Starters 29'er?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Starters 29'er?

Bericht door EG6 »

Hallo,

Na lang wikken en wegen toch besloten om voor een Hardtrail 29'er te gaan. Ik ben alleen gaan wonen, en het traject naar het werk valt goed te fietsen (ik zou een set baanbanden willen voor het woon-werkverkeer). Voorts kan ik nu eindelijk wat meer recreatief gaan MTB'en en hoef ik niet steeds een fiets te huren.

De MTB zal dus gebruikt worden voor woon-werkverkeer en recreatieve MTB tochten.
Een zoveelste topic van iemand die in zijn prijscategorie "de beste" MTB zoekt, maar ik vraag het liever hier ook eens, dan dat ik mij laat ompraten door een verkoper.

Budget is +- 800€, ik meet 1m76. Welke modellen ben ik al voor gaan kijken:

Specialized Rockhopper Comp 29:
https://www.specialized.com/be/nl/bikes ... -29/115498" onclick="window.open(this.href);return false;

Trek X-Caliber 7:
http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes ... 40600-2016" onclick="window.open(this.href);return false;

Cube Attention 29:
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-atten ... oCxo7w_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Merida Big Nine 300:
http://www.merida-bikes.com/en_int/bike ... -4488.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Welke van bovenvermelde lijkt volgens jullie het interessants op vlak van "value for money"?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Mvg,
Gunther.
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3031
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: Starters 29'er?

Bericht door Motorbiker »

In deze prijsklasse zal er weinig aanbod zijn dat aan een wekelijkse mtb rit kan weerstaan. Voor woon/werk geen probleem.
Beter de lokale fietshandels bezoeken en een afgeprijsd eindereeks model zoeken met SLX of XT afmontage.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Starters 29'er?

Bericht door Free_ltd »

Zo extreem als motorbiker het zegt is het niet, maar hetgeen hij wil aangeven klopt. De fietsen die ge opgeeft zijn niet slecht, maar als ge intensief gaat rijden, dan gaat ge uiteindelijk wat vaker stukken moeten wisselen en aan het einde van de rit duurder uit komen.

Zelf heb ik de Trek X-Caliber 9 waar ik nu op 9
Maanden 1300km op gezet heb zonder problemen.

Persoonlijk zou ik €200 bij steken op budget of overkaars zoeken.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Starters 29'er?

Bericht door EG6 »

Ik was mij ook bewust dat het vooropgelegde budget wat 'laag' was, maar ik doe dit ook omdat ik er eerst eens een jaar van wou proeven. Eigen fiets, eigen onderhoud is toch nog anders dan een huurfiets die je eens afspuit achteraf. Dan zou het jammer zijn om een model van 1500€ te moeten gaan verkopen als het toch niet klikt.

In ieder geval, de CUBE Attention lijkt mij in zijn prijsklasse (840€ bij de handelaar, exclusief wat korting) beter afgemonteerd dan de andere modellen die ik was gaan bekijken, zoals de specialized.
Op die CUBE zit toch al een XC30 voorvork op (of 1 model hoger, een Recon) + een deore en deore XT schakelmechanisme op.
Nu weet ik (na enkele weken lezen), dat dit niet de topmodellen zijn, maar 't is toch gene brol ook.

Vergeleken met de Specialized zit je in die prijsklasse nog met een Suntour voorvork en geen XT schakelmechanisme.

Verbeter mij als ik het fout heb, maar los van de looks (die mij niet zozeer boeien omdat ik voor een functionele bike wil gaan) lijkt de CUBE mij toch het interessantst voor mijn prijscategorie.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Starters 29'er?

Bericht door Boebbel »

EG6 schreef:Verbeter mij als ik het fout heb, maar los van de looks (die mij niet zozeer boeien omdat ik voor een functionele bike wil gaan) lijkt de CUBE mij toch het interessantst voor mijn prijscategorie.
Just

Al treed ik de anderen bij om er €200 bij te doen. Dan zit je meteen een categorie hoger qua afmontage. Met een betere vork haal je het er al bijna uit. Bij Cube kom je dan uit bij de LTD Pro/Race of Race One.

De meerprijs zal je in een tweedehands verkoop ook kunnen meenemen.

Maar koop toch wat je mooi vindt ook. Elke keer op een mottige bike klimmen is ook niet goed voor de motivatie. :wink:
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Starters 29'er?

Bericht door marc1201 »

Heb de cube LTD gehad en heb allang spijt dat ik die weg gedaan heb voor een (veel duurdere) scott spark.
marc1201
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 21 jun 2013 14:52
Rijdt met: Cube Reaction C:62 Carbon&white

Re: Starters 29'er?

Bericht door marc1201 »

Boebbel schreef:
EG6 schreef:
Maar koop toch wat je mooi vindt ook. Elke keer op een mottige bike klimmen is ook niet goed voor de motivatie. :wink:
Is waar..met de spark veeeel minder gereden dan met de LTD
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Starters 29'er?

Bericht door geertg »

marc1201 schreef:Heb de cube LTD gehad en heb allang spijt dat ik die weg gedaan heb voor een (veel duurdere) scott spark.
Kan ook geen afscheid nemen van mijn Cube LTD, zal wel waarschijnlijk binnenkort naar mijn zoon gaan. Ik raad dan ook de iets duurdere Cube LTD aan, desnoods model 2016 met grote korting.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Starters 29'er?

Bericht door EG6 »

Bedankt voor de raad betreffende de LTD! Ik ga de fiets volgende week gaan bestellen en zal zien waar we uiteindelijk uitkomen.
Gebruikersavatar
franskem71
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: di 14 jan 2014 07:25

Re: Starters 29'er?

Bericht door franskem71 »

Misschien beter eerst eens gaan proefrijden op verschillende fietsen/modellen.

Eventueel 2ehands?
Plaats reactie