Starters 29'er?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Starters 29'er?

Bericht door vedet »

franskem71 schreef:Misschien beter eerst eens gaan proefrijden op verschillende fietsen/modellen.

Eventueel 2ehands?
Geef eens een paar adressen waar je mag proefrijden? En dan niet op de parking of in de winkel he.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Starters 29'er?

Bericht door geertg »

Klopt, proefrijden is niet altijd haalbaar. Je moet al geluk hebben dat de winkel uw keuze in voorraad heeft en dat je er dan nog eens mee mag rijden.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Starters 29'er?

Bericht door dennisVO »

vedet schreef:
franskem71 schreef:Misschien beter eerst eens gaan proefrijden op verschillende fietsen/modellen.

Eventueel 2ehands?
Geef eens een paar adressen waar je mag proefrijden? En dan niet op de parking of in de winkel he.
mijne maat heeft bij FIETS eerst zijn model gehuurd voor een weekendje te shredder int bos.
en daarna dan nieuw gekocht (bedrag van de huur ging er af)

en dan is er ook nog bikedays waar zowat alle grote merken staan met heel wat modellen waar je dan enkele km's trails mee mag gaan doen.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Starters 29'er?

Bericht door vedet »

dennisVO schreef:
mijne maat heeft bij FIETS eerst zijn model gehuurd voor een weekendje te shredder int bos.
en daarna dan nieuw gekocht (bedrag van de huur ging er af)

en dan is er ook nog bikedays waar zowat alle grote merken staan met heel wat modellen waar je dan enkele km's trails mee mag gaan doen.
Doe eens een paar adressen? Zal gene vette zijn.

Bikedays zijn inderdaad de oplossing, maar ook niet altijd makkelijk die van specialized zijn bevoorbeeld in juni en september, en in 's Heerenberg, ook ni bij de deur.
Trek had dagen in Maart. En zo snel is alles ook niet te vinden op google. Maar bon.

Ik ben van mening dat je eerst moet uitmaken wat je wil, meer race of meer trail gericht, en daar een passend model op zoeken in de juiste maat, kleine aanpassingen kunnen daarna nog met een andere stuurpen ed.

Op 1 keer 5km op een trail krijg je een idee maar tijdens het echte en wat langere rijden voel ik pas welke dingen niet helemaal goed zitten.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Starters 29'er?

Bericht door dennisVO »

vedet schreef:
dennisVO schreef:
mijne maat heeft bij FIETS eerst zijn model gehuurd voor een weekendje te shredder int bos.
en daarna dan nieuw gekocht (bedrag van de huur ging er af)

en dan is er ook nog bikedays waar zowat alle grote merken staan met heel wat modellen waar je dan enkele km's trails mee mag gaan doen.
Doe eens een paar adressen? Zal gene vette zijn.

Bikedays zijn inderdaad de oplossing, maar ook niet altijd makkelijk die van specialized zijn bevoorbeeld in juni en september, en in 's Heerenberg, ook ni bij de deur.
Trek had dagen in Maart. En zo snel is alles ook niet te vinden op google. Maar bon.

Ik ben van mening dat je eerst moet uitmaken wat je wil, meer race of meer trail gericht, en daar een passend model op zoeken in de juiste maat, kleine aanpassingen kunnen daarna nog met een andere stuurpen ed.

Op 1 keer 5km op een trail krijg je een idee maar tijdens het echte en wat langere rijden voel ik pas welke dingen niet helemaal goed zitten.
ja, das nogal wiedes hé.
je kan moeilijk het hele mtb gamma gaan uitproberen.
uiteraard moet je eerst voor jezelf uitmaken wat voor type rijder je bent en wat je doelen zijn.
eens je dat weet kan je uw keuze beperken tot een 3-tal modellen en die gaan testen op de bikedays.
die 5kms op de trail geen je een véé ééél beter beeld geven dan dat ene rondje op de parking bij de winkel.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Starters 29'er?

Bericht door vedet »

Daarom dat mensen niet moeten roepen om te gaan testen want dat is slechts heel erg beperkt of niet mogelijk.

Toen ik mijn Epic wou kopen was er geen testdag in het vooruitzicht, en wonder boven wonder geen enkele specialized dealer die een L beschikbaar had om eens het bos mee in te gaan.
Maar ik wist dat ik een racy model wou, dat met mijn 1m82 een L het beste voor mij was. Ik heb deze gewoon gekocht. Ondanks de metingen mijn zadel nadien toch nog een cm hoger gezet, ik zat niet helemaal hoe het moest, dus een kortere stuurpen en een lichte riser en ik zit als God op zijnen troon.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Starters 29'er?

Bericht door EG6 »

Ziezo, vandaag de fiets gaan bestellen. Toch jullie raad opgevolgd en willen voorkomen dat "goedkoop, duurkoop" zou worden.
Uiteindelijk voor de Cube LTD Pro 2x, model 2017, gegaan in het Kiwi kleur. 'T is eens iets anders dan de subtiele zwarte kleur die ik anders altijd had gekozen :)..

https://www.cube.eu/en/products/mtb-har ... kiwi-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Starters 29'er?

Bericht door Boebbel »

Goeie keus.

Al dat zwart is saai, vind ik.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Starters 29'er?

Bericht door geertg »

Ik vind die kleur ook wel iets hebben. XT-afmontage voor die prijs, knap.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Starters 29'er?

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Ga ook de overstap wagen naar 29er.
Rijdt nu met een Trek 6500, mijn broer met de 8500, en heb op basis van mijn ervaring de Superfly 7 voorgesteld gekregen door dealer.
Budget zou iets van een 2.000 EURO max zijn, en belangrijk is voor mij het remgedeelte en toch een mate van comfort. Rijdt meestal of in het Waasland, Kempen, en boven Antwerpen in de winter, het betere boswerk ,met af en toe een uitstap naar Vlaams Brabant of de streek rond Charleroi.
Daarnaast doen ik 2*60 km woon werk verkeer, dus fully lijkt me hierbij zeker er over.

Goeie alternatieven van andere merken? Ik veronderstel dat het gewoon een kwestie van goeie ervaringen met een bepaald merk en dat ze naast elkaar gelijkaardig zijn als je dezelfde kwaliteit neemt?
Plaats reactie