Nieuwe wielset

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Plaats reactie
peditten
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 22 jun 2009 19:10
Rijdt met: granville pulse

Nieuwe wielset

Bericht door peditten »

Goedemorgen,

Inderdaad....het zoveelste topic over een nieuwe wielset maar na veel opzoekwerk zie ik nog altijd het bos door de bomen niet :-D

Ik zou graag mijn wielsetje upgraden want zoals al vele malen aangehaald voel je gewichtswinst in eerste instantie op rollend materieel. Momenteel rijd ik op Mavic CrossOne wielen, er is dus zeker nog marge voor lichter en beter. Mijn budget is rond de 500 euro, weeg zelf rond de 85-90 kilo en hou van een stevige rijstijl.
De voornaamste vereisten zijn; (relatief) licht maar ook stijf. Ik heb al eens rondgekeken en dit is hetgeen ik vond;
* Mavic Crossmax ST29; stijf en stevig wiel voor 1700 gram. iets duurder
* DT Swiss XM1501 Spline; stevig, 22,5mm inner width, beetje buiten mijn prijsklasse wel.
* DT Swiss 1700 Spline Two; betaalbaaarder dan Spline One, 1690 gram voor X versie (volgens site, klopt dit?)
* ZTR Crest-DT240; setje van Fietssportiefonderdelen maar vrees dat ik net op de grens riders gewicht zit en hoe zit het met de wielbouwkwaliteiten van deze webshop??

Ga ik voor licht (ongeveer 1700gram) en stijf dan zijn de eerste twee een optie maar duurder. Bij de laatste twee heb ik geen zicht op de stijfheid van de wielen.

Graag jullie advies aub?

Groeten,
P.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Nieuwe wielset

Bericht door Reflex »

240s/crest setje van fietssportief for sure!! Deze aangekocht toen ik zelf nog een 82kg woog en gaf geen krimp (setje was toen zelfs nog een stukje goedkoper). Bouwkwaliteit is gewoon goed al kan het natuurlijk altijd voorkomen dat er eens eentje wat minder word afgeleverd (maar dan heb je garantie). Ik heb dit setje gekocht na problemen te hebben gehad met een zelfbouwset van een gerenommeerde Nederlandse wielbouwer. Dat setje was toen binnen no-time kapot (spaken uit de nippel getrokken). De naam zegt dus ook niet alles zie je wel.

Wat max gewicht betreft moet het met de Crest wel lukken. Het aanbevolen max gewicht is 85kg dacht ik dus met 90kg moet dit opzich wel kunnen (mits je niet met een zware rugtas gaat rijden). Fietssportief levert het setje af met messing nippels en wat dikkere spaken (comp ipv revolution) dus dit is allemaal prima voor jouw gewicht.
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Re: Nieuwe wielset

Bericht door Jochem1 »

Ik heb ook een Crest/DT240 van fietssportief en ook een set mavic Crossmax slr's. Ik heb beide aangekocht met het idee dat de Crossmaxen sterker zouden zijn dan de Crest/DT240 set. Na ongeveer 1 jaar moet ik zeggen dat de Crest/DT240 set sterker is. Bij mijn Crossmaxen heb ik de as al in twee gebroken terwijl ik deze niet echt misbruikt heb. Met de Crest set in de alpen gereden en ze geven geen krimp. Mijn wedstrijdgewicht is 85-86 kg (droog aan de haak), nu buiten het seizoen zelfs iets meer, dus die limiet van 85 kg is echt wel met wat marge genomen.

Ik heb wel na één maand iemand de spaakspanning laten nakijken en laten aanspannen. Sindsdien dus geen enkel probleem mee en ik ben van deze set contenter dan van mijn crossmaxen.

Grtz
Robin21
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 13 dec 2010 17:19
Rijdt met: Cube Elilte Super HPC SLT 29
Contacteer:

Re: Nieuwe wielset

Bericht door Robin21 »

Ik heb anders wel iets in de aanbieding: http://www.2dehands.be/fietsen/fietsond ... 40803.html

Zeer licht setje + nog eens zeer stevig ook!

Ook mijn vader reed hier mee (heeft jouw gewicht) en ze hebben geen krimp gegeven.

Meer info over de wielen: http://www.jpracingbike1.com/Lucky-Star ... aaadbe.asp
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Nieuwe wielset

Bericht door SD2E »

Reflex schreef:240s/crest setje van fietssportief for sure!! Deze aangekocht toen ik zelf nog een 82kg woog en gaf geen krimp (setje was toen zelfs nog een stukje goedkoper). Bouwkwaliteit is gewoon goed al kan het natuurlijk altijd voorkomen dat er eens eentje wat minder word afgeleverd (maar dan heb je garantie). Ik heb dit setje gekocht na problemen te hebben gehad met een zelfbouwset van een gerenommeerde Nederlandse wielbouwer. Dat setje was toen binnen no-time kapot (spaken uit de nippel getrokken). De naam zegt dus ook niet alles zie je wel.

Wat max gewicht betreft moet het met de Crest wel lukken. Het aanbevolen max gewicht is 85kg dacht ik dus met 90kg moet dit opzich wel kunnen (mits je niet met een zware rugtas gaat rijden). Fietssportief levert het setje af met messing nippels en wat dikkere spaken (comp ipv revolution) dus dit is allemaal prima voor jouw gewicht.

Heb vorig jaar een setje gekocht crest op XT naven, goedkope set natuurlijk. Maar toch niet tevreden van tot nu toe.
Toen ik ze kreeg vond ik de spaken al vrij los zitten, tijdje mee gereden en sommige spaken komen echt los, andere zijn precies wel geborgd. Aan de ene kant zijn ze zo slap dat mn band al goed in mn frame aan het slijten was. Heb ze al eens laten bijspannen maar komen terug los. Nu zijn ze teruggestuurd naar fietssportief. Ben benieuwd wat ervan komt, als ze ze ook gewoon terug bijspannen sta ik binnen 2 weken terug even ver en ben ik enkel wat euros verzendkosten lichter
Ernesto78
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 09 jan 2013 21:02

Re: Nieuwe wielset

Bericht door Ernesto78 »

Ik heb voor zowel mijn mtb als mijn racefietsen allerlei verschillende wielsets van Wheel-Tec. Allemaal topsets. Ik heb lichte en minder lichte sets. Niet de goedkoopste maar naar mijn menig wel de beste. Hij maakt de wielen op jouw gewicht,rijstijl,fiets. Levenlange garantie op spaakbreuk. En ik heb in geen enkel set ooit een slag gehad tot nu toe.
Plaats reactie