Iemand ervaring met een e-mtb ?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
vermaut
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 10 okt 2011 21:19
Rijdt met: trek 6700 disc

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door vermaut »

Bij mij hier een soortgelijk verhaal. Een 5000 km gedaan met ketting. Ik heb ook 2 paar wielen. Wanneer ik met mijn ander koppel wil rijden wissel ik gewoon de cassette. Bij het vervangen aanvankelijk ketting en cassette vervangen maar de nieuwe ketting sloeg telkens over het voorste tandwiel. Uiteindelijk deze dan ook maar vervangen.
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door vtteddy »

Nog een vraagje . Om de hoeveel tijd , of kms moet men een elektrische bosch-motor laten nazien? (Of is dat zoals een elektrische grasmaaier bevoorbeeld , die heb ik ook al ettelijke jaren en daar heb ik nog maar enkel de messen van veranderd ,aan de motor is nog nooit iets aan gedaan geweest )
quixta
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 30 okt 2008 10:04
Rijdt met: Scott CROSS 10

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door quixta »

aan de motor moet niets gedaan worden , ik had één van de eerste dus nog de rechthoekige modellen en de huidige eigenaar heeft niet het minste probleem , er waren in de begin periode ( 4 - 5 jaar geleden ) een serie die eens durfden klakken dat kwam door de nylon tandwielen , met het gepaste vet is dit probleem dan opgelost geweest

voor de mountainbike hebben ze een soort van carterbescherming , voor de tour fietsen is dit niet nodig
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door vtteddy »

quixta schreef:aan de motor moet niets gedaan worden , ik had één van de eerste dus nog de rechthoekige modellen en de huidige eigenaar heeft niet het minste probleem , er waren in de begin periode ( 4 - 5 jaar geleden ) een serie die eens durfden klakken dat kwam door de nylon tandwielen , met het gepaste vet is dit probleem dan opgelost geweest

voor de mountainbike hebben ze een soort van carterbescherming , voor de tour fietsen is dit niet nodig
dank je voor u antwoord.
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door JB »

Vraag,
Ik begin meer en meer te overdenken om over te gaan naar een E-Mtb.
Daar ik voornamelijk in de Ardennen "probeer" te fietsen, en daar heel wat modder en beek doorwadingen aan te pas komen, vraag ik me toch af hoe het zit met water en modder?
Grt. Jo
rudy coolens
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: do 14 sep 2006 20:56
Rijdt met: Moustache 8.5

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door rudy coolens »

Voor Bosch moter en batterij bestaan er meerdere bescherm stukken , even googelen en u vind het!!
Gebruikersavatar
JB
Mountainbiker
Berichten: 730
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 20:57
Rijdt met: ne Groene

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door JB »

rudy coolens schreef:Voor Bosch moter en batterij bestaan er meerdere bescherm stukken , even googelen en u vind het!!
THX
Gebruikersavatar
iceman321
Kerstman
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 18:05
Rijdt met: CUBE STEREO HYBRID 120 HPA SL 29

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door iceman321 »

ik heb mijn E-MTB al 2 jaar. rij door modder en beekjes, spuit hem zelfs af met de hogedruk (op afstand) en heb nog nooit problemen gehad.
de batterij reinig ik onder de kraan. wel goed laten drogen nadien voor je hem gebruikt.
niet teveel wakker van liggen :)
Gebruikersavatar
Herder Scubaluc
Kerstman
Berichten: 825
Lid geworden op: za 06 aug 2005 13:42
Rijdt met: Iene mee twie wiele + Cannondale Rush Carbon 2
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door Herder Scubaluc »

JB schreef:Vraag,
Ik begin meer en meer te overdenken om over te gaan naar een E-Mtb.
Daar ik voornamelijk in de Ardennen "probeer" te fietsen, en daar heel wat modder en beek doorwadingen aan te pas komen, vraag ik me toch af hoe het zit met water en modder?
Grt. Jo
Jo,

motor en batterij van Bosch hebben een beschermingsklasse van IP54, dus (5) stofdicht en (4) spatwaterdicht. Dit zou normaliter voldoende moeten zijn. Volledige onderdompeling zou ik toch niet aanraden, evenals rechtstreeks afspuiten met hogedrukreiniger.

Wat wel interessant is dat is een beschermhoes (neopreen) voor de batterij, en dan voornamelijk voor de levensduur en het gebruik. Onder de 10°C en boven de 25°C hebben die toch redelijk wat rendementsverlies. Iets wat je kan verminderen door die hoes.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Iemand ervaring met een e-mtb ?

Bericht door triumph_st »

Ik gebruik zo'n (mooi aansluitende) neopreenhoes altijd. Beschermt niet alleen tegen kou maar ook tegen nat en opspringende stenen bijvoorbeeld. Als het écht nat of modder is trek ik er ook een Vaude helm regencover over (past prima).
Plaats reactie