Ketting en smeren

Wedstrijdnieuws over strandraces, ervaringen van deelnemers, foto's van je beachbike,... dit alles heeft ene plaatsje in dti forumonderdeel
Plaats reactie
Fishing Foggy
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 15 okt 2015 14:27
Rijdt met: Specialized Stumpjumper Expert, Pro Winner Deluxe XT beachbike

Ketting en smeren

Bericht door Fishing Foggy »

Welke ketting en smeermiddelen gebruiken jullie voor het strand?

Zelf ga ik nu een KMC Gold Light (9speed) ketting gebruiken (2 kettingen in gebruik in functie van slijtage tandwielen en cassette, dus wissel na elke strandrace) en als smeermiddel Morgan Blue extra dry lube (huismerk van Fashion for Cycling, Lotenhulle). Dit laatste is een wit smeermiddel dat een filmpje legt over de ketting als het ware. Vraagt wel een aantal beurten, maar werkt wel vind ik persoonlijk.

Ketting was ik meestal uit achteraf met kettingreiniger of wasbenzine, hoewel zand toch heel lelijk spul is om er goed uit te krijgen, zelfs met tandenborsten en compressor om uit te drogen....

The beach, not for pussies!

Gr, Dieter
imb
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 nov 2011 22:14
Rijdt met: cube ltd sl + pro winner

Re: Ketting en smeren

Bericht door imb »

andere jaren ook nog problemen gekend met de ketting wanneer er teveel door het
water moet worden gereden.ik gebruikte steeds zefal wet lube.
ik ga eens testen met squirt , op de koersvelo content van , maar ja ,
het strand in andere koek natuurlijk.
grts
vince79
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 03 jan 2014 11:39
Rijdt met: CUBE LTD CC

Re: Ketting en smeren

Bericht door vince79 »

Voor een strandrace roterende delen met vaseline bestuiven heb ik opgevangen , goed idee ?
Gebruikersavatar
Vincent199
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 24 jan 2010 00:52
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex 950 RSL

Re: Ketting en smeren

Bericht door Vincent199 »

Ik doe niets speciaals aan de fiets. Ik spuit hem wel pas af als ik hem ook effectief met wat zeep kan kuisen, dus de slangen ter plaatse gebruik ik niet. Als je direct de fiets afspuit, gaat het zout pas echt werken en de ketting aantasten, ook al wrijf je hem zo goed mogelijk droog. Als je hem gerust laat en pas thuis kuist, kan je direct alles met wat zeep ontvetten. Gewone dreft werkt hiervoor nog altijd het best. Dus vooraf geen speciale behandeling nodig, maar achteraf enkel afspuiten als je hem ook direct kan wassen met zeep.
Cav_
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: za 18 okt 2014 11:47

Re: Ketting en smeren

Bericht door Cav_ »

Vincent199 schreef:Ik doe niets speciaals aan de fiets. Ik spuit hem wel pas af als ik hem ook effectief met wat zeep kan kuisen, dus de slangen ter plaatse gebruik ik niet. Als je direct de fiets afspuit, gaat het zout pas echt werken en de ketting aantasten, ook al wrijf je hem zo goed mogelijk droog. Als je hem gerust laat en pas thuis kuist, kan je direct alles met wat zeep ontvetten. Gewone dreft werkt hiervoor nog altijd het best. Dus vooraf geen speciale behandeling nodig, maar achteraf enkel afspuiten als je hem ook direct kan wassen met zeep.
Ik denk wel dat je daar een goed punt hebt. Ik heb de fiets nu terpekke afgespoten en dan anderhalf uur later thuis grondig gekuist. Op die tijd vertoonde de ketting en cassette al heel wat roest.

Zelf gebruikte ik morgan blue extra dry lube. Was ik wel tevreden van. Ketting zoog geen vuil aan.

Vaseline spray overweeg ik ook, want heb eigenlijk niet veel zin om alles van lagers te gaan open halen.
Plaats reactie