WELKE STUURBREEDTE????

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 30 mar 2009 08:59
Rijdt met: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Bericht door TASMANIAN DEVIL »

LuckyIron schreef:
CUBE-blackrider schreef:
Ik rij met een 600 mm en wil je ook gerust eens meedoen op mijn vast parcours, ik ben er zeker van dat je met je 700 mm zwaar in de problemen komt!!! (lees: blijven haken aan een boom!) Ik heb niks tegen mensen die met brede sturen rijden, verre van zelfs. Maar voor geef mij maar een smaller stuur op de echt technische passages! Maar zoals ik al dikwijls aangehaald heb stuurbreedte is zoals zadelkeuze erg persoonlijk! :-)
rond boompkes rijden is geen technische passage hé..

hieronder een voorbeeldje van een (weliswaar kunstmatig aangelegde) technische MOUNTAINBIKE passage.

Let vooral op de "echte" XC-rijders hun stuurbreedte (Kulhavy = 680m)

Als je een beetje echt gaat dalen over rotsen, haarspeldbochtjes, breed blijft beter.

Afbeelding

:wink:
Dan zou je nog verschieten van "rond die boompjes" rijden. Bomen staan niet altijd op het vlakke hé. En neem eens de passage op de foto met 2 rijen bomen dicht bij elkaar, waar het dan ook nog eens wat draait :wink: :wink:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

CUBE-blackrider schreef:Ik rij met een 600 mm en wil je ook gerust eens meedoen op mijn vast parcours, ik ben er zeker van dat je met je 700 mm zwaar in de problemen komt!!! (lees: blijven haken aan een boom!) Ik heb niks tegen mensen die met brede sturen rijden, verre van zelfs. Maar voor geef mij maar een smaller stuur op de echt technische passages! Maar zoals ik al dikwijls aangehaald heb stuurbreedte is zoals zadelkeuze erg persoonlijk! :-)
Op een 'echt' parcours staan de boompjes langs de zijkant en wordt het technische gedeelte voor uw banden geschoven, en daar kan je meer controle gebruiken.
Pas ondervonden toen ik met andere bike reed op hetzelfde parours met een smal(ler) stuur (580mm) hoe snel ik op het 'slecht' spoor zat door 'over' correctie.
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 30 mar 2009 08:59
Rijdt met: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Bericht door TASMANIAN DEVIL »

RigolleM schreef:
CUBE-blackrider schreef:Ik rij met een 600 mm en wil je ook gerust eens meedoen op mijn vast parcours, ik ben er zeker van dat je met je 700 mm zwaar in de problemen komt!!! (lees: blijven haken aan een boom!) Ik heb niks tegen mensen die met brede sturen rijden, verre van zelfs. Maar voor geef mij maar een smaller stuur op de echt technische passages! Maar zoals ik al dikwijls aangehaald heb stuurbreedte is zoals zadelkeuze erg persoonlijk! :-)
Op een 'echt' parcours staan de boompjes langs de zijkant en wordt het technische gedeelte voor uw banden geschoven, en daar kan je meer controle gebruiken.
Pas ondervonden toen ik met andere bike reed op hetzelfde parours met een smal(ler) stuur (580mm) hoe snel ik op het 'slecht' spoor zat door 'over' correctie.
dus een technisch parcours in een bos met ook rotsen is niet mogelijk en zeker niet technisch volgens jou?
Gebruikersavatar
gilbo
Mountainbiker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 18:40

Bericht door gilbo »

LuckyIron schreef:
CUBE-blackrider schreef:
Ik rij met een 600 mm en wil je ook gerust eens meedoen op mijn vast parcours, ik ben er zeker van dat je met je 700 mm zwaar in de problemen komt!!! (lees: blijven haken aan een boom!) Ik heb niks tegen mensen die met brede sturen rijden, verre van zelfs. Maar voor geef mij maar een smaller stuur op de echt technische passages! Maar zoals ik al dikwijls aangehaald heb stuurbreedte is zoals zadelkeuze erg persoonlijk! :-)
rond boompkes rijden is geen technische passage hé..

hieronder een voorbeeldje van een (weliswaar kunstmatig aangelegde) technische MOUNTAINBIKE passage.

Let vooral op de "echte" XC-rijders hun stuurbreedte (Kulhavy = 680m)

Als je een beetje echt gaat dalen over rotsen, haarspeldbochtjes, breed blijft beter.

Afbeelding

:wink:
Voila, 't is gewoon pure fysica :-D

Kijk maar eens naar Stander z'n stuur, da's even breed als dat hij hoog is :wink:

Maar de meeste hier op het forum rijden gewoon XC en dan heb je idd niet meteen zo'n stuur nodig wegens niks technisch te beleven onderweg
8)
... en er is nog een reden waarom een breed stuur beter is, kijk maar eens waar die mannen hun remmen staan... en vraag U maar eens af waarom..
Ik denk dat bij 90% van alle mountainbikers in de Benelux hun shifters/remgrepen op de verkeerde plaats staan, omdat ze niet weten waar die eigenlijk horen te staan.
Gebruikersavatar
zwolle
Mountainbiker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Bericht door zwolle »

leg ons leken eens uit waar en hoe we onze remmen moeten zetten :-D
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

CUBE-blackrider schreef:
RigolleM schreef:
CUBE-blackrider schreef:Ik rij met een 600 mm en wil je ook gerust eens meedoen op mijn vast parcours, ik ben er zeker van dat je met je 700 mm zwaar in de problemen komt!!! (lees: blijven haken aan een boom!) Ik heb niks tegen mensen die met brede sturen rijden, verre van zelfs. Maar voor geef mij maar een smaller stuur op de echt technische passages! Maar zoals ik al dikwijls aangehaald heb stuurbreedte is zoals zadelkeuze erg persoonlijk! :-)
Op een 'echt' parcours staan de boompjes langs de zijkant en wordt het technische gedeelte voor uw banden geschoven, en daar kan je meer controle gebruiken.
Pas ondervonden toen ik met andere bike reed op hetzelfde parours met een smal(ler) stuur (580mm) hoe snel ik op het 'slecht' spoor zat door 'over' correctie.
dus een technisch parcours in een bos met ook rotsen is niet mogelijk en zeker niet technisch volgens jou?
Lees eens woord na woord, ipv enkel de woorden te lezen die je wilt lezen :roll:
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 30 mar 2009 08:59
Rijdt met: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Bericht door TASMANIAN DEVIL »

RigolleM schreef:
CUBE-blackrider schreef:
RigolleM schreef:Op een 'echt' parcours staan de boompjes langs de zijkant en wordt het technische gedeelte voor uw banden geschoven, en daar kan je meer controle gebruiken.
Pas ondervonden toen ik met andere bike reed op hetzelfde parours met een smal(ler) stuur (580mm) hoe snel ik op het 'slecht' spoor zat door 'over' correctie.
dus een technisch parcours in een bos met ook rotsen is niet mogelijk en zeker niet technisch volgens jou?
Lees eens woord na woord, ipv enkel de woorden te lezen die je wilt lezen :roll:
ik stel enkel een vraag :wink: Wat voor jou een echt parcours is, stelt voor een ander misschien niets voor. En wat is een ECHT parcours??? FEIT is iedereen heeft een persoonlijke voorkeur en als jij je beter voelt met een 700 mm op een ECHT parcours, dan is dat zo. Terwijl ik me beter voel met een 600 mm op een (volgens mij) ECHT parcours :wink:
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

CUBE-blackrider schreef:En wat is een ECHT parcours?
BeMC, RDHF, CdW, ... om in de Belgique te blijven ;-)
Gebruikersavatar
gilbo
Mountainbiker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 18:40

Bericht door gilbo »

zwolle schreef:leg ons leken eens uit waar en hoe we onze remmen moeten zetten :-D
Handgrepen vastnemen zoals het moet, remmen naar binnenschuiven tot ge met uwe wijsvinger (en alleen die!) het uiteinde vd remgreep kan klemmen, dus de grootste hefboom/minste kracht uitoefenen. Kijk eens naar Schurter op de foto, dan word alles duidelijker..

Op een breder stuur heb je gewoon veel meer plaats om alles te positioneren.

Tip; ga eens een clinic volgen bij Maichel Lemmens, niet normaal wat je daar van opsteekt, en op het einde vd dag heeft 'm ook nog uw vering en stuurinrichting afgesteld zoals het zou moeten
:P
Gebruikersavatar
zwolle
Mountainbiker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Bericht door zwolle »

gilbo schreef:
zwolle schreef:leg ons leken eens uit waar en hoe we onze remmen moeten zetten :-D
Handgrepen vastnemen zoals het moet, remmen naar binnenschuiven tot ge met uwe wijsvinger (en alleen die!) het uiteinde vd remgreep kan klemmen, dus de grootste hefboom/minste kracht uitoefenen. Kijk eens naar Schurter op de foto, dan word alles duidelijker..

Op een breder stuur heb je gewoon veel meer plaats om alles te positioneren.

Tip; ga eens een clinic volgen bij Maichel Lemmens, niet normaal wat je daar van opsteekt, en op het einde vd dag heeft 'm ook nog uw vering en stuurinrichting afgesteld zoals het zou moeten
:P
goeie tip :wink:
Plaats reactie