Vragen over een leek in het GPS wereldje

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alain
Mountainbiker
Berichten: 356
Lid geworden op: do 13 okt 2005 15:25
Rijdt met: Cannondale Scalpel 2 2021 ( in bestelling )-Cannondale M500-Specialized Roubaix Expert 2020

Vragen over een leek in het GPS wereldje

Bericht door alain »

Hallo
Ik zit hier met een heleboel vragen over het gebruik van een GPS op de fiets, ik heb al de zoekopdracht gebruikt maar ik het bos door de bomen niet meer :(

1. Ik ben van plan een GPS60csx te kopen omdat dit aansluit bij het vooropgestelde gebruik: fietsen, wandelen in de bergen en parapente
Als je nu bv in USA koopt zit hier enkel een basekaart in van Amerika maar dit is normaal toch geen probleem ( correct me if I'm wrong )omdat je dan toch een topografische kaart van Belgie en of andere gebieden dient te kopen.
Dien je dan de Topomap van Belgie aan te schaffen voor te wandelen en te fiesten in Belgie en/of de fiest/wandelkaart van GArmin?
Dient er dan ook nog andere software op de PC geinstalleerd te worden?

2. als je zelf een willekeurige route fietst ( bv TT )registreert de GPS automatisch de weg of moet je dit manueel doen. I hoop van niet want anders is dit onbegonnen werk

3. Kan je als je vliegt met de parapente ook een overzicht krijgen van de werkelijke hoogte gecombineerd met de snelheiwaarmee je stijgt en/of daalt, gecombineerd met een geluidssignaal ?

4. Als je zelf een route wil uitstippelen moet je dan software gebruiken en ook de desbetreffende kaart (topokaart)van de deze regio hebben


OK bovenstaande vragen komen misschien belachelijk over maar ik ben dan ook maar een leek inde GPS wereld !!

Thx

Alain
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Blijkbaar hebben jullie toch allemaal pc's met een beperkt geheugen zodat de zoekfunctie niet optimaal werkt want dezelfde vragen keren steeds terug.
1. In een Us toestel zit idd de basiskaart van de USA. In een Europees toestel zit de Atlantic basiskaart. Idd, met de basiskaart ben je in de praktijk niets. Is bladvulsel.
2. Welke kaart je aanschaft dien je uiteraard zelf uit te maken.
City Navigator: routeerbaar doch alleen verharde wegen en dekking van een groot deel van Europa. Update ieder jaar. De update is betalend maar natuurlijk niet verplicht. Een update om de 2 - 3 jaar is ruim voldoende om bij te blijven.
Topokaarten: per land. Zijn een soort ingescande stafkaarten. De kwaliteit verschilt van land tot land. Op een Topo NL staan bv meer details dan op een topo NL. Maar in de praktijken voldoen ze allemaal voor outdoorgebruik. Zijn (met uitzondering van de Franse NIET routeerbaar).
De fiets en Wandelkaart: is geen kaart maar een aantal routeerbare wegen gebaseerd op wandelroutes en fietsroutes. Opgelet GEEN kaartachtergrond, alleen de wegen die opgenomen zijn bruikbaar. In de praktijk een toevoeging op wie al een kaart heeft (bv op CN omdat hier geen fietspaden en jaagpaden ops staan, bv op topo omdat deze niet routeerbaar is). In de praktijk niet echt een meerwaarde.
Als je gewoon routes en tracks wil rijden heb je geen bijkomende software nodig. De interface om te communiceren tussen je gpsr en je pc is Mapsource. Dat programma wordt bij iedere kaartsoftware van Garmin geleverd.
Wil je verder gaan en tracks en routes uitwisselen die gemaakt zijn in verschuillende bestandsformaten en toestellen heb je convertertools nodig. Die kan je meestal gratis downloaden. Kijk een sop mijn site en je vind de meeste links daar wel.
2. Als je gpsr niet automatisch zou loggen kon je beter een potlood en blad papier meenemen natuurlijk. Als je je gps op tracklog 'aan' zet registreert hij de track. Best zet je de tracklog op automatisch. Dat geeft de beste resultaten.
3. In de 60 zit ook een menu jumpmaster die de daalhoek/glijsnelheid en dergelijke weergeeft. Wil je de werkelijke hoogte en dergelijke moet je een gpsr met sensor (barometrische hoogtemeter) aanschaffen. Bij de Etrex is dat de Vista, bij de 60 de toestelen met een 'S'.
Geluidsignalen zijn op de 60 niet bruikbaar. Ze staan veel te zacht en zijn niet instelbaar. Je hoort ze nauwelijks op de fiets, laat staan in de lucht.
4. Zoals hierboven gezegd. Een route kan alleen op routeerbare software (CN dus). Op een topokaart rij je met een track (niet routeerbaar).
Met CN kan je een route of track maken. Met topo een track en geen route (met uitzondering van de FR topo's).
Bijkomende software heb je niet nodig, de tools voor het maken van een route/track zitten in MapSource, geleverd met elke Garmin kaartsoftware.
Bij een Garmin toestel zit de Trip&Waypointmanager. Een uitgeklede versie van Mapsource. Er zit alleen een basiskaart in waar je in de praktijk geen routes kan op uitstippelen, laat staan tracks.
Om een track uit te stippelen zou je ook de NGI software kunnen gebruiken. Dit is een niet vectoriële stafkaart, een rasterkaart dus. Is alleen bruikbaar op pc en niet overdraagbaar naar je gpsr. De op de rasterkaart gemaakte tracks zijn wel overdraagbaar naar je gpsr.
Een track kan je steeds overdragen naar je gpsr. Hij staat op zijn eigen en heeft zelfs geen kaart als achtergrond nodig.
Een route heeft steeds een routeerbare kaart nodig als achtergrond, ook op de gpsr. Een route gemaakt op de pc dient in de gpsr dezelfde kaart te hebben, anders kan de route niet herberekend worden (zeker in het geval van de 60).
Gebruikersavatar
maccer76
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: di 20 jan 2004 16:54

Bericht door maccer76 »

Hey,

hier heb ik veel aan gehad.
Enig vraagje nog: bestaat de software van Garmin ook voor Macintosh??

Txs
Plaats reactie