GPS : welke kiezen die het meest aansluit bij doel ?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
tumbleweed
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 okt 2007 18:36
Rijdt met: KTM MTB

GPS : welke kiezen die het meest aansluit bij doel ?

Bericht door tumbleweed »

Hallo :-)


Ik ben op zoek naar een voor mij "meest geschikte" GPS.
Heb al veel gelezen, en vrees ondertussen dat wat ik eigenlijk voor ogen had, niet zomaar haalbaar is. Er waren echter veel oudere topics bij, en alle info van al de versch. series is zo overweldigend/bos-bomen verhaal, ... zouden jullie evtl advies kunnen geven over welke GPS het best aansluit bij de "wensen" aub ?
Ben ik bv. uiteindelijk niet beter af met aan simpele en goedkope auto-gps in achterzak, ipv een fiets-GPS toestel te kopen dat ik zo voor tochtjes wel kan gebruiken, maar er mss nog niet veel mee kunnen, ivm wat ik voor ogen had ?

(Sorry voor het lange verhaal :oops: , maar dat geeft mss een beter beeld van wat ik "zoek" )


Alvast bedankt :)


---------------------------------------------


De reden waarom ik aan een gps dacht, was omdat 'k regelmatig naar veldcrosses, criteriums, koersen, ... ga kijken (zowel B als NL). Dit is voor mij tegelijk een "fietsdoel" en comb. van passies (zelf fietsen, naar koersen en crosses gaan zien, én fotografie). En tegelijk een "stimulans" om boven een bep. snelheid te blijven/uit te rekenen (om op tijd aan te komen). Nu is dat doortrappen geen probleem, maar ... het verkeerd rijden, vertragen/stoppen om te kijken of ik nog wel op de goede weg zit (kaartjes, straatnamen zoeken), terugrijden, ergens op privé gebied/verboden toegangen terechtkomen (bv. langs Albertkanaal in Limburg),en niet weten hoe weg te geraken, helemaal verloren rijden, enz enz... wel.

Ik maak tot op heden meestal gebruik van afgedrukte kaartjes van Google maps, met wat genoteerde uitleg erbij, de Michelin routeplanner (fiets optie), fietsknooppuntnetwerken kaarten (voor zover in bezit). En dan gewoon de makkelijkste weg op vlak van zo veel mogelijk "uit" te volgen zonder zoeken naar wirwarstraatjes (bv. dus via N-wegen, jaagpaden, ...)
Maar het is dus niet de eerste keer dat de kaartjes aan elkaar plakken, gedeeltelijk uitgelopen zijn door de vochtigheid, ik een kaartje per ongeluk kwijtspeel, ... Ook is het lang niet handig om er regelmatig naar te moeten pakken (zeker niet als het de hele onderweg egent), mis je soms bordjes omdat ze niet meer zichtbaar zijn, of omdat je zelf even afgeleid bent (verkeer, ...), sta je voor (onaangename) verrassingen enz.

En kaarten is 1, maar je moet nog weten waar je je bevindt op de kaart ook (al eens richting Ardennen gegaan ipv terug naar huis door verwarring bij kanalen en L/R-oevers te Hasselt)

Dit wil ik dus dmv een GPS zoveel mogelijk helpen voorkomen.


Eerlijk gezegd wist 'k nog niet van het bestaan van speciale fiets-gps'en af tot voor kort, en dacht dus om een auto-gps mee te pakken ofzo, indien daar bv. ook jachtpaden opstonden. Ondertussen heel wat mogelijkheden gezien, maar er is zo veel, namen lijken zo op elkaar, en uiteindelijk is me nog veel onduidelijk ivm wat je nu in praktijk kan verwachten :oops:

Zo zie je bv. vaak op sites een afb. van de GPS met 'n kaartje op, maar is het niet duidelijk of die afb.van de reeds voorgeïnstalleerde software/kaart is, of iets van optionele (en vrij dure) software. Of het gaat over een Amerikaanse kaart, waarbij je de schaal, de volledigheid, ... niet kan inschatten, niet ziet of dat volledig ingezoomd is, enz...
Bv hier onderaan ook


Een aantal dingen waar ik eigenlijk nog niet echt (met voldoende zekerheid) uit ben :

- Voor mijn "problemen", heb ik iets aan de software die al (gratis) bij de GPS'en met (basis)kaartmateriaal zit ? Of moet (niet specifiek voor een tochtje, maar echt om ergens te geraken zonder gezoek/onduidelijkheid welke straat je moet nemen, constante alertheid...) toch die "City Navigator" aanschaffen ? Of kan je evtl stukjes Google maps (of andere gratis stratenplannen) op de GPS zetten en gebruiken als stratenplanbasis voor je route ? Niet dat ik niet wil betalen, maar als de basiskaart volstaat voor m'n probl, scheelt het toch weer 235€. (En als het niet volstaat, is het beter om het er ineens bij te kopen (korting/bundel) vandaar dat ik graag een idee/meer zekerheid vooraf ervan zou hebben.)?

- Bestaat er evtl niet zoiets van stratenplannen, maar dan voor de B en NL (Benelux ipv Europa ofzo) dat goedkoper uitvat dan CityNavigator ? En waar je je dus ook kan baseren ? Of kan je dat bv. uitstippelen vooraf door op sites gevonden routes aan elkaar te rijgen om zo van punt a tot b iets uit te stippelen (straatnamen hoeven dan niet meer, zijn slechts een "houvast", zolang het in praktijk maar duidelijk te volgen is zonder al dat gezoek en getwijfel, enz..)

- Staan op de topo kaarten (Garmin) ook grensgebieden nog mee op, of houdt het écht op aan de grens van een land ? Want ik ben nogal regelmatig "even" de grens over met NL, zowel N als O-waarts (en evtl. oo voor op vakantie in Oostenrijk met de grens van Italië (Dolomiten, Sillian, ...).) Houdt dat in dat je in praktijk daadwerkelijk de 4 kaarten moet aanschaffen ? (van Italië is er dan gene heb ik begrepen, maar als er een komt). Naar ik tegengekomen ben ivm problemen bij grensovergangen vrees ik van wel, maar dat waren al wat oudere topics, wie weet is het ondertussen niet meer, ofzo ?

- Kan je (al) iets met die fietsknooppuntennetwerken ? Maak daar nu nl. ook gebruik van om een route uit te stippelen, niet perse owv het netwerk (tenzij dus gewone (training-, recreatie-)tourtjes), maar om dus ergens te geraken met een "houvast" (de bordjes/nummers) om te volgen ergens naartoe. Ben in topics wel eea tegengekomen over "knooppunten", maar gaat dit over dit soort fietsknooppunetnetwerk, met die groene genummerde bordjes e.d. ?


In Oostenrijk ga ik ook wel eens huttentochten enz.. doen in het hooggebergte, meestal te voet. Dit is geen primaire reden voor de aanschaf GPS, maar als er bv. 2 keuzes zijn die voldoen aan m'n wensen (zover mogelijk) en er is er een bij waarbij ik bij de trektochten ook wat aan heb... zou dat wel erg interessant zijn (meer opties/bruikbaarheid voor de prijs) ;)
Idem met MBT/onverharde weg/voor op (training-, sportieve, recreatie-)tourtjes, dat is ook zéér meegenomen/interessant dan, maar ik wil er vooral wat mee zijn op vlak niet-verdwalen als je ergens "op tijd" moet zijn, constant twijfel/zoeken, papieren kaarten, ...


En dan nog iets waar ik graag een beetje zekerheid over zou hebben zover mogelijk : heb een MacBook (Apple, wel zo ene met Intel processor), daar staat Windows XP SP2 op via Parallels. De software is dus geen probleem, maar wordt de hardware wel herkend, of zijn er dan evtl al modellen die uitgesloten zijn (het zijn ook 2 USB 2.0 poorten, en geen USB 1.1) ? :-k


Is er een kans dat eerstkomende weken/2 maanden, de prijs van huidige geschikte modellen zakt n.a.v. de komst van die nieuwe modellen ? Of is het het nog even wachten niet "waard" ? k' weet dat niemand een glazen bol heeft :wink: maar mss is dit een gekende trend ofzo ?


Alvast bedankt ! :P
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Bericht door jervanheg »

Hoi,

Je hebt ontdekt dat die City Navigator niet erg goedkoop is - vandaar dat ik je alvast toch mijn gps te koop even onder de aandacht wil brengen:
Garmin LegendCX met een 2GB MicroSD kaartje, City Navigator V9 en de Belgische Topomap (topografische kaarten). Allemaal voor EUR 300.

Ik ga even je vragen bekijken.
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Re: GPS : welke kiezen die het meest aansluit bij doel ?

Bericht door jervanheg »

tumbleweed schreef:Hallo :-)


Ben ik bv. uiteindelijk niet beter af met aan simpele en goedkope auto-gps in achterzak, ipv een fiets-GPS toestel te kopen dat ik zo voor tochtjes wel kan gebruiken, maar er mss nog niet veel mee kunnen, ivm wat ik voor ogen had ?
Liever niet, deze toestellen zijn niet schokbestendig/waterdicht.
tumbleweed schreef:
Zo zie je bv. vaak op sites een afb. van de GPS met 'n kaartje op, maar is het niet duidelijk of die afb.van de reeds voorgeïnstalleerde software/kaart is, of iets van optionele (en vrij dure) software. Of het gaat over een Amerikaanse kaart, waarbij je de schaal, de volledigheid, ... niet kan inschatten, niet ziet of dat volledig ingezoomd is,
Als je spreekt over Garmin (en daar spreekt de meerderheid over) : die toont inderdaad optionele kaartsoftware : navigator of topokaarten. De basiskaarten tonen enkel de hoofdwegen, en zijn vrijwel onbruikbaar.

Of moet (niet specifiek voor een tochtje, maar echt om ergens te geraken zonder gezoek/onduidelijkheid welke straat je moet nemen, constante alertheid...) toch die "City Navigator" aanschaffen ? Of kan je evtl stukjes Google maps (of andere gratis stratenplannen) op de GPS zetten en gebruiken als stratenplanbasis voor je route ?
Je hebt navigator nodig voor routering via wegen (vergelijkbaar met een tomtom dus), en topomap is aangewezen voor gebruik op de fiets. Zeld kaarten maken kan, maar is niet eenvoudig (google naar oziexplorer)

- Bestaat er evtl niet zoiets van stratenplannen, maar dan voor de B en NL (Benelux ipv Europa ofzo) dat goedkoper uitvat dan CityNavigator ? En waar je je dus ook kan baseren ? Of kan je dat bv. uitstippelen vooraf door op sites gevonden routes aan elkaar te rijgen om zo van punt a tot b iets uit te stippelen (straatnamen hoeven dan niet meer, zijn slechts een "houvast", zolang het in praktijk maar duidelijk te volgen is zonder al dat gezoek en getwijfel, enz..)
ja, Metroguide, maar die kan niet (officieel) routeren
- Staan op de topo kaarten (Garmin) ook grensgebieden nog mee op, of houdt het écht op aan de grens van een land ?
stopt bij de grens...

- Kan je (al) iets met die fietsknooppuntennetwerken ? Maak daar nu nl. ook gebruik van om een route uit te stippelen, niet perse owv het netwerk (tenzij dus gewone (training-, recreatie-)tourtjes), maar om dus ergens te geraken met een "houvast" (de bordjes/nummers) om te volgen ergens naartoe. Ben in topics wel eea tegengekomen over "knooppunten", maar gaat dit over dit soort fietsknooppunetnetwerk, met die groene genummerde bordjes e.d. ?
Op het forum staat er een topic over, lees dit even

In Oostenrijk ga ik ook wel eens huttentochten enz.. doen in het hooggebergte, meestal te voet. Dit is geen primaire reden voor de aanschaf GPS, maar als er bv. 2 keuzes zijn die voldoen aan m'n wensen (zover mogelijk) en er is er een bij waarbij ik bij de trektochten ook wat aan heb... zou dat wel erg interessant zijn (meer opties/bruikbaarheid voor de prijs) ;)
Idem met MBT/onverharde weg/voor op (training-, sportieve, recreatie-)tourtjes, dat is ook zéér meegenomen/interessant dan, maar ik wil er vooral wat mee zijn op vlak niet-verdwalen als je ergens "op tijd" moet zijn, constant twijfel/zoeken, papieren kaarten, ...
kan allemaal, maar bij voorkeur lokale garmin topokaart aanschaffen
]
Gebruikersavatar
tumbleweed
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 okt 2007 18:36
Rijdt met: KTM MTB

Re: GPS : welke kiezen die het meest aansluit bij doel ?

Bericht door tumbleweed »

Bedankt voor je reactie en de info :-D

Als je spreekt over Garmin (en daar spreekt de meerderheid over) : die toont inderdaad optionele kaartsoftware : navigator of topokaarten. De basiskaarten tonen enkel de hoofdwegen, en zijn vrijwel onbruikbaar.
Die hoofdwegen, dat zijn N-wegen dan ed ?


Heeft er mss iemand een screenshot van z'n GPS met de basiskaart ? En/of met City Navigator/digifietskaart/een topo kaartvoorbeeldje dat je op het scherm van de GPS krijgt (B) ofzo ? Dan kan ik me het mss wat realistischer voorstellen :oops:

Je hebt navigator nodig voor routering via wegen (vergelijkbaar met een tomtom dus), en topomap is aangewezen voor gebruik op de fiets. Zeld kaarten maken kan, maar is niet eenvoudig (google naar oziexplorer)
Routering via wegen, bedoel je dan het pijltje/bolletje oid dat "meevolgt" zodat je op de wegenkaart kan zien waar je eraf moet ? Ik snap de concrete inhoud van "routering" niet helemaal :oops:

Op het forum staat er een topic over, lees dit even
Bedoel je deze ?
http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... nooppunten
Dat zijn dus toch die knooppunten van de (papieren) kaarten ?
Maar dan vraag ik me af, is CityNavgator dan nog nodig ?
want bv. :
Via CN van knooppunt naar knoopunt navigeren heeft niet veel zin want veel knooppuntroutes lopen gedeeltelijk via waterlopen (jaagpaden) of onverharde wegen en die staan gewoon niet op de CN kaart.
Volstaat die Digifietser dan egenlijk niet voor mijn doel ?

Is de volledige versie een goed alternatief voor CN (voor Benelux) ? (Spreekt me iig aan) (Probleem(pje) is wel dat ik dat PayPal gedoe eigenlijk niet zo zie zitten. Weet er mss iemand zo uit eigen ervaring oid, of er ook andere opties voor mogelijk zijn (overschrijving ofzo) ?
EDIT: ow nee, staat op de site bij FAQ, alleen PayPal dus .. :-?



En... beetje moeilijke vraag :oops: maar : zijn jullie allemaal tevreden om toch een GPS aangeschaft te hebben ? Ik vraag me meer en meer af of het uitendelijk dan allemaal niet wat simpeler en duidelijker is om maar met de papieren te werken en de nadelen er dan maar bij te nemen dan. want eigenlijk heb je dus gewoon àlles nodig en ben je met een "kale" GPS in feite niet veel .... :(

Het is niet dat ik het niet wil uitgeven, maar dan wel als het echt duidelijk een verbetering is, ik vind op het eerste zicht die kaarten niet zooo duidelijk (als de afb. op sites dan al is met het uitgebreide kaartmateriaal) om er dan mss +800 euro oor te gaan uitgeven , eer er "iets" mee te zijn.
Of is het echt het waard ?
(Wou nl. ook weer beginnen sparen voor een racefiets terug, en heb wat schrik achteraf spijt te hebben een speciale fiets-gps aangeschaft te hebben met een deel van het "vrijetijdsbudget" ipv dat mee te sparen voor de racefiets, of dat ik te veel van zo'n fiets-gps verwacht en het een beetje een ontgoocheling gaat zijn mss :oops: )


Bedankt :-)
Laatst gewijzigd door tumbleweed op ma 29 okt 2007 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tumbleweed
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 okt 2007 18:36
Rijdt met: KTM MTB

Bericht door tumbleweed »

Ik heb hier een voorbeeld van zicht op de GPS gevonden :
http://www.gpscenter.be/assets/images/DSC04628w.jpg
Dat is dus "eTrex Vista en GPSmap 60C met geladen TOPOmap Belgium"

Maar hoe zijn die verschillen te verklaren ? Komt dat door andere kaarten nog ? En die grijze fijne horizontale en verticale lijntjes die net "vierkantjes" veroorzaken op het beeld van die GPSmap60C, is dat zo ?? of komt dat evtl. door de foto ?

Is dit het verste ingezoomd ? In hoeverre is het uitgezoomd bruikbaar (overzicht, zodat je het op wat ruimer gebied kan zien langs waar je weg/terug op route kan) ?

Als dat een topo-kaart is, moeten er dan ook geen hoogtelijnen, vierkantjes om gebouwen aan te geven, .. bij enzo ?

Maakt het voor mijn doel uit om evtl specifiek te denken aan een bepaalde serie/model ?
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: GPS : welke kiezen die het meest aansluit bij doel ?

Bericht door rubber-12 »

tumbleweed schreef:Hallo :-)

Ben ik bv. uiteindelijk niet beter af met aan simpele en goedkope auto-gps in achterzak, ipv een fiets-GPS toestel te kopen dat ik zo voor tochtjes wel kan gebruiken, maar er mss nog niet veel mee kunnen, ivm wat ik voor ogen had ?
Een auto GPS heeft een beperkte autonomie op batterij.
Ik gebruik soms een Mio 710, die ook een opname functie heeft om TT's na te rijden.
De bevestiging op het stuur ervan is te fragiel voor MTB gebruik.
Wel goed om in de achterzak te steken en af en toe te kijken waar je zit.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Re: GPS : welke kiezen die het meest aansluit bij doel ?

Bericht door ivo »

tumbleweed schreef:Bedankt voor je reactie en de info :-D

Als je spreekt over Garmin (en daar spreekt de meerderheid over) : die toont inderdaad optionele kaartsoftware : navigator of topokaarten. De basiskaarten tonen enkel de hoofdwegen, en zijn vrijwel onbruikbaar.
Die hoofdwegen, dat zijn N-wegen dan ed ?


Heeft er mss iemand een screenshot van z'n GPS met de basiskaart ? En/of met City Navigator/digifietskaart/een topo kaartvoorbeeldje dat je op het scherm van de GPS krijgt (B) ofzo ? Dan kan ik me het mss wat realistischer voorstellen :oops:

Je hebt navigator nodig voor routering via wegen (vergelijkbaar met een tomtom dus), en topomap is aangewezen voor gebruik op de fiets. Zeld kaarten maken kan, maar is niet eenvoudig (google naar oziexplorer)
Routering via wegen, bedoel je dan het pijltje/bolletje oid dat "meevolgt" zodat je op de wegenkaart kan zien waar je eraf moet ? Ik snap de concrete inhoud van "routering" niet helemaal :oops:

Op het forum staat er een topic over, lees dit even
Bedoel je deze ?
http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... nooppunten
Dat zijn dus toch die knooppunten van de (papieren) kaarten ?
Maar dan vraag ik me af, is CityNavgator dan nog nodig ?
want bv. :
Via CN van knooppunt naar knoopunt navigeren heeft niet veel zin want veel knooppuntroutes lopen gedeeltelijk via waterlopen (jaagpaden) of onverharde wegen en die staan gewoon niet op de CN kaart.
Volstaat die Digifietser dan egenlijk niet voor mijn doel ?

Is de volledige versie een goed alternatief voor CN (voor Benelux) ? (Spreekt me iig aan) (Probleem(pje) is wel dat ik dat PayPal gedoe eigenlijk niet zo zie zitten. Weet er mss iemand zo uit eigen ervaring oid, of er ook andere opties voor mogelijk zijn (overschrijving ofzo) ?
EDIT: ow nee, staat op de site bij FAQ, alleen PayPal dus .. :-?



En... beetje moeilijke vraag :oops: maar : zijn jullie allemaal tevreden om toch een GPS aangeschaft te hebben ? Ik vraag me meer en meer af of het uitendelijk dan allemaal niet wat simpeler en duidelijker is om maar met de papieren te werken en de nadelen er dan maar bij te nemen dan. want eigenlijk heb je dus gewoon àlles nodig en ben je met een "kale" GPS in feite niet veel .... :(

Het is niet dat ik het niet wil uitgeven, maar dan wel als het echt duidelijk een verbetering is, ik vind op het eerste zicht die kaarten niet zooo duidelijk (als de afb. op sites dan al is met het uitgebreide kaartmateriaal) om er dan mss +800 euro oor te gaan uitgeven , eer er "iets" mee te zijn.
Of is het echt het waard ?
(Wou nl. ook weer beginnen sparen voor een racefiets terug, en heb wat schrik achteraf spijt te hebben een speciale fiets-gps aangeschaft te hebben met een deel van het "vrijetijdsbudget" ipv dat mee te sparen voor de racefiets, of dat ik te veel van zo'n fiets-gps verwacht en het een beetje een ontgoocheling gaat zijn mss :oops: )


Bedankt :-)
Nee, de basiskaart toont geen N wegen. Alleen schematisch voorgestelde A-wegen en dan nog. Zoals gezegd in de praktijk kan je er niets mee. Is alleen bladvulling voor een gebied waar je geen kaartsoftware van hebt.

Routering is geen pijltje/bolletje. Dat is nog een systeem van goedkope basis gps. Routering is identiek aan wat je op een auto gps ziet. Je tikt punt A en en del B. Afhankelijk van de instellingen van je pc en/of gps berekent de software een route van A naar B (of met meerdere viapunten als je die aangeeft) en laat deze op de gps zien met een dikkere lijn (in geval van Garmin een paarse) tussen de verschillende punten die over de te volgen weg valt. Wijk je af van deze route zal de software automatisch of handmatig (naargelang je instelling) een nieuwe route berekenen en voorstellen tussen je nieuwe standplaats en einddoel.

De knooppunt kaarten tonen alleen de routeerbare wegen tussen de knooppunten, zondere verdere info. Je kan dus ook niet afwijken van deze wegen zonder je routering te verliezen. Wil je overal op de verharde wegen rijden heb je wel degelijk een CN kaart nodig, op onverharde wegen een topokaart. Bovendien is de digikaart niet volledig. Het bevat maar stukken van de knooppunten. Voornamelijk Noord-België en stukjes in NL en al zeker niets in Lux.

Persoonlijk is de gps nog altijd mijn beste aankoop van de laatste 2 jaar.
Zeker bij off road rijden in de zomer kan een kaart daar niet tegenop. Al eens geprobeerd off road met een kaart te rijden door onbekend gebied. Om de 20 meter stoppen en de kaart bovenhalen om te zien waar een splitsing naar toe gaat? Steeds je terug oriënteren waar je nu precies zit? Het zweet van onder je helm dat bovendien over je kaart gutst en ze na een tijd onleesbaar maakt?
In één ding heb je gelijk. Als je zo'n toestel koopt doe je het best in één keer goed. Aan een basis gps heb je idd na een tijdje niet veel meer als je het serieus wil gebruiken. Een basis gps heeft ook nooit een goede rekenchip (zoals de MTK of de SiRFIII) waardoor je positiebepaling niet altijd even nauwkeurig is en wat vervelender is je veel signaalverlies hebt, vooral outdoor.

Er is geen verschil in kaarten er is maar 1 topo België (voor Garmin).
Links zie je een Z/W display, rechts een kleurenscherm. De 'vierkantjes' in het rechterdisplay is geen realistische weergave maar komt door de foto die de matrix van het display laat zien (wat je met het blote oog niet kan zien). Op de foto is er ingezoomd tot 200 meter. Op het toestel kan je inzoomen tot 8 meter. Weliswaar in overzoom.
Bij een auto rij je normaal op 200m zoom en op de fiets rond de 80 meter.
Op de topokaart staan idd hoogtelijnen. Maar als je in een vlak gebied inzoomt tot 200 meter zie je ze natuurlijk niet omdat de lijnen dan te ver van elkaar staan.
De Belgische topokaart is nu niet echt een toonbeeld van detaillering. Op een NL en FR topokaart staan ook gebouwen realistisch weergegeven zoals op een stafkaart. Op de Belgische topokaart zijn ze vervangen door symbolen. Op buitenlandse topokaarten hebben ook de verschillende wegen een duidelijke benaming (fietspad, verharde weg, onverharde weg,...) op een Belgische topokaart heet het allemaal 'Baan' en 'Weg'.
Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van je gps maar met de fabrikant van de topokaart (die voor ieder land verschillend is).
Een Franse topokaart is bv ook routerend (als enige tot nu toe).

Voor je doel heb je zeker een gps nodig die kaartsoftware kan bevatten. Wil je wat vooruitdenken (de kaartdelen worden steeds groter) dus ook een gps met los uitbreidbaar geheugen (door middel van bv. een SD kaartje). De basiskaart die bij een gps zit is gewoon nutteloss in de praktijk. Voor jouw doel voorzie je dus al maar in de aankoop van City Navigator. Rij je uitsluitend met de racefiets is dat ruim voldoende en het dekt bijna heel West-Europa. Je zal er alle verharde wegen op vinden maar idd niet alle jaagpaden. CN vind je al rond de 170€, goedkoper in bundelkoop.
Wil je hem op je fiets gebruiken heb je ook nog een fietshouder nodig (begint rond de 20€ voor de standaard Garmin houder) in het geval van de 60. De Edge heeft een fietshouder bijgeleverd maar om kaartsoftware te kunnen gebruiken op dit toestel moet je al de duurdere 605 of 705 kopen.
Als je echt niet weet wat kopen zou ik niet twijfelen over het aanbod in dit topic. CN9 is momenteel de laatste versie en de topokaart B bestaat ook maar in 1 versie. Als je de prijs van de SD kaart en de software rekent krijg je de gps er bijna gratis bij. Moest ik de aangeboden software niet al zelf bezitten, ik kocht de gps zelf. :wink:
Gebruikersavatar
tumbleweed
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 okt 2007 18:36
Rijdt met: KTM MTB

Bericht door tumbleweed »

Dankuwel :-D

Die routering en extra kaarten/CN duidelijk toch nodig dan, en dan best ineens erbijnemen owv het prijsvoordeel gebundeld.
(Dan nu nog de GPS zelf eruitkomen welke :oops: )

In één ding heb je gelijk. Als je zo'n toestel koopt doe je het best in één keer goed.
Mja, als je er echt ook veel nut en plezier van hebt, is de kost natuurlijk ook al wel snel "vergeten" :P
en de topokaart B bestaat ook maar in 1 versie
Dus he is niet zo dat de NL fabrikant (die gedetailleerdere kaarten maakt) bv. ook een topo kaart voor B. beschikbaar heeft ?
Zou er ivm de minder gedetailleerde versie van B op relatief korte termijn (halfjaar-jaar) nog verandering in kunnen komen ? Of is die Belgische nog niet zo lang uit en zal ze nog bv. minstens 2 jaar hetzelfde blijven ? (Anders loont het zich mss met de B topo kaart nog even te wachten ofzo)
Als je echt niet weet wat kopen zou ik niet twijfelen over het aanbod in dit topic.

Bedoelt u dan de 60 en de Edge 605 en 705 ?
Ik ben eventjes aan het vergelijken geweest tussen de 60 en toekomstige 605/705
Het nadeel van de laatste, lijkt me de accu vs de AA-baterijen bij de 60. Een setje batterijen kan je altijd nog meenemen, als je een tweede accu moet kopen, is dat ook weer een extra kost, en als zo'n accu even lang meegaat als die van in een gsm, laptop op langere termijn (na x oplaadbeurten) ... :(

Daarentegen staat er bij de 605/705 wel bij dat ze "windows en mac compatibel" zijn, at is dan toch al een zekerheid.

Wat ik niet goed begrijp :
605/705 : "100 opgeslagen waypoints"
vs
map60cs : "1000 gebruiker waypoints met naam en symbool; 50 omkeerbare routes"
Je kan dus meer opslaan met de map60cs ? Of is die 100 meer dan genoeg, of voor mij niet zo van belang ?


Nog een vraagje :

Bij de productomschrijvingen staat (zowel voor de map60cs als voor de Edge 605/705)
aanvullende cartografie, voorgeprogrammeerd op microSD geheugenkaart
CityNavigator NT Benelux en Frankrijk 010-11043-00 80,00
CityNavigator NT Alpenregio 010-10691-06 80,00
http://www.garmin.nl/assets/garminprodu ... _60CSx.pdf
http://www.garmin.nl/assets/garminprodu ... 05_705.pdf
(onderaan bij deze .pdf bestanden)
Kan je die dus apart kopen toch ? Dus CN voor Benelux (en Fr), en evtl die van Alpenregio (Oostenrijk en Italië, kan ik nog een halfjaartje mee wachten > vakantie) ipv de hele lap van CN Europa (scheelt toch weer 90€ dan ingeval van goedkopere gebundelde CN van min.170€, en kaarten van Spanje, ... heb ik in feite niet echt nodig)

De nieuwe Edges komen zo te zien wel goedkoper uit als de map60cs. Ze zijn er wel maar eerst in 2008. Is er bij een van beide iets speciaals dat voor mij in het voordeel is, of zij beide "gelijk" ? Wel handig dat er bij de Edge al iets bijzit om aan de fiets te bevestigen, moet je dat ook weeral niet apart gaan zoeken/bijkopen (zou 'm wel liefst op stuurpen zetten ofzo).


Bedankt ! :-D
Gebruikersavatar
tumbleweed
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 okt 2007 18:36
Rijdt met: KTM MTB

Bericht door tumbleweed »

Hoi,

Je hebt ontdekt dat die City Navigator niet erg goedkoop is - vandaar dat ik je alvast toch mijn gps te koop even onder de aandacht wil brengen:
Garmin LegendCX met een 2GB MicroSD kaartje, City Navigator V9 en de Belgische Topomap (topografische kaarten). Allemaal voor EUR 300.
Hola, ik had over het postje gelezen ?!!! #-o :oops:
Als je echt niet weet wat kopen zou ik niet twijfelen over het aanbod in dit topic.
Bedoelt u dan de 60 en de Edge 605 en 705 ?
Dacht dat het over de in de reactie zelf vermelde modellen ging :roll:

Ja, ik ben mogelijk wel geïnteresseerd, bedankt om op te wijzen :-)

Hoe oud is hij, en is hij nog in goede staat enzo ?
Zou ik niets "missen" tov een andere ?
Want (is niet de primaire bedoeling, maar als je er dan toch ene hebt ...) neem nou bij wandeltochten in Oostenrijk, dat je eerst nog onder de boomgrens zit, heb je dan nog voldoende bereik ook ?

Een verschil met bv. een map60c(s) is dat de antenne "12-kanaals parallel" is vs. de"SiRFStar III", maakt dit veel uit ? cfr :
Een basis gps heeft ook nooit een goede rekenchip (zoals de MTK of de SiRFIII) waardoor je positiebepaling niet altijd even nauwkeurig is en wat vervelender is je veel signaalverlies hebt, vooral outdoor.
Verder ook "Luchtdruk hoogtemeter" en "Electronisch kompas" die niet aanwezig zijn. Ik zag dat dit ook een verschil is tss map60Cx en map60csx. Is dat een gemis ? Krijg je nog gewoon de windrichtingen-wijzer op beeld of dat ook niet bv. ?

Verder zijn er geen verschillen (behalve dan uiterlijk, gewicht enz... maar maakt me niet uit), dus of je nou de LegendCX zou nemen of map60cx of csx, merk je daar in praktijk verschillen/voor- of nadelen van de ene tov de andere van ?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Als je voor een 60 gaat zou ik toch niet kiezen voor de 60C(S) maar voor de 60'x'. Niet alleen heeft deze een SiRFIII chipset die veel betere signaalberekening heeft dan de 'verouderde ' 60 maar, wat belangrijker is (op asfalt zal je minder signaalverlies hebben dan outdoor) de oude 60 heeft een vast geheugen en geen uitbreidbaar SD geheugen zoals de 'x' versie. Voorgeprogrammeerde MicroSD kaartjes kan je dus al zeker niet gebruiken.
Ja, je kan kaartsoftware ook krijgen op voorgeprogrammeerde (micro)SD kaartjes. Maar dat is ook niet aan te raden omdat je deze software alleen op je gpsr kan gebruiken en niet op je pc. Heel onhandig in gebruik dus.
Het verschil tussen de 60Cx en de 60CSx is de 'S'ensor. Deze heeft een barometrische hoogtemeter en een elektronisch kompas extra.
Als fietser is alleen de hoogtemeter een nuttige extra. De 60Cx heeft ook een kompas en een hoogtemeter. Het kompas werkt echter alleen bij
beweging en niet bij stilstand. Bij de 'S' kan je bij stilstand ook het elektronisch kompas gebruiken. Het moet, zoals een echt kompas dan wel gekalibreerd worden en horizontaal gehouden. Niet echt nuttig voor een fietser dus (die toch al minder stilstaat dan een wandelaar).
Als je echt een hoogtemeter wil gebruiken is deze optie (barometrische meting) voor een fietser wel nuttig. De 60CS meet immers de hoogtemeting op basis van satellietmeting en deze is niet zo accuraat als barometrische meting (tot een gecumuleerde afwijking van 200 meter).
De 60CSx en de 60Cx zijn dus identieke toestellen op de luchtdruksensor en het elektronisch kompas na.
De Legend Cx is weer een andere categorie (en ook een andere prijs). Deze heeft uitbreidbaar geheugen maar geen SiRFIII chipset en geen QuadHelix antenne zoals de 60. Het hangt er maar vanaf voor wat je het toestel gebruikt. Voor mtb zou ik de Legend niet gebruiken maar voor op de racefiets zou ik het wagen, zeker gezien de prijs van het aangeboden toestel eigenlijk de prijs van de software is, dus in het zak gezet ben je eigenlijk nooit.
Plaats reactie