Pedalen

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Bericht door Jeanke6 »

Hallo,

ok even m'n bijdrage leveren hier:

Ik heb reeds twee Exustar E-PM25 pedalen versleten: 40€ en 270gr voor een paar. Goede deal leek mij, dus meteen twee paar gekocht. Beter niet gedaan: hebben het maar een paar ritten volgehouden tot er speling op kwam en nadien ook gigantisch hard begonnen piepen --> vuilbak in. Tweede paar staat op m'n koersfiets en daarop houden ze het wel al lang. In en uitklikken gebeurt wel minder duidelijk dan bij Shimano's.
Conclusie: rommel en afblijven, ook al kosten ze niet veel.

Ritchey Paradigm: in en uitklikken gebeurt ook minder duidelijk als bij Shimano. Als je graag met heel vast pedalen rijdt is dit niks voor jou! Bij mij staan pedalen doorgaans niet heel vast, maar bij deze moest ik ze maximaal vastdraaien en dan nog zitten ze niet heel vast. Prijs/kwaliteit/gewicht waarschijnlijk de beste koop. Al heb ik met de mijne ofwel pech gehad, ofwel zijn de lagers ook niet wat ze er van zeggen. Na minder dan 1000 kilometer een accidentje gehad en van single track de rivier ingekatapulteerd (sommige herinneren zich de shortrace van de lcmt mss nog van vorig jaar? Was me :-)). Fiets en ik hebben daar gezwommen en 1 pedaal heeft dat niet overleefd. Denk niet dat een XTR problemen heeft om een rivier over te zwemmen, maar de Ritcheys dus wel... Dus ook niet echt super, al heb ik hier ook wel wat pech gehad. Ik geef ze binnenkort nog eens een kans denk ik.

XTR: duurder (bij aankoop, maar op termijn de goedkoopste zoaks Bulkie hier ook aanhaalde) en vooral zwaarder, maar qua werking de absolute nummer één. Lagers zijn ook top! Nieuwe XT's volgen heel dicht op de voet denk ik, en voor het gewicht is't inderdaad niet de moeite op XTRs te nemen...
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Pedalen

Bericht door Bulkie »

Merci voor de reactie(s). Zijn er nog met vergelijkingen XTR - andere pedalen, zijn er nog pedalen die een termijn meegaan? Want glijlagers op pedalen houden nooit lang... Da's 't sterke aan XTR pedalen: die draaien een vol jaar intensief mountainbiken...

Ken

Ps: wist wel niet dat XTR pedalen kunnen zwemmen :-) !!
den daler
Mountainbiker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:46
Rijdt met: cannondale scalpel ,specialized stumpjumper

Re: Pedalen

Bericht door den daler »

Bulkie schreef:Merci voor de reactie(s). Zijn er nog met vergelijkingen XTR - andere pedalen, zijn er nog pedalen die een termijn meegaan? Want glijlagers op pedalen houden nooit lang... Da's 't sterke aan XTR pedalen: die draaien een vol jaar intensief mountainbiken...

Ken

Ps: wist wel niet dat XTR pedalen kunnen zwemmen :-) !!
de nieuwe xtr pedalen zijn zo goed nie als de oude zeker
op de nieuwe zit na 3maand al speling op bij kan toch ook niet normaal zijn
ga toch is luisteren voor garantie
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Re: Pedalen

Bericht door Jeanke6 »

Bulkie schreef:Merci voor de reactie(s). Zijn er nog met vergelijkingen XTR - andere pedalen, zijn er nog pedalen die een termijn meegaan? Want glijlagers op pedalen houden nooit lang... Da's 't sterke aan XTR pedalen: die draaien een vol jaar intensief mountainbiken...

Ken

Ps: wist wel niet dat XTR pedalen kunnen zwemmen :-) !!
Gemonteerd op een Sandman kunnen alle fietsonderdelen zwemmen. Of telt zwemmen 'met bandjes aan' niet als echt zwemmen?

Heb trouwens net een nieuw paar Ritcheys in huis. Ga ze monteren en ze eens testen zonder de befaamde zwemtest.
Gebruikersavatar
s3t
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 22:01
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex - Rocky Mountain element

Bericht door s3t »

Rij nu al 4 jaren met eggbeater. Ik moet zeggen dat de vorige modellen niet goed waren, maar sinds de nieuwe versie, super content van.
Er zit nu een lager meer in en de afdichtingen zijn ook beter.
Een ander voordeel is dat je voor 10 € een revisie kitje hebt om de lagers te vervangen.
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Bericht door Dr.Gonzo »

s3t schreef:Rij nu al 4 jaren met eggbeater. Ik moet zeggen dat de vorige modellen niet goed waren, maar sinds de nieuwe versie, super content van.
Er zit nu een lager meer in en de afdichtingen zijn ook beter.
Een ander voordeel is dat je voor 10 € een revisie kitje hebt om de lagers te vervangen.
na 1500km dien ik lagers te vervangen op die eierkloppers, is dat normaal?
Gebruikersavatar
s3t
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 22:01
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex - Rocky Mountain element

Bericht door s3t »

Dr.Gonzo schreef:
s3t schreef:Rij nu al 4 jaren met eggbeater. Ik moet zeggen dat de vorige modellen niet goed waren, maar sinds de nieuwe versie, super content van.
Er zit nu een lager meer in en de afdichtingen zijn ook beter.
Een ander voordeel is dat je voor 10 € een revisie kitje hebt om de lagers te vervangen.
na 1500km dien ik lagers te vervangen op die eierkloppers, is dat normaal?
bij het oude model kan dit kloppen. Ik heb met de 3 zo'n 4000 km gereden en niks problemen. Het enige nadeel is dat ze uw zolen opvreten, maar daarvoor kan je speciale stalen plaatjes , shields, kopen van crank brothers. Je zit ook veel vaster met de nieuwe. Een ander voordeel van eggbeater is de grote bewegingshoek. Tot 17 gr. Zeer interessant voor mensen met knie problemen
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Pedalen

Bericht door Headshot »

Ga dit ook maar eens doorlezen, zoek er ook
anho
Mountainbiker
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 18:33
Rijdt met: Merida Big nine 3000d Carbon, Giant Anthem

Re: Pedalen

Bericht door anho »

Ritcheys suck. Veels te hakerig in- en uitklikken. Heb ze snel vervangen door "gewoon goed" XT's.
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Re: Pedalen

Bericht door trainingsbeest »

Look quartz of stracks.

Nieuw paartje stracks gekregen van look vnwege mijn vorige mankementen aan de pedalen

Moet zeggen. Ze gaan heel goed

Voorbije jaren look quartz gereden. ( 3j zonder 1x te smeren of te demonteren )
Plaats reactie