Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door Reflex »

Ik ben inmiddels begonnen met een vergelijkende test waarbij ik 3 bandjes ga testen in de komende weken/maanden. Dat is een 28mm raceband, een 32mm slick met goede lekprotectie en een 35mm semi slick cyclocrossband.

Bij een MTB op de weg is het inderdaad niet per definitie nodig om een raceband te leggen. Enkel voor veel mensen is dit wel aangenaam om naar het werk te rijden of om met sommige groepen mee te trainen. Een slick rijd ook een stuk soepeler op een asfaltbaan dan een noppenband en dat is voor de lange duurtrainingen wel fijn. Al is het maar voor het geluid. Maar dat moet iedereen uiteraard zelf weten hé :wink:
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door wasbeer2006 »

Ik krijg altijd meer motivatie door dat gezoef :-)

Maar ik ben zeer benieuwd naar je test. Ik heb zelf drie jaar geleden eens 20 racefietsritjes met MTB ritjes naats elkaar gelegd.

MTB 26 met rara banden 2.1 op 3.5 bar
Racer met GP4000s

Conclusie het scheelde maar 8-9% aan gemiddelde snelheid, dus wat schelen daar in puur de banden, een porcentje of 4, de rest is luchtweerstand.
dus ga er even van uit dat je met de MTB op de weg 30 rijd dan rijd je met slicks 31,2

Voor bv duurtrainingen op de weg als je geen racer hebt is het natuurlijk wel lekker.
K'zion
Mountainbiker
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 21 jan 2013 07:23
Rijdt met: specialized epic fsr carbon elite,specialized venge,ridley fenix

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door K'zion »

Heb de big apples in 2.0 op mijn z29 gestoken.
Donderdag 118km gedaan in vlaamse ardennen (oude kwaremont,paterberg,elsstraat,ten houte,forreest,berendries,elverenberg,vossenhol,grotenberg).
Vrijdag nog eens met fietsgenoot training voor rvv gedaan,dan 138km (kluisberg,trieu,oude kwaremont,
kappelleberg,hotond,paterberg,koppenberg,taaienberg,ten houte,forreest-korteberg-ganzenberg, valkenberg,
berendries,elverenberg,kloosterbos,daele,grotenberg).
Moet zeggen buiten die laatste 30km de vrijdag (hongerklop daardoor volledig leeg) ging dat goed.
Bolt niet zoals mijn noah maar zeker voor op kassei heb je meer voordeel met die iets bredere en comfortabele banden.
Op den trieu en paterberg zelfs mannen met koersfiets kunnen inhalen :-D
-- Olympus --
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 20 jun 2006 16:41
Rijdt met: Specialized

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door -- Olympus -- »

Reflex schreef:Als ik weerstand wil trainen doe ik dit wel op een heuvel of in het veld. Op de weg rij ik voor duurtrainingen waarbij het juist van belang is om op lage hartslag te rijden.

Kan perfect met mtb banden ook hè: lage hartslag, soepel verzet, gemiddelde van 18km/h :roll:

Maar voor het lichaam maak het in principe geen verschil, voor de moral daarentegen :wink:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door Free_ltd »

Reflex schreef:Ik ben inmiddels begonnen met een vergelijkende test waarbij ik 3 bandjes ga testen in de komende weken/maanden. Dat is een 28mm raceband, een 32mm slick met goede lekprotectie en een 35mm semi slick cyclocrossband.

Bij een MTB op de weg is het inderdaad niet per definitie nodig om een raceband te leggen. Enkel voor veel mensen is dit wel aangenaam om naar het werk te rijden of om met sommige groepen mee te trainen. Een slick rijd ook een stuk soepeler op een asfaltbaan dan een noppenband en dat is voor de lange duurtrainingen wel fijn. Al is het maar voor het geluid. Maar dat moet iedereen uiteraard zelf weten hé :wink:
En wat was het besluit van die test?

heb zelf 28mm bandjes besteld. Dus ben eens benieuwd. Sowizo geen ervaring op smalle bandjes
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Racebanden of toch smalle mtb banden voor op de weg?

Bericht door Reflex »

De 28mm bandjes gaven uiteindelijk het beste resultaat. Het werkt in elk geval perfect. Wel merk ik dat duurtrainingen op een racer toch net wat makkelijker gaan. Je zit net wat dieper waardoor je minder wind vangt. Maar met 28mm bandjes op een 29er kun je zeker lekker op de weg fietsen.
Plaats reactie