Pagina 3 van 7

Geplaatst: do 10 nov 2011 21:25
door uncle sam
Koop dan int vervolg een frameset en bouw die zelf op.
Nu is het redelijk belachelijk om alle onderdelen te gaan vervangen om -1kg te benaderen.
Geniet van je bike, 10.5kg is zeker niet zwaar te noemen...

Geplaatst: do 10 nov 2011 21:55
door MirFlash
Een kilootje winnen doe ik gemakkelijk, maar 1 kilo verliezen gaat er moeilijker af :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: do 10 nov 2011 22:23
door Wowtre
gunther.kint schreef: Standaard ligt bij mij een racing ralph / rocket ron combinatie. Deze is dus goed en hoeft niet vervangen te worden? Was al aant kijken voor lichte tubeless banden #-o
rocket ron is vrij licht maar je hebt 2.25 ? als je twee 2.1 tubeless ready steekt en die tubeless maakt met een sapje dan bespaar al 400gr tov je huidige setup, met notubes raven zo'n 500gr. Veel lichter zal je niet vinden of je moet notubes crow gebruiken maar dat is al een semi-slick

naast de banden zijn wielen en vork interessante tunings onderdelen, omdat de gewichts winst op die onderdelen aanzienlijk kan zijn en je ineens het rijgedrag van de fiets verbetert

voor verdere budget vriendelijke lichte komponenten wordt het echt zoeken, maar zoals ik zei je kan bij PRO en BBB interessante spulen vinden die lichter en goedkoper zijn dan XTR en dergeliijke:
BBB FiberTop BHB-14 110gr
BBB FORCEMOUNT TI BPD-1 pedals 244 gr
PRO Allay SL bar-ends 62 gr
op een zadel kan je ook wel wat besparen vb sella italia SLR carbon of XC

je hebt al een behoorlijk lichte fiets met goede onderdelen om daar een kilo af te krijgen moet je op alle onderdelen beknibbelen

hier staat het tuning verhaal van mijn Rohloff bike en die was nog moeilijker te tunen. Ik was begonnen met een aantal tweedehands en gerecupereerde onderdelen dus de kost was nog te verantwoorden

Geplaatst: vr 11 nov 2011 01:40
door Tom-s
Als je bij je huidig frame wilt blijven kun je het meeste gewicht winnen met het laagste bedrag door te gaan voor een 2dehands setje XTR/XO met XTR crank. Stuur/stuurpen/bar-ends/zadelpen is het beste prijst/gram te vinden bij KCNC waarschijnlijk. Je kan daar ook voor 2dehands kijken.
Wielset is zoals aangehaald de plek om mee te beginnen. Denk na over een notubes wielsetje, kan je alles gemakkelijker tubeless rijden bij een lager gewicht. Voordeel is dat je een smallere versie van je huidige banden kan leggen en deze toch breder zijn dan op je huidige velgen door het bredere profiel van de velg. Zo win je weer heel veel gewicht en verlies je minder comfort.

Geplaatst: vr 11 nov 2011 14:33
door gunther.kint
Ik zal het dus houden op de banden en binnenkort wielen, crank en zadel, de rest, is nu al relatief licht (stuur bvb 115 gram) en voor die 15-20 gram ga ik geen nieuw stuur kopen.

Bedankt voor de reacties! :-)

Geplaatst: vr 11 nov 2011 22:39
door _alain_
Starbucks: venti strawberries & cream, met extra slagroom + carrot cake
Filling station: chili con carne met extra frietjes
Mario's: emmertje ijscreme van 4 bollen met chocoladesaus

Mijn kilootje is vandaag gewonnen :lol:

Geplaatst: vr 11 nov 2011 22:51
door heuveltje
beetje vermageren kost minder geld dan onderdelen vervangen.
grt

Geplaatst: za 12 nov 2011 00:23
door gunther.kint
heuveltje schreef:beetje vermageren kost minder geld dan onderdelen vervangen.
grt
Als ke self maar 53kg weegt voor 1m70 is dat moeilijk he :D

Geplaatst: zo 13 nov 2011 00:24
door Raciiing Ralph
mijn bike woog 10,8 origineel.
en zit nu op 9,6.

ik merk wel degelijk een verschil.
ik weeg zelf ook maar 54 kilo.

trekt sneller op en je kan er meer mee spelen, en in bochten gooien.
hij is wat vinniger als je mee rijdt.


:-D

Geplaatst: zo 13 nov 2011 03:04
door gunther.kint
Raciiing Ralph schreef:mijn bike woog 10,8 origineel.
en zit nu op 9,6.

ik merk wel degelijk een verschil.
ik weeg zelf ook maar 54 kilo.

trekt sneller op en je kan er meer mee spelen, en in bochten gooien.
hij is wat vinniger als je mee rijdt.


:-D
En hoeveel heeft dat ke ongeveer gekost? :-D