27.5 inch-wielen in 29er

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Molteni
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 okt 2005 21:13
Rijdt met: Granville

27.5 inch-wielen in 29er

Bericht door Molteni »

Kunnen 27,5 inch wielen in 29er ?
Alhoewel ik 1.87 m groot ben en ik verder zeer goed op mijn 29er zit, ben ik na een jaar gebruik nog steeds verrast dat ik bij het plots voet aan grond zetten, ternauwernood mijn tippen op de grond krijg waardoor ik bij het blokkeren op een steile helling soms omverval. Zal me ook zekerder voelen bij het gewoon rijden gezien lager zwaartepunt.
Om lager bij de grond te zitten zou ik dus de 27,5 inch-wielen gebruiken.
Ik heb gezien dat het enige verschil tussen een 29er en een 27,5er van mijn merk/type fiets is dat de achtertrein 1,5 cm langer is en de hoek van de zitbuis 1° verschilt.
Ik heb schijfremmen en de ruimte tussen de achtervork laat ook toe met kleinere wielen te rijden.
Ik verwacht dus ongeveer 1.5 cm lager te zitten (1,5 inch:2). Dit zal zo wel zijn want ik heb eens gemeten in een toonzaal bij een 29er en een 27,5er van hetzelfde type dat de trapas 1,5 cm hoger van de grond komt bij de 29er.
Heeft iemand hiermee zelf ervaringen of van anderen hun ervaringen gehoord ?
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: 27.5 inch-wielen in 29er

Bericht door vani »

volgens mij kan alles erin die kleiner is maar het zal een wat raar zicht zijn.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: 27.5 inch-wielen in 29er

Bericht door julie »

je loopt het risico doordat je trapas lager komt te zitten, met je pedalen tegen obstakels gaat aanstoten (boomstronken, stenen enz), of als je door een diepe kuil rijdt, bij het uitrijden de grond zelfs te raken.
Het lijkt mij persoonlijk geen super idee.
Je zit zeker niet te hoog op het zadel?
Ook een tip tegen omvallen op een helling, de fiets snel met een bocht naar links of rechts (hangt af van wat je voorkeurs kant) rijden, en dan dus voet aan de grond aan de kant van de helling natuurlijk :lol: Vandaar dat het wel belangrijk is met welke voet je altijd afstapt.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: 27.5 inch-wielen in 29er

Bericht door prideandglory1891 »

Koopt U een dropperpost. Als ge wilt stoppen, knopje duwen = zadel omlaag. Opgelost. Geen dank :lol:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 27.5 inch-wielen in 29er

Bericht door _anonymus_ »

Zo'n dropper is daarom inderdaad ook wel zeer handig.
Vorig jaar in de Chemins du Soleil gigantische file aan het begin van de eerste technische afdaling.
Dropper laten zakken = relax op uw gat zitten tot het uw toer is.
Plaats reactie