welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

RigolleM schreef:
spectral schreef: je hebt mij zwift interesse (die ik hiervoor zelfs niet wist dat ze bestond) enorm aangewakkerd. Ik ga het wel doen met de budget oplossing. Heb ik enkel een bluetooth snelheidssensor nodig, al de rest heb ik al. En een zwift abo uiteraard
Zwift zal er voor zorgen dat je langer kunt volhouden op rollen... Langer dan 2 uur is mij nog niet gelukt, terwijl ik buiten makkelijk 4 uur kan rijden. Ik rij wel altijd races, in het begin reed ik wat doelloos rond om alles te verkennen, maar ondertussen toch al zo'n +35 races gereden en dat is wel heel intensief... Workouts is iets dat ik volgende winter ga aan beginnen, nu fiets ik weer buiten...
Races is nog niet aan de orde voor mij, daar is mijn conditie echt veeeeeel te slecht voor. Ik heb gisteren zwift eens op de laptop geinstalleerd en wat me vooral aansprak waren die ingebouwde trainingsprogramma's om in vorm te geraken. Daarvoor zou ik het doen, zijn die iets?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

spectral schreef:Races is nog niet aan de orde voor mij, daar is mijn conditie echt veeeeeel te slecht voor. Ik heb gisteren zwift eens op de laptop geinstalleerd en wat me vooral aansprak waren die ingebouwde trainingsprogramma's om in vorm te geraken. Daarvoor zou ik het doen, zijn die iets?
Je fiets in categorieën, afhankelijk van uw W/kg die je gepresteerd hebt in de vorige races. Als beginner kan je gewoon in de laagste categorie starten. Die trainingsprogramma's zijn in orde... je ziet vaak in de public sessions veel mensen die bezig zijn met workouts...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef:
spectral schreef: je hebt mij zwift interesse (die ik hiervoor zelfs niet wist dat ze bestond) enorm aangewakkerd. Ik ga het wel doen met de budget oplossing. Heb ik enkel een bluetooth snelheidssensor nodig, al de rest heb ik al. En een zwift abo uiteraard
Zwift zal er voor zorgen dat je langer kunt volhouden op rollen... Langer dan 2 uur is mij nog niet gelukt, terwijl ik buiten makkelijk 4 uur kan rijden. Ik rij wel altijd races, in het begin reed ik wat doelloos rond om alles te verkennen, maar ondertussen toch al zo'n +35 races gereden en dat is wel heel intensief... Workouts is iets dat ik volgende winter ga aan beginnen, nu fiets ik weer buiten...
2u is idd wel een limiet. Alhoewel ik een kennis heb en als ik momenteel zijn Strava's zie, amai niet. Die zit met de lockdown vast in Spanje en daar moogt ge niet buiten gaan fietsen. 2 weken terug 312km met 5160hm op 11u op de Zwift. En vorige week 256km met 10400hm op 12.20u op zwift. Van zot zijn gesproken :-?
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

RigolleM schreef:
spectral schreef:Races is nog niet aan de orde voor mij, daar is mijn conditie echt veeeeeel te slecht voor. Ik heb gisteren zwift eens op de laptop geinstalleerd en wat me vooral aansprak waren die ingebouwde trainingsprogramma's om in vorm te geraken. Daarvoor zou ik het doen, zijn die iets?
Je fiets in categorieën, afhankelijk van uw W/kg die je gepresteerd hebt in de vorige races. Als beginner kan je gewoon in de laagste categorie starten. Die trainingsprogramma's zijn in orde... je ziet vaak in de public sessions veel mensen die bezig zijn met workouts...
haha ok, mijn watt per kilo zal maar 1.4 zijn ofzo, maar wel leuk dat je dan toch nog kan racen tegen mensen die even slecht zijn (als die bestaan :bounce: ). Maar als de workouts ok zijn dan ga ik daarmee alvast aan de slag.

Garmin snelheids en cadans sensors zijn apart besteld voor mijn verjaardag (die van xand konden ze pas leveren eind juni en zoveel geduld heb ik niet, dus maar 10 euro meer betaald). De edge koop ik er binnekort wel bij.

Dus zwift, garmin snelheids en cadansmeter die ik pas besteld heb, mijn tacx blue motion die al vele trouwe dienstjaren heeft en i'm all set to zwift
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:
RigolleM schreef:
spectral schreef: je hebt mij zwift interesse (die ik hiervoor zelfs niet wist dat ze bestond) enorm aangewakkerd. Ik ga het wel doen met de budget oplossing. Heb ik enkel een bluetooth snelheidssensor nodig, al de rest heb ik al. En een zwift abo uiteraard
Zwift zal er voor zorgen dat je langer kunt volhouden op rollen... Langer dan 2 uur is mij nog niet gelukt, terwijl ik buiten makkelijk 4 uur kan rijden. Ik rij wel altijd races, in het begin reed ik wat doelloos rond om alles te verkennen, maar ondertussen toch al zo'n +35 races gereden en dat is wel heel intensief... Workouts is iets dat ik volgende winter ga aan beginnen, nu fiets ik weer buiten...
2u is idd wel een limiet. Alhoewel ik een kennis heb en als ik momenteel zijn Strava's zie, amai niet. Die zit met de lockdown vast in Spanje en daar moogt ge niet buiten gaan fietsen. 2 weken terug 312km met 5160hm op 11u op de Zwift. En vorige week 256km met 10400hm op 12.20u op zwift. Van zot zijn gesproken :-?
Heb je Pedalingpinkpanther niet gevolgd? Ze heeft de vEveresting gereden en daarna op 8 dagen tijd de Tronbike (50 000hm) behaald ](*,) Wat die lockdown niet allemaal veroorzaakt...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

spectral schreef:haha ok, mijn watt per kilo zal maar 1.4 zijn ofzo, maar wel leuk dat je dan toch nog kan racen tegen mensen die even slecht zijn (als die bestaan :bounce: ). Maar als de workouts ok zijn dan ga ik daarmee alvast aan de slag.
Ik zit nu gemiddeld op 2.8 W/kg, maar kan wel meer maar heb geen karakter om een uur of anderhalf uur zo hoge wattages te trappen :roll: Op een klim zit ik wel constant boven de 3 W/kg te trappen, maar erna laat ik het meestal wat varen... zeker als ik wat alleen aan het pendelen ben, éénmaal terug in een groepje pik weer aan en gaan de wattages terug omhoog.
spectral schreef: Garmin snelheids en cadans sensors zijn apart besteld voor mijn verjaardag (die van xand konden ze pas leveren eind juni en zoveel geduld heb ik niet, dus maar 10 euro meer betaald). De edge koop ik er binnekort wel bij.

Dus zwift, garmin snelheids en cadansmeter die ik pas besteld heb, mijn tacx blue motion die al vele trouwe dienstjaren heeft en i'm all set to zwift
Is al een begin :-D
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door Free_ltd »

RigolleM schreef: 2u is idd wel een limiet. Alhoewel ik een kennis heb en als ik momenteel zijn Strava's zie, amai niet. Die zit met de lockdown vast in Spanje en daar moogt ge niet buiten gaan fietsen. 2 weken terug 312km met 5160hm op 11u op de Zwift. En vorige week 256km met 10400hm op 12.20u op zwift. Van zot zijn gesproken :-?
Heb je Pedalingpinkpanther niet gevolgd? Ze heeft de vEveresting gereden en daarna op 8 dagen tijd de Tronbike (50 000hm) behaald ](*,) Wat die lockdown niet allemaal veroorzaakt...[/quote]


Ken is zelfs niet, maar die 256km met 10414 hm is bij hem ook de Everesting.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

Free_ltd schreef:
RigolleM schreef: 2u is idd wel een limiet. Alhoewel ik een kennis heb en als ik momenteel zijn Strava's zie, amai niet. Die zit met de lockdown vast in Spanje en daar moogt ge niet buiten gaan fietsen. 2 weken terug 312km met 5160hm op 11u op de Zwift. En vorige week 256km met 10400hm op 12.20u op zwift. Van zot zijn gesproken :-?
Heb je Pedalingpinkpanther niet gevolgd? Ze heeft de vEveresting gereden en daarna op 8 dagen tijd de Tronbike (50 000hm) behaald ](*,) Wat die lockdown niet allemaal veroorzaakt...

Ken is zelfs niet, maar die 256km met 10414 hm is bij hem ook de Everesting.[/quote]
VEveresting is 8840 horizontale meters afleggen in één activiteit.

Ik zit nog maar halverwege de Tronbike, en zal voor deze winter worden vrees ik... en zelfs de winter nadien...
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door spectral »

Cadans en snelheidssensor is binnen, de gps zelf nog niet. Dus vandaag maar geinstalleerd en even gezwift.

Had de zwift 101 gepakt als training, omdat ze daar ook uw ftp gaan opmeten zodanig dat de volgende trainingen meer aangepast aan mijn niveau zouden zijn. Echter kon ik na me in te schrijven ervoor pas binnen 13 uur eraan beginnen. De hele setup stond klaar dus ik dacht ik selecteer snel een andere om toch eens kennis te maken.

geopteerd voor "emily's short mix" omdat ik 30 min als eerste keer wel voldoende vond. Maar vanaf het begin merkte ik al dat ofwel dit schema niet echt voor beginners was, of dat ik ofwel gewoon nog veel zwakker als een beginner ben.

Mijn (uiteraard geschatte omdat ik geen wattagemeter heb) wattage dat ik comfortabel trap in de D1/D2 zones is 70-75 (laag i know). En in dat schema gaan ze ervan uit dat dat 145 is. milde inspanning is 175 en inspanning is 200. ik kan wel 175 en zelfs die 200W trappen gedurende 2-3 minuten, maar ik recupereer niet op 145, dat is nog altijd boven mijn drempel. Ik heb dus halverwege besloten om op 70W te gaan tijden tussendoor omdat het anders niet vol te houden viel.

Ik hoop dat er trainingsschema's zijn die beter geschikt zijn voor mensen zoals ik (misschien die 101?) want anders is zwift voorlopig nog niets voor mij vrees ik. Ik heb nog 7 dagen om het te ontdekken
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: welke gps (fietscomputer) - voor en nadelen

Bericht door RigolleM »

Zonder powermeter heeft het volgens mij weinig zin om uw FTP te berekenen.

Mijn eerste stappen op Zwift zou gewoon eens verkennen zijn qua parcours en mogelijkheden en uw hartslagmeter als indicatie gebruiken om te zien in welke zone je aan het fietsen bent.
Plaats reactie