fietspad mag in zones tot 50 en moet op banen sneller dan 50. Ik dacht dat ze klasse B en speed pedelec zowat gelijk gingen stellen. Zou het niet gewoon een fout zijn in dat artikel?


Ik neem aan dat een speed pedelec dan ook niet mag rijden op paden uitgezonderd fietsers? Of langs waterwegen? Aangezien een B daar ook niet mag rijden.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Ik dacht ook aan een fout in het artikel (De Tijd) maar las het ook in De Standaard al zo.
Afwachten wat in het Staatsblad zal verschijnen.
Men wil echter wel een soort subcategorie maken binnen de B klasse om toch wat aparte regels te kunnen formuleren m.a.w. alle klasse B regels zullen niet gelden voor de speed pedelecs.
Het zal dus ook geen 'S' plaat zijn maar een 'P' plaat.

Ik ben vooral blij dat ze - zoals Ethias het al toepaste - geen bromfietsverzekeringsplicht invoeren voor speed pedelecs waarbij de motor alleen werkt als er ook getrapt moet worden (bijna allemaal in België).
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door Pashley 24Mhz »

Iemand een idee welke tool je juist nodig hebt om de sprocket van een CX motor af te nemen?

Voor deze dus :
Afbeelding
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Hier; http://www.pro-cycling-golla.de/E-Bike_ ... kzeug.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie