Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Senners
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 21:33

Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Senners »

Eind vorig jaar schafte ik me een Garmin Edge 810 aan. Maar al snel bleek dat er wat fout liep bij het verzenden van koersen naar het toestel. Of ik nu via Basecamp of Garmin Connect die koersen verzond; steeds kwam de melding 'Ongeldige koers. Verwijderen?' als ik die op de GPS wilde opstarten. Verwijderen lukte nadien niet en sommige namen van koersen veranderen zelfs in vreemde tekentjes. Garmin onderzocht het toestel en liet weten dat het onder garantie viel. Niet te herstellen en dus kreeg ik een nieuw toestel.

Nu is mijn verbazing groot dat ik een half jaar later met dat nieuwe toestel exact hetzelfde probleem heb. Koersen kopiëren via Basecamp of Garmin Connect (via Garmin Express) geeft alweer een foutmelding en een hele hoop koersen blijven vastzitten in de map Newfiles die ik zie in Windows Verkenner. Software is up to date en geen enkel Garmin-hulpprogramma geeft een foutmelding. Synchroniseren lukt ook. Ik raakte ook niet aan de software via Windows Verkenner.

Dit weekend viel het toestel tijdens een rit tot drie keer toe uit. Telkens opgestart maar toen ik die bestanden op Strava of Garmin Connect wilde uploaden bleek de afgelegde afstand niet meer te kloppen en kreeg ik ook foutmeldingen. Ik vermoed dat er toch ergens wat corrupt zit in de software. Heeft iemand hier ooit hetzelfde meegemaakt? GPS heb ik nu al in verschillende configuraties getest. Gereset naar fabrieksinstellingen, zonder micro-sd-kaart die er normaal inzit geprobeerd... Ik heb het internet afgeschuimd op zoek naar antwoorden maar nergens vind ik iemand die een gelijkaardig probleem heeft. Begin deze week een mail gestuurd naar Garmin en ik wacht nu op antwoord van hen.

Het is natuurlijk zeer vervelend dat ik die koersen niet kan rijden want het is eigenlijk de grootste reden waarom ik een GPS-toestel kocht...

Alvast bedankt voor nuttig advies!
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Beny »

Al eens geprobeerd om de koers (track/spoor) als gpx te downloaden en te plakken in Garmin/NewFiles?
Senners
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 21:33

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Senners »

Dat heb ik ook al geprobeerd. Net nog eens gekopieerd (je weet maar nooit...) maar het werkt dus niet. GPX-bestand blijft in de map Newfiles en in de map Courses wordt dan wel een FIT-bestand aangemaakt van die Course maar dat verschijnt niet eens op het toestel.

Ik denk dat er ergens een fout zit in de software maar een reset of het terugzetten naar fabrieksinstellingen lost het probleem niet op. Ik heb de software ook al eens opnieuw geïnstalleerd maar ook alweer zonder resultaat.
Solo
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 23 okt 2005 12:31
Contacteer:

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Solo »

Van waar komen je originele bestanden die je naar de Edge verzendt ? Gemaakt in Basecamp Garmin Connect , Route You , enz ?

Stuur eens een bestand dat je gebruikt door via mail indien mogelijk
Senners
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 21:33

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Senners »

Vanochtend nog eens geprobeerd om deze willekeurige route naar het toestel te verzenden:

https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... woud-56-km" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij is er met dat bestand niets fout.

Ik heb via de Garmin Communicator alle stappen gevolgd en nergens krijg ik foutmelding. In Windows Verkenner zie ik de route als FIT-bestand wel staan in de map Courses maar die verschijnt dus niet op het toestel.

Via Garmin Connect kan ik een route opslaan als koers en die verschijnt dan wel op het toestel maar als ik die wil opstarten kreeg ik dan weer die ‘ongeldige koers’-melding. Via Basecamp werkt het ook niet. Ik ben geen IT’er maar ik vermoed dat het ergens in de software van het toestel fout loopt. Maar blijkbaar is een reset zoals Garmin die aanhaalt op de website ook geen echte reset omdat er steeds wel bestanden blijven bestaan. (Zou je een GPS-toestel helemaal kunnen formatteren en dan de software opnieuw installeren?) Een programma als JaVaWa Device Manager vindt nergens niets verdachts.

Slotsom: zowel Garmin Connect, via Routeyou, Basecamp of eenvoudigweg GPX-en kopiëren naar de map Newfiles,… Niets werkt. Het is echt wel vreemd want een half jaar lang werkte alles naar behoren.

Ik kan een eigen gereden activiteit op het toestel wel opslaan als koers en opstarten. Maar dan valt de Garmin na een tijdje uit. Bestandsnaam verandert soms dan ook nog in vreemde tekens. Twee weken geleden een koers gereden die ik wel aan de praat kreeg en het toestel viel op nauwelijks 2 uur tijd drie keer uit. Echt bizar allemaal. Ik heb het allemaal ook al getest met en zonder micro-sd-kaart en met alle maps uitgeschakeld.
Senners
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 21:33

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Senners »

Intussen nog wat verder gezocht op buitenlandse internetfora en er zijn blijkbaar heel wat Garmin-gebruikers die met hetzelfde probleem kampen (en niet alleen bij de Edge 810). Maar jammer genoeg heb ik nog niemand gevonden die de oplossing heeft.
Senners
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 21:33

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Senners »

Intussen nog wat verder gezocht op buitenlandse internetfora en er zijn blijkbaar heel wat Garmin-gebruikers die met hetzelfde probleem kampen (en niet alleen bij de Edge 810). Maar jammer genoeg heb ik nog niemand gevonden die de oplossing heeft.
Solo
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 23 okt 2005 12:31
Contacteer:

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Solo »

Probeer eens met een gpx bestand dat je rechtstreeks download van Route You , dus niet via een omweg. De communicator werkt al lang niet meer deftig en wordt niet meer bupijgewerkt. Zet dat gpx bestand rechtstreeks dan in garmin/newfiles . Verwijder wel alles wat nog in garmin/new files staat en eventueel ook alles wat in garmin/courses staat.

Welke kaarten gebruik je ?
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Beny »

Plaats eens de gpx file in de map Garmin/NewFiles op de SD kaart (dus niet intern geheugen toestel)

Ter info, de koers kan tevens anders noemen dan de gpx file
Senners
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 nov 2016 21:33

Re: Probleem met Garmin Edge 810 'ongeldige koers'

Bericht door Senners »

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Als ik een gpx-bestand rechtstreeks naar de map Garmin/Newfiles op het toestel zelf kopieer dan vindt de 810 geen koers nadat ik die opstart

Als ik hem dan terug aansluit op de laptop om de bestanden te bekijken dan staat het gpx-bestand nog steeds in de map Garmin/Newfiles en is er in Garmin/Courses wel een gelijknamige koers aangemaakt. Maar die verschijnt dus niet in het menu van het toestel.

Ook getest via de sd-kaart en hetzelfde verhaal.

De kaarten die ik gebruik:

Openmtbmap_belgium (22-09-2016)
Openfietsmap Benelux (01-10-2016)
Plaats reactie