iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
swiff
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 17:00
Rijdt met: On one 29, cube elite super hpc 29, willier

iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door swiff »

ik zou er mij 1 willen aanschaffen voor woon werk verkeer.
en als ik hem dan toch heb... eens naar de ardennen (want daar geraakt de conditie nooit goed voor)

wat zijn de bevindingen hiervan?
welk merk hebben jullie

EN geven ze tegenwoordig nog makkelijk een korting als je die vraagt?

ik weet dat vroeger 20% wel mogelijk was op cube. na wat gezaag. en op zo een fiets van rond de 3000euro mag er wel wat korting af :oops:
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Jarenlang wielertoerist geweest en dan enkele jaren 'niets' meer gedaan. Conditie nul en gewicht omhoog. Er moest dus dringend iets gebeuren.
Ik ben opnieuw begonnen in 2014 en besefte al snel dat om aangenaam en met plezier (opnieuw) te kunnen (blijven) fietsen (50+ en nog steeds full time aan het werk) er een beetje 'hulp' nodig was. Ik heb toen mijn eerste elektrische MTB, een KTM Macina Race 27,5" met Bosch Performance motor gekocht en was direct verkocht. Als het moeilijker wordt een beetje reserve kunnen aanspreken is heerlijk. Alleen het gedacht al dat je die reserve achter de hand hebt is rustgevend.
Momenteel rijd ik ritten van 50 tot 70 km met meestal 500 tot 700 hm en vele stukken worden gewoon zonder ondersteuning gereden. Ik kan ook mijn hartslag veel beter in de juiste zone houden.
Sorry voor diegenen die ik op sommige TT's tegenkom en bijna dood zie vallen op hun fiets, dat niet voor mij. Ik rij echter gematigd en begin niet op ieder hellinkje alleman voorbij te steken.
Ondertussen ook nog een elektrische Stevens trekking fiets gekocht voor 'gewone ritten' en omdat het mountainbiken me echt begon af te gaan, dit jaar een elektrische fully MTB Trek Powerfly+ FS7 (10% korting gekregen) gekocht. De KTM in de garage laten staan als 'reserve' maar niet meer gebruikt (en staat ondertussen dan ook te koop: http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 15556.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
In Duitsland zijn de E MTB's niet meer aan te slepen door de enorme vraag. Meestal zijn de beste modellen lang op voorhand al uitverkocht. België loopt altijd wat achter maar een inhaalbeweging komt er m.i. zeker.
Ik denk dat wanneer je 10% korting kunt bekomen al blij mag zijn (in de veronderstelling dat je het model dat je wil nog beschikbaar is).
Zeker dat je een E MTB wil voor woon/werk verkeer?
Gebruikersavatar
swiff
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 17:00
Rijdt met: On one 29, cube elite super hpc 29, willier

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door swiff »

bij mij wat hetzelfde probleem. 2jaar niet kunnen doen (zoals fietsen) omdat ik met een langdurige bouw bezig geweest ben. in die 2 jaar heb ik dan ook stilletjes aan mijn fietsen en gerief in de verkoop gezet.
juist nog mijn laatst aangekochte mtb gehouden en de andere volledig uit elkaar gehaald. maar geen zin meer om die terug te monteren. nu nog eens de mtb genomen naar werk, maar de conditie is helemaal weg. en zoals je zelf zegt... als er geen plezier een is ben je het ook meteen beu en staat de fiets de volgende dag gwn terug in de garage en neem je terug de auto.
ik heb al enkele fietsen gezien dat "meevallen van prijs" maar dat zijn dan geen echte mtb fiets, en ben iemand die liever direct goed investeert en direct het betere materiaal aankoopt dat ik meteen dan ook kan gebruiken om eens een ritje mee te pikken in de ardennen. en dit gaat mij nooit lukken zonder zo een elektrische fiets (na 25km in de ardennen ben ik helemaal kapot). maar die fietsjes gaan verdekke richting de 4000 euro voor wat deftig materiaal in een fully.

heb al gelezen dat je beter een Ebike koopt met de motor aan het trapstel en beter wegblijft van die met de motor in het achterwiel. die bosh waar je het over hebt is ook aan het trapstel he?
fietst dit wat makkelijk als de motor af staat?
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door joeke »

Hallo,

Als je echt wenst te gaan mtb-en, dan ben je beter af met een fully.
Het voorwiel krijg je nog relatief makkelijk de hoogte in, maar achterwiel is al stukken moeilijker.

En ja, kies zeker voor materialen die duurzaam zijn.
* remmen à la XT, Saint, MT5, MT7, ... en diameters 200mm vooraan en 180mm achteraan.
* de vork mag ook iets steviger zijn dan normaal.
En ja dan zit je makkelijk aan 4 à €5000,00.

Bosch, Yamaha, Brose zijn allemaal systemen die op de trapas werken. Zij hebben een betere gewichtsverdeling en het zwaartepunt ligt laag.

Veel motoren die in de wielen zitten, hebben het probleem van oververhitting tijdens de te hoge snelheden in de afdaling.

In mijn ogen is e-mtb een andere tak van het MTB-en. Ik was serieus verrast na 3 dagen training in Oostenrijk.

Groetjes,

Joeke
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

swiff schreef:
heb al gelezen dat je beter een Ebike koopt met de motor aan het trapstel en beter wegblijft van die met de motor in het achterwiel. die bosh waar je het over hebt is ook aan het trapstel he?
fietst dit wat makkelijk als de motor af staat?
Inderdaad, Bosch is motor aan trapas.
De nieuwe CX modellen integreren ook mooier in het kader, zijn krachtiger (75 Nm) en stiller.
Met de motor af fietst dat nog behoorlijk Ik rijd heel wat afstand zonder ondersteuning, alleen zit het een beetje tussen de oren en denk je dat het zwaarder trapt omdat je de ondersteuning gewoo bent.
Specialized komt nu met een beweldig mooi model (Levo) in verschillende varianten. Blijkt met Brose motor te zijn. De batterij is mooi weggewerkt in de voorste buis. Duur gerief maar voor 2016 blijkbaar in voorbestellingen al uitverkocht.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

joeke schreef:Hallo,

Als je echt wenst te gaan mtb-en, dan ben je beter af met een fully.
Het voorwiel krijg je nog relatief makkelijk de hoogte in, maar achterwiel is al stukken moeilijker.

En ja, kies zeker voor materialen die duurzaam zijn.
* remmen à la XT, Saint, MT5, MT7, ... en diameters 200mm vooraan en 180mm achteraan.
* de vork mag ook iets steviger zijn dan normaal.
En ja dan zit je makkelijk aan 4 à €5000,00.

Bosch, Yamaha, Brose zijn allemaal systemen die op de trapas werken. Zij hebben een betere gewichtsverdeling en het zwaartepunt ligt laag.

Veel motoren die in de wielen zitten, hebben het probleem van oververhitting tijdens de te hoge snelheden in de afdaling.

In mijn ogen is e-mtb een andere tak van het MTB-en. Ik was serieus verrast na 3 dagen training in Oostenrijk.

Groetjes,

Joeke
Goed materiaal is idd. belangrijk.
Op mijn (al dure) Trek hadden ze gewone Deore remmen gezet; vervangen door XT en vooraan 203 mm en achteraan 180 mm remschijven. De Fox 32 vork heb ik vervangen door een Rock Shox Pike.
Qua geometrie en rijgedrag wel echt toppie.
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door joeke »

Hallo Triumph_st,

Dus iets zwaardere, maar duurzamere en zwaarder belastbare componenten gemonteerd. Topie.
De bikes in Oostenrijk waren ook maar met Deore remmen uitgerust.
Verschillende keren hebben we moeten stoppen om de remmen te laten afkoelen daar we fading hadden.
En ja na 3 dagen waren de schijven van 3 bikes zo bruin gebrand dat ze goed voor de vuilbak waren.
Maar ja wat wil je als je topsnelheid 81km/u was.
En ja we hebben er zelfs een lichte downhilltrack in Leogang mee afgereden.

Groetjes,

Joeke
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

Leogang, dat is waar ze de nieuwe Specialized E MTB aan de pers voorgesteld hebben!
" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
swiff
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 17:00
Rijdt met: On one 29, cube elite super hpc 29, willier

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door swiff »

Specialized
fully
elektrisch
...
6500euro? met slx groep als je geluk hebt? :-D
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: iemand onlangs Elektrische MTB aangeschaft?

Bericht door triumph_st »

swiff schreef:Specialized
fully
elektrisch
...
6500euro? met slx groep als je geluk hebt? :-D
Inderdaad verschrikkelijk duur. Zijn wel met SRAM 11 speed...
Plaats reactie