Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstroke

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
trifox
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 jul 2010 09:18
Rijdt met: cannondale scalpel

Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstroke

Bericht door trifox »

In het kader om een nieuwe Fully 29 aan te schaffen met het oog op meerdaagse MTB organisaties, zit de twijfel er momenteel wat in. Volgende fietsen komen momenteel in aanmerking:

Cannondale Scalpel carbon 2 of 3
Specialized Epic carbon elite of comp
BMC fourstroke FS02

Budget max 4500€.

anderzijds zijn er misschien betere keuze's. bedoeling om de fiets enkel in te zetten in "bergachtige" omstandigheden. In het vlakke gebruik ik liever een crosser.
Ben eerder sportief ingesteld dan funbiker.

Graag jullie input
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door eL Tee »

Ik kan geen aanbeveling doen, doch wel zeggen dat je ook moet denken aan de restwaarde... Die zal bij Specialized en Cannondale naar ik vermoed een beetje hoger liggen dan bij de BMC.

Zelf heb ik een BMC SpeedFox SF29 (quasi identiek aan de FourStroke, maar van 2012): voor mij superfiets!
cannondaleracer
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 okt 2013 20:53

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door cannondaleracer »

Heb sinds februari 2013 een Scalpel Carbon 2. Had voordien een Cannondale hardtale 26".
Scalpel is de beste koop die ik ooit gedaan heb, is licht bolt goed en dat laat zich vooral voelen tijdens het bergop rijden.
johnny 2
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 01 feb 2007 20:13
Rijdt met: s-works

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door johnny 2 »

mijn vrouw en ik hebben begin dit jaar een scalpel carbon 2 aangeschaft en zijn er supertevreden over
we hebben voor deze keuze onze tijd genomen en veel getest omdat mijn vrouw 1M56 is en twijfelde om 29 wielen te nemen
naar onze mening zat er tussen deze merken kwa rijden geen verschil
je moet gewoon de fiets nemen die je het meeste aanspreekt en bij een fietsmaker die tijd voor je neemt
tussen onze keuzes zat ook nog scott
grts
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door RigolleM »

Ik zou vooral gaan voor de crackendale... :roll:
Naast zijn afschuwelijke looks, ben je ook zeker dat hij ooit breekt!
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door prideandglory1891 »

Collega-biker van me heeft ook zo ne scalpel.
Naast het feit dat ie zwaar is, vin dik hem lomp en traag sturen.
Toch in vergelijking met mijn Epic.

Beide 29er, beide carbon, +- dezelfde afmontage.
Comfortabel is ie wel. Wel in feite geen scalpel meer (cfr 26" scalpel)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door RigolleM »

prideandglory1891 schreef:Wel in feite geen scalpel meer (cfr 26" scalpel)
Is inderdaad de naam Scalpel onwaardig, was een softtail... ideale XC fiets, nu is het meer een schommelpaard... Team Cdale rijdt er ook niet mee, terwijl de toprijders van Scott en Specialized wel met hun geveerde broers rijden (res. Spark en Epic).

Ik heb nog een Scalpel (26") in mijn hobbykamer staan, laatste model (team versie) met demper onder de zadelpen, heeft z'n pensioen verdiend. Maar toen ik de eerste Scalpel 29'er zag (op foto) was de liefde over...
Gebruikersavatar
El Toro Cycling Club HB
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 19 okt 2012 13:10
Rijdt met: c-dale scalpel 29

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door El Toro Cycling Club HB »

Sorry, op de eerste plaats ga deze fietsen testen, dat is het enige wat ik je kan aanraden.

Heb ik zelf ook gedaan, Specialized Epic Comp carbon, scott spark 910, specialized camber comp en idd cannondale scalpel 2, de keuze is na 300 km gevallen op cannondale, hij ziet er misschien wat lomp uit, bovendien fumic reed tijdens het wk op een scalpel, en werd 5des, met een slechte derailleur anders had hij met zijn teammaatje om plaats 3 gestreden, maar dit terzijde, voor mij was de epic te stijf en te hard, voelt aan als een hardtail en veert pas als het moet, je kan hem wel laten fine-tunen, dat wel, let wel er is een scharnierpunt bij liggende brug en staande achterpoot zoals ook bij de scott, die weer uitblinkt in het twinlock, 3 modes, climb, afdalen en peddelen of zoiets ook heel goed, maar de cannondale is echt, voor mij dan super, het beste stuurgedrag, klimt als de beste en daalt echt fenomenaal, tja......
Op een track zet je de vering vast en je speelt wat met de bandenspanning want de cannondale heeft geen scharnierpunt van alu zoals de epic en scott en waarschijnlijk ook de bmc, die ik echter niet ken, de cannondale is van volledig carbon en dat komt het comfort ten goede.
Gebruikersavatar
El Toro Cycling Club HB
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 19 okt 2012 13:10
Rijdt met: c-dale scalpel 29

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door El Toro Cycling Club HB »

Nu ik het nog eens nalees en je zegt een sportieve rijder te zijn ipv. funbiker, zou ik echt ook eens de scott overwegen, bij 12go heb je een spark rc team fiets rond de 5000 euro en die is echt top, schurter werd 2des en nu hebben ze een ned talent voor de olympics gecontacteerd.
stijn10765
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: do 08 dec 2011 16:03
Rijdt met: Orbea OIZ M20

Re: Welke? Cannondale Scalpel, Specialized Epic, BMC fourstr

Bericht door stijn10765 »

Heb je deze al eens gezien Orbea OIZ M20 2015 (€3999)? Heb een offerte laten maken en kwam met korting op 3250 Euro. Dan heb je nog ruimte om shifters en remmen te upgraden. Trouwens, ook levenslange garantie op het frame =D>
Test:
http://www.vojomag.com/orbea-le-magicien-doiz/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben zelf op zoek naar een goede fully (spark 910, OIZ M20, Lux CF 8.9), maar blijkbaar kan er geen enkele geleverd worden voor eind maart, begin april :roll:

Afbeelding
Plaats reactie