Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door julie »

ach ja elke koe die ze kunnen melken, is welkom :roll:
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door freezy »

Wetgeving is toch duidelijk, max 250watt = elektrische fiets. Als je meer hebt wordt het aanzien als bromfiets maar met vrijstelling voor de inschrijving/kentekenplaat (en sedert 1/10/2015 moeten ook die ingeschreven zijn).

't Is maar omdat ik beroepshalve ervaring heb met zo'n stoot gebeurd met een e-bike (+250watt) en er was ook geen verzekering voorhanden. Kort gezegd, klodden voor de bestuurder van die e-bike... en er zullen er nog volgen die niet in orde zijn. Vandaar mijn vraag hier, ik heb immers de indruk dat de verkoop van die +250watt bikes wat boomt maar dikwijls zonder duidelijk uitleg van de verkoper.
Laatst gewijzigd door freezy op zo 03 apr 2016 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door joeke »

E-bike met ondersteuning boven 25km/u is een S-pedelec.
Deze wordt aanzien als een bromfiets.
Dus nummerplaat nodig, gelijkvormigheidsattest en een verzekering.

U moet er ook wel op drukken dat het gelijkvormigheidsattest correct is.
Vermogens, snelheid zijn dikwijls verschillend met info die in catalogi staan. :(
Dikwijls staat er ook maar een snelheid op van 18 à 20km/u.
Dat heeft te maken met de functie volledige ondersteuning zonder dat men trapt. Speciale functie bij S-pedelec.

Dus goed afspreken met uw fietshandelaar.
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door freezy »

Idd, inschrijving toch nodig sedert de regularisatie. Eerder bericht aangepast.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door triumph_st »

Wat de verzekering betreft heb ik me eens geïnformeerd/bevraagd.
Eén van mijn elek fietsen kan harder dan 25 (niet opgedreven maar af fabriek) en ik zou niet graag na een ongeval in fout mijn boeltje verkocht zien wegens niet correct BA verzekerd.
Het is weer à la Belge; sommige verzekeraars zien een elektrische fiets die harder dan 25 km/u kan als een bromfiets en moet dus BA verzekerd (groene kaart) worden.
Anderen (Ethias, Vivium, DVV, ..) zien een elektrische fiets die harder kan dan 25/km per uur maar die een trapsensor heeft (gaat niet vooruit zonder dat er ook getrapt wordt) nog steeds als fiets en dan ben je nog steeds via je familiale verzekering BA gedekt en hoef je geen aparte BA af te sluiten.
Een fiets die geen trapsensor heeft en kan voortbewegen zonder trappen wordt - ongeacht de snelheid dat ie kan halen - ALTIJD gelijkgesteld met een bromfiets en moet een aparte BA verzekering hebben.
Om écht zeker te zijn heb ik met mijn verzekeraar gebeld en ik ben met mijn 45 km/u fiets nog altijd BA gedekt met mijn familiale verzekering.
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door joeke »

Ik heb al gehoord dat KBC een speciale polis heeft. Vraag me geen detail er van, want de mijne stopt met ondersteuning eens de 25km/u en gebruik deze voor woon-werk verkeer. Deze worden aanzien als fiets en dus fietsvergoeding. De S-pedelec als bromfiets en dus geen fietsvergoeding meer.
Ja, à la Belge.
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door vtteddy »

weet er iemand na hoeveel kms men de ketting van een Ebike moet veranderen. Heb nu 2300km mee gereden en hij schakelt nog uitstekend. Maar als ik de kettingmeter er in legt valt ie er volledig in( dus versleten) En moet men zoals bij mijn andere mtbike zowel de ketting als de cassette veranderen?
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door Pashley 24Mhz »

vtteddy schreef:weet er iemand na hoeveel kms men de ketting van een Ebike moet veranderen. Heb nu 2300km mee gereden en hij schakelt nog uitstekend. Maar als ik de kettingmeter er in legt valt ie er volledig in( dus versleten) En moet men zoals bij mijn andere mtbike zowel de ketting als de cassette veranderen?
Deze vraag ga ik ook eens volgen. Blijkbaar slijten kettingen op ebikes wel sneller dan gewone mtb's.
Ik zou voor de zekerheid de cassette ook veranderen gezien het aantal km's. Ik zou meteen 2 kettingen kopen en wisselen.
Gebruikersavatar
iceman321
Kerstman
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 18:05
Rijdt met: CUBE STEREO HYBRID 120 HPA SL 29

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door iceman321 »

Pashley 24Mhz schreef:
vtteddy schreef:weet er iemand na hoeveel kms men de ketting van een Ebike moet veranderen. Heb nu 2300km mee gereden en hij schakelt nog uitstekend. Maar als ik de kettingmeter er in legt valt ie er volledig in( dus versleten) En moet men zoals bij mijn andere mtbike zowel de ketting als de cassette veranderen?
Deze vraag ga ik ook eens volgen. Blijkbaar slijten kettingen op ebikes wel sneller dan gewone mtb's.
Ik zou voor de zekerheid de cassette ook veranderen gezien het aantal km's. Ik zou meteen 2 kettingen kopen en wisselen.
ketting verslijt inderdaad sneller.
mijn ervaring vorig jaar: ik had 2 kettingen, maar gebruikte er maar 1-tje. deze bleek ook versleten te zijn en dacht de nieuwe ketting er op te leggen, maar dit kwam niet goed. tandwiel vooraan en achteraan bleken ook versleten te zijn. vooraan kon ik met de nieuwe ketting zelfs niet ronddraaien. dus had ik 2 achtercassettes ( 1 voor mijn zomerwiel) ( SRAM 11 speed --> duur) en 1 voortandwiel te vernieuwen.
was een dure operatie... nog met 2 nieuwe kettingen er bij zat ik om en bij de 550 euro.
sindsdien heb ik 3 kettingen die ik na elke rit wissel. zodoende blijven de cassettes toch langer meegaan... al doende leert men ](*,)
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door quixta »

begrijp hier ergens iets niet goed van snelle slijtage na 2500 km nml mijn vorige een Merida E3000 met XT ongeveer een 5000 km gereden met dezelfde ketting en cassette en niet versleten , wel goed onderhouden na elke rit , heb de Merida verkocht en de persoon die hem kocht heeft er nog geen euro kosten aan gehad , is zéér tevreden en gaat wekelijks korte ritten rijden met de jeugd

nu heb ik een 2016 Scott Aspect 910 met de nieuwe Bosch met rode ring op speciaal voor mountainbike en ook afgemonteerd met XT , wegens omstandigheden de laatste weken nog maar een 1000 km gebold en ook perfect

is er nu zo een verschil van kwaliteit of is de reden op welke ondersteuning je de fiets gebruikt ? in echt vette modder onlangs in vette klei grond kon ik alleen rijden op ECO anders kun je die fiets niet controleren , slipt non stop door achteraan als je wat kracht zet , op sommige stukken zet ik de ondersteuning zelfs af , laatste rit was Parijs Roubaix vanaf Orchies strook 12 naar Roubaix en in Mons en Pévele strook 10 laatste stuk ook zonder ondersteuning naar boven gereden , het lag er daar echt zéér vettig bij

verleden week de mountainbike banden er af genomen en Swalbe Kojak er op gelegd , geen profiel op deze banden ( soort gom ) en zalig om te rijden met de Badezz ,op , gaat vlot met de turbo naar de 40- 45 km/h op rechte stukken waar ik niemand zal hinderen , soms vragen toeristen of renners die op training zijn of ik wat kop wil trekken , tof om dat te mogen doen en meestal een dikke merci :wink:
Plaats reactie