Maakt gewicht echt een groot verschil?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Reflex »

De cliché reacties komen weer tevoorschijn. "Je kan beter zelf wat afvallen dat is goedkoper" uiteraard is je eigen lichaamsgewicht belangrijker enkel wat als dit al op het ideale gewicht zit?? Het gaat tevens om fietsplezier niet altijd om snelheid. Met een lichte wendbare fiets voelen veel mensen zich wat prettiger. (Daarom zou iedereen beter bij 26 inch blijven haha).

@Maurice
Je kan met veel formules gaan uitleggen hoe het zou moeten zitten maar als je een excel sheet hebt waarbij 100 gram op je band nog minder effect heeft dan 100 gram op je frame dan klopt daar geen bal van. Tenslotte heeft die 100 gram van je band effect op het gewicht van de fiets en op de acceleratie. Moet ik wetenschappelijk gaan verklaren waarom ik dit niet vind kloppen? Daar heb ik geen zin in, je weet het zelf zo goed dus dan kom je er zelf wel uit als je gewoon zou kijken. Of hebben we hier weer wikipedia wijsheden?

Kom maar met de reacties als je zelf je wielsetje hebt vervangen. Als je dan eerlijk zou zijn dan zal je ook aangeven dat het een groot verschil is. Vind het sowieso al knap dat je zonder ervaring dingen kan beweren puur op een avondje googlen. Ik ga niet uit van marketing maar van eigen ervaring.

Nogmaals, ik beweer niet dat een 500 gram op je frame veel effect heeft want dat is onzin. Enkel tussen een lichte fiets van 9kg en een fiets van 13 kg zal je wel verschil merken. Een 500gram op je wielen is dan weer wel een groot verschil.
maurice94
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 nov 2012 23:09

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door maurice94 »

Reflex schreef:@Maurice
Je kan met veel formules gaan uitleggen hoe het zou moeten zitten maar als je een excel sheet hebt waarbij 100 gram op je band nog minder effect heeft dan 100 gram op je frame dan klopt daar geen bal van. Tenslotte heeft die 100 gram van je band effect op het gewicht van de fiets en op de acceleratie. Moet ik wetenschappelijk gaan verklaren waarom ik dit niet vind kloppen? Daar heb ik geen zin in, je weet het zelf zo goed dus dan kom je er zelf wel uit als je gewoon zou kijken. Of hebben we hier weer wikipedia wijsheden?
Geen wikipedia maar lesboeken... En ja, die wil ik nog wel eens bekijken! :wink:
Reflex schreef:Kom maar met de reacties als je zelf je wielsetje hebt vervangen. Als je dan eerlijk zou zijn dan zal je ook aangeven dat het een groot verschil is. Vind het sowieso al knap dat je zonder ervaring dingen kan beweren puur op een avondje googlen. Ik ga niet uit van marketing maar van eigen ervaring.
Al vaak genoeg in andere fietsen met sub-1400gram wielsetjes gereden. Die andere opmerking slaat nergens op...

Ik geef het op; de marketingsmachines werken te hard, ik ga wel fietsen. ](*,)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Reflex »

Op een andere fiets rijden waar een licht wielsetje in zit dat is oneerlijk. Het gevoel is sowieso anders dus valt het niet op. Ga gewoon eens enkele maanden fietsen met je nieuwe wielsetje en stap dan eens terug naar je oude wielset. Je zult wel merken dat het wel degelijk veel uitmaakt.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Swannie »

Is toch relatief za... Veel beter een superstijf wielsetje van 1500gr, dan een slap van 1400gr.
Gebruikersavatar
rolling thunder
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 13 aug 2002 02:00
Rijdt met: Fatbike (Y)
Contacteer:

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door rolling thunder »

Een wielsetje van 1400 gram?
Mijn achterband alleen al is 1721 gram. Laat staan de wielset.
En ik moet zeggen dat het zo aan de gang is en redelijk doorrolt. Training doet de rest wel.
Afbeelding

Dat is inderdaad mijn nieuwe fun/trainingsbike.
Maar even serieus.
We hebben tijdens een bike-weekend met een geijkte weegschaal alle bikes gewogen die daar waren.
(dat waren er 15 stuks.)
En de meeste dachten dat hun bike een 2 kilo lichter was dan de werkelijke waarde. Of ze daar
langzamer door gingen fietsen? Nee, al eens een TT gedaan in de winter en gewogen hoeveel
kilo modder aan je frame en wielen hangen?
Daar ga je echt van schrikken.

(even checken of mijn account nog werkt na een jaar of 5 niets gepost te hebben.)
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door geertg »

Reflex schreef:Op een andere fiets rijden waar een licht wielsetje in zit dat is oneerlijk. Het gevoel is sowieso anders dus valt het niet op. Ga gewoon eens enkele maanden fietsen met je nieuwe wielsetje en stap dan eens terug naar je oude wielset. Je zult wel merken dat het wel degelijk veel uitmaakt.
Klopt, autoproducenten zoeken constant naar een verlaging van wat men het "onafgeveerd gewicht" noemt. Heeft grote invloed op de wegligging (beter dus een wielsetje met 500 gr. lager gewicht dan een fiets met 500 gr. gewicht).
Schussboelie
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 29 feb 2012 20:08
Rijdt met: 2013 Cannondale Scalpel 29er Carbon 1

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Schussboelie »

maurice94 schreef:
Reflex schreef:Die excel sheet klopt van geen kanten. Als je deze goed zou invullen (De standaard waardes kloppen sowieso al niet) dan zou 100gram op een frame nog meer verschil geven dan 100 gram op 1 band (dus uiteindelijk 200 gram op je banden samen).
En nu graag de wetenschappelijke onderbouwing, onderbouwde cijfers geloof ik in. Zeggen dat het niet klopt omdat het niet rijmpt met hetgene de marketingsafdeling van Specialized zegt geloof ik minder in.
Maar wel in één of andere Excel die op het internet rondzwerft??
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Japie carbon »

geertg schreef:
Reflex schreef:Op een andere fiets rijden waar een licht wielsetje in zit dat is oneerlijk. Het gevoel is sowieso anders dus valt het niet op. Ga gewoon eens enkele maanden fietsen met je nieuwe wielsetje en stap dan eens terug naar je oude wielset. Je zult wel merken dat het wel degelijk veel uitmaakt.
Klopt, autoproducenten zoeken constant naar een verlaging van wat men het "onafgeveerd gewicht" noemt. Heeft grote invloed op de wegligging (beter dus een wielsetje met 500 gr. lager gewicht dan een fiets met 500 gr. gewicht).
Op de fiets hebben dit soort dingen veel minder effect, anders zag je wel veel meer usd vorken.
De bewegingen op een fiets zijn simpelweg te klein.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door _alain_ »

De grootste reden waarom je geen USD vorken ziet is omdat ze te slap waren, en als ze ze stijver moesten maken waren ze veel te zwaar.
MAAR, DVO (een hoop ex Marzocchi mensen) hebben er terug eentje.
Cedric Gracia heeft er mee gereden op world cups.

Afbeelding

meer foto's: http://www.dvosuspension.com/2013/04/th ... o-emerald/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Tom-s »

Voor mij maakt gewicht van de fiets het meest impact wanneer er tijdens een zware rit een loopstuk is (begrop, fiets op schouder/rug) of wanneer ik na een zware training met de fiets een trap op loop.
Plaats reactie