Maakt gewicht echt een groot verschil?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Jochem1
Mountainbiker
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 14 jun 2010 16:16
Rijdt met: Cannondale Six 13, Niner EMD, Niner Air RDO

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Jochem1 »

Ja we rijden allemaal altijd met een constante snelheid :^o
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door need for speed »

hoe zwaarder de fiets is altijd een nadeel
harder optrekken = meer meters om gestopt te geraken
hoe dieper de banden inzakken en de banden harder opgepompt moete worden

maar wat = nu beter ne lichte velo met zwakke bracket
of ne zwaardere die en stijve bracket heeft

en hoe slechter de conditie hoe beter ne lichte velo =
an ne afgtrainde moogte ge ne bomma 's fiets geven die voelen toch geen verschil
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Japie carbon »

Tuurlijk, een fiets van 8KG fiets beter dan eentje van 80Kg dat verschil ga je zeker merken.

Maar een kilotje meer of minder ga je dus echt niet merken!
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door need for speed »

Japie carbon schreef:Tuurlijk, een fiets van 8KG fiets beter dan eentje van 80Kg dat verschil ga je zeker merken.

Maar een kilotje meer of minder ga je dus echt niet merken!

& 100 gram voelt ge nie maar vanaf ne kilo wel
normaal = het zo
per 10 KG aan 1uur klimmen met zelfde vermogen verliest ge 3 min 15 sec
zelfde fiets
maurice94
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 nov 2012 23:09

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door maurice94 »

Jochem1 schreef:Ja we rijden allemaal altijd met een constante snelheid :^o
Point taken:

De volgende excel sheet danst al een poos op het internet rond maar lijkt redelijk nauwkeurig:

Download

Ga zelf maar eens met getallen rommelen en ook gedurende acceleratie maakt 750gram geen wezenlijk verschil... (Net als het gewicht van een wielset; zwaar overgewaardeerd en nog steeds niet mechanisch onderbouwd, al doen sommige ons anders geloven. [-( :-k )
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Reflex »

Die excel sheet klopt van geen kanten. Als je deze goed zou invullen (De standaard waardes kloppen sowieso al niet) dan zou 100gram op een frame nog meer verschil geven dan 100 gram op 1 band (dus uiteindelijk 200 gram op je banden samen).

Maar neem zelf de proef op de som in de praktijk en ik kan je verzekeren dat je het wel degelijk gaat merken als je met een veel lichter wielsetje (zeg van 2000 naar 1600 gram gaat) op pad bent. Op de fiets zal je het minder snel merken maar ook daar maken 1 a 2 kilo toch wel verschil hoor.

Overigens heb je niet alleen het optrekken na iedere bocht (dus op een rit wel 100 keer dat verschil) maar ook klimmen en de wendbaarheid van je fiets.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Swannie »

_alain_ schreef:Ik merk eerder een omgekeerd evenredig gevoel in verband met drinkbussen & gewicht.
Hoe leger de drinkbus, hoe zwaarder het fietsen verloopt.
Alhoewel het volgens jullie uitleg net omgekeerd zou moeten zijn.
Zo is het ook bij mij :)
maurice94
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 nov 2012 23:09

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door maurice94 »

Reflex schreef:Die excel sheet klopt van geen kanten. Als je deze goed zou invullen (De standaard waardes kloppen sowieso al niet) dan zou 100gram op een frame nog meer verschil geven dan 100 gram op 1 band (dus uiteindelijk 200 gram op je banden samen).
En nu graag de wetenschappelijke onderbouwing, onderbouwde cijfers geloof ik in. Zeggen dat het niet klopt omdat het niet rijmpt met hetgene de marketingsafdeling van Specialized zegt geloof ik minder in.
Reflex schreef:Maar neem zelf de proef op de som in de praktijk en ik kan je verzekeren dat je het wel degelijk gaat merken als je met een veel lichter wielsetje (zeg van 2000 naar 1600 gram gaat) op pad bent. Op de fiets zal je het minder snel merken maar ook daar maken 1 a 2 kilo toch wel verschil hoor.
Mijn huidige wielset van 2kg wordt binnekort vervangen door een wielset van 1,7kg, ik zal mijn ervaringen posten.
Reflex schreef:Overigens heb je niet alleen het optrekken na iedere bocht (dus op een rit wel 100 keer dat verschil) maar ook klimmen en de wendbaarheid van je fiets.
Klopt, iets met centrifugale kracht.

Het laatste argument is natuurlijk flauw; eerst weerleg ik dat je 750gram merkt bij een constante snelheid, wordt als zijnde niet relevant afgedaan. Vervolgens acceleratie, wordt als zijnde ongeldig verklaart. Waarom? Dat mag Joost weten. En met klimmen merk je zowaar niks van het gewicht van je wielen. De zwaartekracht (die zorgt er tenminste voor dat je minder makkelijk vooruit komt) werkt tenslotte op de totale massa van de fiets en fietser. 75,00kg of 75,30kg is een verschil van 0,4%... [-X
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Swannie »

Wa nen hoop zever hier =D>
Kunt beter meer gaan trainen en wa afvallen, da zult ge veel harder voelen dan 300gr wielgewicht.
Gebruikersavatar
mud mate
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 25 sep 2012 13:15
Rijdt met: Liteville MK9 301 & Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door mud mate »

Tja wedden dat je het merkt...
Moet je opletten hoeveel euries je moet uitgeven om 750 gr. te bereiken.....

Alhoewel je het gewicht in een voorvork bijv. wel goed merkt met je handeling van je fiets. Dus het is ook weer afhankelijk waar het gewicht zit.
Plaats reactie