Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
LaurensM
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jun 2012 20:25
Rijdt met: Trek Superfly 8

Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door LaurensM »

Hallo,

Ik heb een Trek Superfly 8 (2014) begin 2015 gekocht, maar heb vorig jaar met de verhuis, nieuwe job etc.. (wonen nu in Mechelen) maar zeer zelden kunnen fietsen of tourtochten gaan doen.

Maar het is hier in de streek wel netjes rijden op de baan. Dus ik was van plan om in periodes dat het me niet ideaal uitkomt om op zondag nen tour te gaan doen, eerder na m'n werk op een weekavond of een kort vrij moment in het weekend een rit op de baan te gaan doen.

Als ik kan wil ik nog steeds gaan mountainbiken, maar wil ook alternatieven overwegen om toch fit te blijven.

Wat raden jullie me aan opdat ik mijn fiets in een handomdraai kan omtoveren tot een soort van "fitness-bike"? Ik ga geen 2e fiets aanschaffen, maar wou weten of het eenvoudiger zal zijn om een 2e setje wielen te hebben of extra banden (slicks)? De bedoeling is dat de bandenwissel efficient en vlot moet kunnen, want als het een gedoen en gesleutel is dan ken ik mezelf en gaat de motivatie te laag zijn om snel een toertje te rijden om fit te blijven.

Nota: ik heb geen 2 linkerhanden, maar ben niet superhandig (moet eerlijk tegen mezelf zijn ;-) ).

Merci alvast vr de tips!
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door fishie »

Bij mij een vergelijkbaar verhaal. In het weekend TT en tijdens de week woon/werk verkeer met zelfde fiets. In begin twee maal per week banden wisselen, maar dat geraak je snel beu!! Koop je een tweede setje wielen erbij en tijdens het kuisen van je bike na een MTB-rit is een wielwissel op een minuutje geklaard. Als je eisen niet te hoog liggen vind je al snel een financieel aanvaardbaar setje wielen/banden en remschijven.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door Dickie »

Heb ik ook gedaan, zo'n 2de wielsletje.
Ideaal is om er eentje met dezelfde naven ineen te laten steken of te kopen.
Centerlock schijven wisselen sneller dan 6-gaats, makkelijkst is uiteraard om ineens ook identieke schijven erop te hebben staan.
Zo hoef je de schijfremcalipers niet opnieuw te centreren.
Ja kan ook werken met verschillende naven en in dat geval de 6-gats-schijven bij één set te spaceren zodat die op exact dezelfde afstand staan.

Dat ziet er misschien allemaal nogal veel poespas uit, maar als je telkens bij een wissel de remmen moet justeren, dan verdwijnt de zin om te gaan biken ook op den duur.

Heb dat op den duur opgelost door na de wielen ook maar ineens een frame ervoor te bestellen :wink:
LaurensM
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jun 2012 20:25
Rijdt met: Trek Superfly 8

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door LaurensM »

Dickie schreef:Heb ik ook gedaan, zo'n 2de wielsletje.
Ideaal is om er eentje met dezelfde naven ineen te laten steken of te kopen.
Centerlock schijven wisselen sneller dan 6-gaats, makkelijkst is uiteraard om ineens ook identieke schijven erop te hebben staan.
Zo hoef je de schijfremcalipers niet opnieuw te centreren.
Ja kan ook werken met verschillende naven en in dat geval de 6-gats-schijven bij één set te spaceren zodat die op exact dezelfde afstand staan.

Dat ziet er misschien allemaal nogal veel poespas uit, maar als je telkens bij een wissel de remmen moet justeren, dan verdwijnt de zin om te gaan biken ook op den duur.

Heb dat op den duur opgelost door na de wielen ook maar ineens een frame ervoor te bestellen :wink:
Goed punt, klinkt logisch om dezelfde remschijven te nemen opdat ik daar niet te veel aan moet foefelen.

Kun je 2 dingen voor me verduidelijken:
1) Wat zijn centerlock/6 gaten wielen en hoe herken je deze?
2) Waarom dezelfde naven?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door De Wreter »

Ik doe het met 2 wielsets maar zet altijd mijn schijven over. Die zijn namelijk ingewerkt op mijn remblokken....5 minuten werk
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door Swannie »

koop u een deftig setje licht lopende bandjes: racing ralph, maxxis ikon, specialized fast tracks, conti race king...
Rijdt goed op de weg en int bos.
Wil je echt snel gaan rijden koop u dan een koersfiets.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door TaurineR »

Ik rij met racing ralph banden, winter en zomer, MTB en op de baan.
Dit bolt goed op de baan, enkel bij erg nat weer in het veld zijn deze banden niet geschikt, maar dat is geen probleem voor mij, want ik rij niet graag in de modder.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door Dickie »

LaurensM schreef: Goed punt, klinkt logisch om dezelfde remschijven te nemen opdat ik daar niet te veel aan moet foefelen.

Kun je 2 dingen voor me verduidelijken:
1) Wat zijn centerlock/6 gaten wielen en hoe herken je deze?
2) Waarom dezelfde naven?
1) Even googlen:
Afbeelding
2) Om zeker te zijn dat de schijven in exact hetzelfde vlak liggen.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door KrisMaes76 »

De Wreter schreef:Ik doe het met 2 wielsets maar zet altijd mijn schijven over. Die zijn namelijk ingewerkt op mijn remblokken....5 minuten werk
Heb ook verschillende sets, elk wiel zn eigen schijf en nog nooit last gehad met die verschillende schijven. Wel allemaal zelfde type gekocht (schijven en naven), maar toch nog shims moeten gebruiken om de schijven op exact dezelfde plaats te krijgen
Gebruikersavatar
fucalot
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: za 23 feb 2008 19:29
Rijdt met: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Re: Snel en comfortabel wisselen naar slicks

Bericht door fucalot »

ik heb hier ook een wielset met slicks, ik rijd sneller met m'n Ikons... de slicks zijn wel een stuk slijtvaster. En inderdaad, dezelfde naven en schijven is wel een heel grote plus!
Plaats reactie