Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Bericht door Muntanya »

Ik heb in de buurt zowat alles al afgereden. Fijn, maar ik zou wel eens wat meer willen doen.

Daarom ben ik op zoek achter een routeplanner specifiek voor MTB. Ja, ik ben vertrouwd met deze van Sport Vlaanderen, maar daar ben ik niet wild van omdat deze over bestaande routes gaat en dan nog enkel in de juiste richting.

Ideaal zou een planner zijn die zoveel mogelijk zijn route langs offroad plant langs kleine paadjes. Om deze reden denk ik dat vooral een planner gebaseerd op Openstreetmap hier soelaas kan bieden, desnoods doordat je zelf alle kleine paadjes bijtekent. Ik heb o.a. YourNavigation uitgeprobeerd die gebaseerd is op OSM, maar zelfs een paadje in klinkers wilt die een fiets niet langs sturen, laat staan een MTB :roll:

Mocht er iemand een betere routing software kennen, o.a. gebaseerd op OSM maar ook op een andere kaartendatabase, shoot.

(ik heb de zoekfunctie gebruikt op dit forum, maar nog niet echt een onderwerp hierover aangetroffen, hopelijk heb ik niets gemist).
Laatst gewijzigd door Muntanya op ma 13 nov 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Routeplanner specifiel voor Mountainbike

Bericht door Wacky-S »

Misschien een combinatie van Openstreetmap met basecamp en dan zelf bewerken?
Denk eigenlijk niet dat er zoiets bestaat aangezien je zo goed als altijd de kortste en snelste weg laat berekenen :-k

Ik denk dat je de beste offroad routeplanner hier op het forum kan terugvinden bij "Op zoek naar een bikepartner". Maw, samen op pad gaan met de locals....
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Routeplanner specifiel voor Mountainbike

Bericht door Muntanya »

Dat is nu juist niet het geval. Als je de kortste route zou hebben, zou die bvb wel over de paadjes gaan, nu probeer ik op http://www.yournavigation.org/" onclick="window.open(this.href);return false; een route uit die misschien +/- 100m lang is door het begin- en eindpunt daar te plaatsen, maar hij rekent een route uit langs de reguliere wegen van +/-500m.

Met de software van Sports Tracker kan ik wel redelijk goed mijn ding doen. Die doet heel veel offroad paadjes aan, maar soms moet ik met de vrije hand gaan werken... Veel leuker zou zijn om ipv dan met 20 à 40 waypoints te werken zoals ginder, bvb met 3-4 waypoints en dan automatisch zoveel mogelijk offroad te gaan.

Dromen mag altijd he...
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Bericht door Muntanya »

Ik ga eens spelen met https://openrouteservice.org" onclick="window.open(this.href);return false; van de Universiteit van Heidelberg...

Op het eerste zicht heeft die wat ik moet hebben: je kan speciaal kiezen voor mountainbike, kan kiezen om geplaveide wegen te vermijden,... Alleen heb ik gemerkt dat de kaart niet up to date is met de meest recente OSM.

En, kudos voor de makers, er is zelfs een optie om een route uit te stippelen voor een rolstoel. Niet relevant voor ons, maar wel erg sympathiek...
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Bericht door triumph_st »

Muntanya schreef:Ik ga eens spelen met https://openrouteservice.org" onclick="window.open(this.href);return false; van de Universiteit van Heidelberg...

Op het eerste zicht heeft die wat ik moet hebben: je kan speciaal kiezen voor mountainbike, kan kiezen om geplaveide wegen te vermijden,... Alleen heb ik gemerkt dat de kaart niet up to date is met de meest recente OSM.

En, kudos voor de makers, er is zelfs een optie om een route uit te stippelen voor een rolstoel. Niet relevant voor ons, maar wel erg sympathiek...
Die was ik nog niet tegengekomen.
tib888
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 10 aug 2009 15:45
Rijdt met: geen

Re: Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Bericht door tib888 »

Routeyou.com

Select map: Openstreetmap
Routing: Mountainbike - nicest

https://www.routeyou.com/route/planner/ ... /mtb-route
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Bericht door Muntanya »

tib888 schreef:Routeyou.com

Select map: Openstreetmap
Routing: Mountainbike - nicest

https://www.routeyou.com/route/planner/ ... /mtb-route
RouteYou was me al bekend, maar deze doet zijn werk helemaal niet goed. Weggetjes waar jij door kan als fietser en zeker mountainbiker, werken in mijn streek echt niet goed. Andere baantjes waar je NIET door kan, worden dan weer vlot in de routes opgenomen. Bij een tocht enkele weken geleden, strandde ik na een dolle rit achtervolgt door een iets te enthousiaste viervoeter hier:

Afbeelding

Maar dan aan de andere kant. Volgens RouteYou kun je hier door...

Op een rit in het Hageland heb ik geen commentaar: dit was perfect gedaan van RouteYou, dus het is streekgebonden precies. Hoe hier verbeteringen aan aan te brengen als community? De OSM laag is trouwens louter cosmetisch, hij plant niet echt op OSM.
Muntanya schreef:Ik ga eens spelen met https://openrouteservice.org" onclick="window.open(this.href);return false; van de Universiteit van Heidelberg...
Deze is ook onvoldoende. Hoewel enkele weggetjes er duidelijk op staan, wil hij niet langs daar gaan. Zelfs niet als je aan het begin en het einde een waypoint zet. Neen, hij fietst nog liever een kilometer om langs een drukke baan, hoewel dat op "mijden" staat...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Bericht door Dickie »

Misschien zoeken naar sporen en dan narijden om nieuwe tracks te ontdekken?
De kortste routes gaan in ons gebetonneerde Bhellgië rap over geasfalteerde wegen.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Bericht door i-Mac »

Muntanya schreef:
RouteYou was me al bekend, maar deze doet zijn werk helemaal niet goed. Weggetjes waar jij door kan als fietser en zeker mountainbiker, werken in mijn streek echt niet goed. Andere baantjes waar je NIET door kan, worden dan weer vlot in de routes opgenomen. Bij een tocht enkele weken geleden, strandde ik na een dolle rit achtervolgt door een iets te enthousiaste viervoeter hier:

Afbeelding

Maar dan aan de andere kant. Volgens RouteYou kun je hier door...
Ik ken de situatie daar niet, maar veel boeren hebben door voorbije decennia ettelijke openbare weggetjes "aangeslagen". De provincies proberen dat in ere te herstellen, maar dat verloopt moeizaam. Dus kan Routeyou het toch goed voor hebben.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Routeplanner specifiek voor Mountainbike

Bericht door Muntanya »

Dat geloof ik graag. Is het niet met poorten, zijn het wel de loslopende honden die pas na zonsondergang eten krijgen.

Het ware interessant, zeker omdat ik actief meewerk aan OSM, om dit ergens te kunnen checken. En eventueel melding te doen. De weg is van iedereen he.
Plaats reactie