Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door nothing 's impossible »

Ik heb deze zomer eens koersbandjes op de sandman gestoken, michelin pro race 3's met latex biba, in vergelijking met tubeless racing ralphs evo was het simpel:
Met die koersbandjes kreeg ik vooral de nadelen van de koersfiets, zonder de voordelen van de koersfiets.

Pro:In het optrekken voel je dat de fiets meer als een koersfiets reageert, het klimt ook wat vlotter, maar het is nog geen koersfiets.

Neutraal: Eens op snelheid is er eigenlijk amper verschil.

Het probleem van de sandman is luchtweerstand, niet rolweerstand.
Dat is natuurlijk niet bij elke 29'er even uitgesproken als bij de trailgerichte sandman, maar als er in een peleton een 29'er meebolt dat steekt die er meestal toch een heel stuk bovenuit, en met een extreem breed stuur vang je ook extreem veel wind!

Ik rij bij dezelfde hartslag op de rechte stukken omzeggens even snel met de koersbandjes, misschien een kilometer per uur verschil? Het kan natuurlijk zijn dat er net wat meer wind stond of ik net in minder goede doen was, maar die rara's bollen ontzettend goed boven de 3 bar!

Bij lagere snelheden is er wat meer verschil, en als je je in een peleton wegsteekt zal het ook wat schelen, maar alleen moet ik omzeggens even hard duwen omrond de 30 per uur te rijden met koersbandjes op 7 bar, rara's op 4 bar.
Zelfs met geskinde 3.8" larrys op 2,2 bar ben ik omzeggens even snel!!!

Met de koersfiets rij ik bij eenzelfde hartslag 35, dat is 5 km/uur sneller.

Contra: in de bochten, in afdalingen, als er een pelletje modder op de weg ligt,... is het echt opletten met de met de koersbandjes, met de koersfiets weet je dat je als kamikaze bezig bent en rij je extreem geconcentreerd en gecontroleerd, de comfortabele houding van de moutainbike maakt dat ik me regelmatig laat verrassen en driftend door de bocht moet, de remmen zijn ook veel te sterk, als je doorremt schuift de fiets onder je door,...

Als kasseien of liggen is het rammelen geblazen, en als je door een put moet is het hopen dat de banden heel blijven,...
Monteren op arch velgen is miserie, ik zou die niet onderweg willen vervangen!


De pedaal sloeg niet tegen de grond maar de bracket van de sandman zit wel een inch hoger dan bij de gemiddelde 29'er. Maar als je zoals het hoort op de buitenpedaal steunt kan dat sowieso geen probleem ziin!

Wat lekrijden betreft met koersbandjes: op mijn trainingswielen liggen een paar goedkope smalle draadbandjes en ik rij daar nooit mee lek, met de pro race bandjes is het wel regelmatig prijs, maar die goedkope bandjes zijn wat zwaarder en moet ik moet er trager mee door de bocht

Voor koersbandjes lijkt tubeless me weinig interessant als ik lek rijd met de koersfiets is het op scherven, dat zijn snel scheurtjes van 2 a 3 mm, als het al lukt om die scheurtjes te dichten duurt dat een paar omwentelingen en in die tijd ben je alle lucht kwijt. CO2 patronen zijn ook niet ideaal met latex maar o zo handig met de koersfiets!
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door need for speed »

nothing 's impossible schreef:Ik heb deze zomer eens koersbandjes op de sandman gestoken, michelin pro race 3's met latex biba, in vergelijking met tubeless racing ralphs evo was het simpel:
Met die koersbandjes kreeg ik vooral de nadelen van de koersfiets, zonder de voordelen van de koersfiets.

Pro:In het optrekken voel je dat de fiets meer als een koersfiets reageert, het klimt ook wat vlotter, maar het is nog geen koersfiets.

Neutraal: Eens op snelheid is er eigenlijk amper verschil.

Het probleem van de sandman is luchtweerstand, niet rolweerstand.
Dat is natuurlijk niet bij elke 29'er even uitgesproken als bij de trailgerichte sandman, maar als er in een peleton een 29'er meebolt dat steekt die er meestal toch een heel stuk bovenuit, en met een extreem breed stuur vang je ook extreem veel wind!

Ik rij bij dezelfde hartslag op de rechte stukken omzeggens even snel met de koersbandjes, misschien een kilometer per uur verschil? Het kan natuurlijk zijn dat er net wat meer wind stond of ik net in minder goede doen was, maar die rara's bollen ontzettend goed boven de 3 bar!

Bij lagere snelheden is er wat meer verschil, en als je je in een peleton wegsteekt zal het ook wat schelen, maar alleen moet ik omzeggens even hard duwen omrond de 30 per uur te rijden met koersbandjes op 7 bar, rara's op 4 bar.
Zelfs met geskinde 3.8" larrys op 2,2 bar ben ik omzeggens even snel!!!

Met de koersfiets rij ik bij eenzelfde hartslag 35, dat is 5 km/uur sneller.

Contra: in de bochten, in afdalingen, als er een pelletje modder op de weg ligt,... is het echt opletten met de met de koersbandjes, met de koersfiets weet je dat je als kamikaze bezig bent en rij je extreem geconcentreerd en gecontroleerd, de comfortabele houding van de moutainbike maakt dat ik me regelmatig laat verrassen en driftend door de bocht moet, de remmen zijn ook veel te sterk, als je doorremt schuift de fiets onder je door,...

Als kasseien of liggen is het rammelen geblazen, en als je door een put moet is het hopen dat de banden heel blijven,...
Monteren op arch velgen is miserie, ik zou die niet onderweg willen vervangen!


De pedaal sloeg niet tegen de grond maar de bracket van de sandman zit wel een inch hoger dan bij de gemiddelde 29'er. Maar als je zoals het hoort op de buitenpedaal steunt kan dat sowieso geen probleem ziin!

Wat lekrijden betreft met koersbandjes: op mijn trainingswielen liggen een paar goedkope smalle draadbandjes en ik rij daar nooit mee lek, met de pro race bandjes is het wel regelmatig prijs, maar die goedkope bandjes zijn wat zwaarder en moet ik moet er trager mee door de bocht

Voor koersbandjes lijkt tubeless me weinig interessant als ik lek rijd met de koersfiets is het op scherven, dat zijn snel scheurtjes van 2 a 3 mm, als het al lukt om die scheurtjes te dichten duurt dat een paar omwentelingen en in die tijd ben je alle lucht kwijt. CO2 patronen zijn ook niet ideaal met latex maar o zo handig met de koersfiets!
als da 5 per scheelt dan moeten die sandmans zeker gene goeie aero hebben
in mijne ht steekt een niner vork wielen am naven met platte spaken ztr velgen , bij scheelt da zeker geen 5 per uur
klimt zelf's beter
maar grote voordeel is da ge geen 2fietsen moet staan hebben gewoon een set extra wielen
chance trail not bike was het zoiets nie
ps duranaplus van schwalbe
maar tegen de lente komen furuis fred's erin
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door nothing 's impossible »

Persoonlijk zegt een mountainbike met zo'n extreem diepe zit me niet veel meer, zeker niet in een 29'er. Maar, ieder zijn ding!

Change trail not bike: Ik kan me voorstellen dat ik met een korte vaste vork een langere stuurpen, een kort stuur,... op de sandman een heel stuk sneller ga zijn op de weg, maar dan ga ik in de pyreneeën geen hollanders op downhillvakantie meer kunnen afdrogen en dat is veel te plezant om te laten schieten :wink:
En elke rit de hele fiets ombouwen, dat zie ik niet echt zitten, gewoon andere wielen steken is al genoeg!

Ik steek me wel wat weg als het wat te snel gaat op de weg, of ik neem de koersfiets :wink:
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door need for speed »

nothing 's impossible schreef:Persoonlijk zegt een mountainbike met zo'n extreem diepe zit me niet veel meer, zeker niet in een 29'er. Maar, ieder zijn ding!

Change trail not bike: Ik kan me voorstellen dat ik met een korte vaste vork een langere stuurpen, een kort stuur,... op de sandman een heel stuk sneller ga zijn op de weg, maar dan ga ik in de pyreneeën geen hollanders op downhillvakantie meer kunnen afdrogen en dat is veel te plezant om te laten schieten :wink:
En elke rit de hele fiets ombouwen, dat zie ik niet echt zitten, gewoon andere wielen steken is al genoeg!

Ik steek me wel wat weg als het wat te snel gaat op de weg, of ik neem de koersfiets :wink:
ken maar 1 hollander die kon heel goed afdalen da was bas de bever
een die andere ollanders zijn op de rotsen blijven plakken :-$

effe filmke van diene gast
" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door RigolleM »

Ik zie het nut niet in van dunne banden op een MTB om op de baan te gaan rijden.
Zelf verkies ik banden met weinig noppen zoals 'The Raven' of balloons zoals de Super Motos, kan je af en toe nog eens een wegelinkske inslaan zonder plat te staan... Dunne banden bieden totaal geen comfort op een MTB en zoals 'nothing 's impossible' het omschreef heb je de nijging om te sturen zoals met dikke banden met verrassende effecten als gevolg :drunk:
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door need for speed »

RigolleM schreef:Ik zie het nut niet in van dunne banden op een MTB om op de baan te gaan rijden.
Zelf verkies ik banden met weinig noppen zoals 'The Raven' of balloons zoals de Super Motos, kan je af en toe nog eens een wegelinkske inslaan zonder plat te staan... Dunne banden bieden totaal geen comfort op een MTB en zoals 'nothing 's impossible' het omschreef heb je de nijging om te sturen zoals met dikke banden met verrassende effecten als gevolg :drunk:
wel &1 groot voordeel doorde week steken de wegwielen op in het weekend mtb = simpel 1 FIETS voor 2 verschillende wegen
maar zo als ge zelf vertelt vekiest ge liever dikkere banden geen probleem , maar pak dan de furuis fred's ipv de raven
de furouis zijn mometeel de beste mtb banden die super op den asfalt bollen
Gebruikersavatar
superm
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 18 nov 2011 11:03
Rijdt met: supersnel, baasje iets minder

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door superm »

Ik heb afgelopen zomer 2 maal met wegbandjes op mijn 29 er flash gereden en lag meermaals bijna op mijn toeter doordat het pedaal in de bocht de grond raakte.
Idd gewoon een semi slick monteren dat rijd niet echt slechter.
En als je dan echt op snelheid wil trainen ga je toch in het peleton mee moeten rijden, dan kun je ook langer hogere snelheden halen.
Alleen dan weer niet op je 29er want met die brede sturen is dat niet echt lekker fietsen.
dago
Mountainbiker
Berichten: 296
Lid geworden op: za 21 aug 2010 22:36
Rijdt met: scoppio 201.1/ ronanda 29er/ beone crd comp

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door dago »

ik heb in mijne 26" kader 29"mtb-wielen met koersbandjes
bolt perfect en lekrijden hoort er al eens bij, dan blijft ge daar handig in :lol:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door RigolleM »

need for speed schreef:wel &1 groot voordeel doorde week steken de wegwielen op in het weekend mtb = simpel 1 FIETS voor 2 verschillende wegen
maar zo als ge zelf vertelt vekiest ge liever dikkere banden geen probleem , maar pak dan de furuis fred's ipv de raven
de furouis zijn mometeel de beste mtb banden die super op den asfalt bollen
Heb een trauma opgelopen met die FF's op de baan, nog nooit zoveel plat gereden als met FF's... Ik rij liever met iets stevigers, vooraan een versleten BP Xtrac en achteraan een Raven (ook al goed versleten)... want het lukt mij niet om op de baan te blijven als ik met de MTB onderweg ben.
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door need for speed »

RigolleM schreef:
need for speed schreef:wel &1 groot voordeel doorde week steken de wegwielen op in het weekend mtb = simpel 1 FIETS voor 2 verschillende wegen
maar zo als ge zelf vertelt vekiest ge liever dikkere banden geen probleem , maar pak dan de furuis fred's ipv de raven
de furouis zijn mometeel de beste mtb banden die super op den asfalt bollen
Heb een trauma opgelopen met die FF's op de baan, nog nooit zoveel plat gereden als met FF's... Ik rij liever met iets stevigers, vooraan een versleten BP Xtrac en achteraan een Raven (ook al goed versleten)... want het lukt mij niet om op de baan te blijven als ik met de MTB onderweg ben.
dan zijn de raven beter
met ff toch heel wa marathon tt in de ardennen meegedaan geen enkele keer lek gehad
vorig jaar met de ravens < ook de bmc meegedaan
Plaats reactie