Specialized Epic

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Specialized Epic

Bericht door vani »

Heb de zoekfunctie al wat gebruikt maar ik kom er vooral discussies fully's vers hardtails tegen.

Hoe is het nu echt met een type fiets zoals de Epic veert die veel door als je bv recht op de trappers gaat staan en kracht zet?

Zijn er zaken waar je fully's kan uitproberen?

Rug wordt slechter en slechter gisteren terug hoopje picuren gekregen erin en als ik nog wat wil blijven doen die ik graag doe wordt het wat aanpassen en lager in bandendruk met mijn 85 kg geraak ik niet meer.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Specialized Epic

Bericht door madskatingcow »

Bij heel wat zaken zijn er testfietsen beschikbaar (bv 4 Bikes), maar nu de nieuwe modellen eraan komen worden op veel plaatsen de testfietsen op dit ogenblik verkocht of zijn ze al de deur uit, terwijl het nog wachten is op de nieuwe.

De Epic veert amper in bij het op de trappers lopen, je kan de drempel waarop de demper open gaat makkelijk instellen met een knop die over 5 standen beschikt.

Zeggen dat de Epic een 'comfort' fiets is, zou ik niet doen. Hij vlakt eerder de oneffenheden af, en leunt nauwer aan bij een hardtail dan een comfortabele fully. Ben je naar dat laaste opzoek, overweeg je beter een ander type fiets.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: Specialized Epic

Bericht door prideandglory1891 »

Max 1 knop op je stuur bij een epic: Voor een eventuele dropper.
Bij sommige fietsen zie ik er 3!!!

Lockout vork, demper én dropper...

Ik weet niet of ik nog een andere fiets zou willen dan de Epic.

Maar zoals de koe zegt: Wil je echt iets heel comfortabel moet je naar iets anders op zoek.
Wil je veel rendement en dat beetje extra comfort (veel wel) tov een hardtail zit je hier juist.
Mark72
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 28 sep 2014 16:26

Re: Specialized Epic

Bericht door Mark72 »

Net een epic comp carbon gekocht. Achteraan heeft die een Brain op de demper. Deze herkent het verschil tussen kracht via de trappers en via bulten of gaten. En dit werkt dus echt. Op duurdere versies zit dit ook op de voorvork.
Maar..., informeer u ivm de onderhoudskost om garantie te bewaren. 195€ per jaar voor de demper om de garantie te behouden, 75€ voor de vork.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Specialized Epic

Bericht door Edlisjas »

Mark72 schreef:Net een epic comp carbon gekocht. Achteraan heeft die een Brain op de demper. Deze herkent het verschil tussen kracht via de trappers en via bulten of gaten. En dit werkt dus echt. Op duurdere versies zit dit ook op de voorvork.
Maar..., informeer u ivm de onderhoudskost om garantie te bewaren. 195€ per jaar voor de demper om de garantie te behouden, 75€ voor de vork.
€ 195 per jaar voor de demper? Ik denk dat je verkeerd geïnformeerd bent. Het kost ca. €195 voor een gereviseerde demper als de jouwe stuk is, zeker niet voor het onderhoud.
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: Specialized Epic

Bericht door Giobiker »

In de handleiding staan als service intervals bij zowel brain vork als demper; send to service center for inspection and oil change - every 100 hours or yearly...
De vraag is natuurlijk hoeveel mensen dit ook effectief gaan doen...

Grts.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Specialized Epic

Bericht door KrisMaes76 »

Basis onderhoud op vork en demper kanje gemakkelijk zelf doen, de dempercartridge zelf uiteen halen is wel andere koek, heel veel kleine onderdeeltjes (heb het zelf nog niet gedaan) als je de youtube filmpjes bekijkt
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Specialized Epic

Bericht door erwin.91 »

Edlisjas schreef:
Mark72 schreef:Net een epic comp carbon gekocht. Achteraan heeft die een Brain op de demper. Deze herkent het verschil tussen kracht via de trappers en via bulten of gaten. En dit werkt dus echt. Op duurdere versies zit dit ook op de voorvork.
Maar..., informeer u ivm de onderhoudskost om garantie te bewaren. 195€ per jaar voor de demper om de garantie te behouden, 75€ voor de vork.
€ 195 per jaar voor de demper? Ik denk dat je verkeerd geïnformeerd bent. Het kost ca. €195 voor een gereviseerde demper als de jouwe stuk is, zeker niet voor het onderhoud.
Is toch ook de info die ik gekregen heb.

Er word hier ook aangehaald het (basis) onderhoud zelf te doen.
Ga maar eens achter garantie vragen als je zelf al aan het veersysteem gesleuteld hebt ](*,)
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Specialized Epic

Bericht door Edlisjas »

Mij werd geadviseerd geen onderhoud aan de demper te doen. Specialized heeft een systeem dat wanneer de demper stuk is deze opgestuurd wordt en dat je dan een andere (gereviseerde) demper krijgt. Zo een gereviseerde demper kost €195.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Specialized Epic

Bericht door KrisMaes76 »

erwin.91 schreef:
Edlisjas schreef:
Mark72 schreef:Net een epic comp carbon gekocht. Achteraan heeft die een Brain op de demper. Deze herkent het verschil tussen kracht via de trappers en via bulten of gaten. En dit werkt dus echt. Op duurdere versies zit dit ook op de voorvork.
Maar..., informeer u ivm de onderhoudskost om garantie te bewaren. 195€ per jaar voor de demper om de garantie te behouden, 75€ voor de vork.
€ 195 per jaar voor de demper? Ik denk dat je verkeerd geïnformeerd bent. Het kost ca. €195 voor een gereviseerde demper als de jouwe stuk is, zeker niet voor het onderhoud.
Is toch ook de info die ik gekregen heb.

Er word hier ook aangehaald het (basis) onderhoud zelf te doen.
Ga maar eens achter garantie vragen als je zelf al aan het veersysteem gesleuteld hebt ](*,)
Toen ik mn fox demper de eerste keer opendeed, merkte ik een verbogen lip in de buitenmantel, heb die toen opgestuurd en garantie gekregen
Plaats reactie