Keuze gps toestel

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Biker123
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: za 30 apr 2016 16:51

Keuze gps toestel

Bericht door Biker123 »

Een 5-tal jaren geleden heb ik een garmin edge 510 gekocht, maar heb die destijds eigenlijk enkel als fietscomputer gebruikt om snelheid, afstand en hoogtemeters te weten. Echter is het toestel stuk en wil ik een nieuwe kopen, maar nu ook om routes achteraf na te rijden of zelf routes te plannen.

Wat vind ik belangrijk:
- makkelijk qua gebruik tijdens het fietsen
- duidelijk scherm
- mogelijkheid om routes na te rijden
- gemakkelijk om routes zelf te creëeren.
- hartslagmeter

Ik ben een echte leek op dit vlak, dus alle suggesties (met voor- en nadelen) zijn welkom.
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Keuze gps toestel

Bericht door RigolleM »

En wat heb je zelf al gevonden?
Er zijn tal van topics over verschillende merken/modellen.
Er zijn ook tal van websites met reviews met genoeg voor- en nadelen.
Een klein beetje zelf moeite doen kan nooit geen kwaad ;-)

De hamvraag: wat is uw budget of wat wil je er voor uitgeven?

De ideale fietscomputer bestaat (nog) niet, elke merk/model heeft zijn flaws.
Hedendaags zijn deze modellen populair en voldoen aan uw criteria: Garmin Edge 820/1000 of Wahoo Elemnt (Bolt).
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Keuze gps toestel

Bericht door triumph_st »

Momenteel komt Mio met nieuwe Cyclo's uit: de Cyclo 405, 405 HC, 605 HC, allen met 4"
scherm en de HC's zijn deze met hartslagmeter en cadansmeter. De 605 HC heeft zelfs een magneetloze snelheids- en cadanssensor.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Keuze gps toestel

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Ik ben nu aan het overwegen om de Polar V650 te kopen. Wat me nog tegenhoudt is dat ik ook de ambitie heb om dit jaar terug enkele crossduathlons te doen, en dan leek het me wel interessant om module op de fiets te kunnen combineren met polshorloge die werken op een borstband.
Vorig jaar met twee borstbanden rondgelopen en voelde me net een kerstboom.

Voor mij zijn gebruiksvriendelijkheid en gps signaal het belangrijkste, en dit lijken net twee sterke punten te zijn van dit toestel. Verder de gewone zaken zoals hartslag, snelheid, stijgingsgraag, en er goed uitzien. Ik had een budget van 200 a 250 euro voorzien en daar leek deze in te passen. Indien ik het crossduathlon idee verder wil uitwerken zou ik de V800 er nog bij moeten nemen en dan wordt het een dure grap :(
Ik denk dus maar om gewoon dat ding te kopen en dan goedkoop hartslagmeter te gebruiken voor het lopen dat hartslag en tijd aangeeft. Ik ben uiteindeljik niet zo'n analyse man die na het sporten allerlei grafieken gaat opvragen.

Mocht er iemand zijn die bij de collega's van Polar nog een voorstel weet binnen die parameters, mag het altijd doorgegeven worden.
gero
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 27 apr 2010 21:53
Rijdt met: TREK

Re: Keuze gps toestel

Bericht door gero »

Ik heb zelf de V650 en ben er heel tevreden van.
Gebruiksvriendelijk, routes importeren/exporteren, hartslagmeter, werkt allemaal heel vlot.
Is wel mijn eerste gps dus kan niet vergelijken met andere toestellen.
Wat betreft joggen had ik dezelfde overweging als jij maar uiteindelijk gebruik ik hem daar ook voor,
ofwel in de hand ofwel in ritszak van vest of achterzak broek.
Of je gebruikt een smartphonehouder op je arm.
En als ik jog volg ik toch geen ingeladen route, dus niet nodig om constant op scherm te kijken.
Is misschien niet ideaal maar voor mij werkt dit goed genoeg. Waarschijnlijk moeilijker bij crossduathlon :-).
Ik merk wel als ie in de ritszak of achterzak zit, dat de gps soms niet 100% de juiste weg registreert,
wat met de bike wel altijd probleemloos gaat.

Succes met de keuze
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Keuze gps toestel

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Gero,

bedankt voor de tip alvast,met die smartphone houder, die gebruik ik al voor afstandmeting bij het joggen.
Gps routes doe ik helemaal al niet bij het joggen, dus daar is dat dan weer niet voor nodig.
Bij de crossduathlon kan je ik dus wel gemakkelijk hartslag in de gaten houden, de km's hou ik bij het lopen dan wel zelf in de gaten, en bij het fietsen kan ik die dan terug op het stuur plaatsen.

Voordeel van het draadloze (toch? niet?) is dat je mits het kopen van een extra houder voor op stuur, ik die gemakkelijk kan switchen en niet hoef te prullen als ik zin heb in de fully.

Ik ga even kijken of er solden aan komen, en dan wordt het die wel. Misschien in Coolblue eens gaan kijken of ik hem eens in de hand kan houden etc...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Keuze gps toestel

Bericht door Free_ltd »

Iemand al ervaringen met die MIO Cyclo 605 HC? Want overweeg momenteel de Edge 820 aan te schaffen, maar vraag me af of er wel andere en betere alternatieven zijn?De MIO kost thans wel evenveel als de Edge 820 bundle.
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Keuze gps toestel

Bericht door Byorka »

Ik zit met hetzelfde te tubben.
De Mio's lijken me te plomp en hoog in prijs.
De Garmin 820 heeft me een te klein scherm, ik wil namelijk een groter scherm dan mijn huidige Garmin 800.
De Garmin 1000 lijkt dan een betere keuze maar is duur en maar is eigenlijk al veroudert. Ik zoek meer een bediening zoals een smartphone.

Daarom kom ik eigenlijk op een Polar v650 uit. Niet omdat die ideaal is want hij kan maximaal 500 trackpoints aan. Verder blijken de sensoren af en toe te haperen maar hij is gewoon heel betaalbaar.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Keuze gps toestel

Bericht door Free_ltd »

Die polar is idd ook een optie. Maar koppekt die met strava?

Ik ga sowizo nog wachten, wan augustus worden nieuwe modellen verwacht. Waaronder de Edge 1010. Zien wat die gaan kosten en wat de prijs van de 820 gaat doen.
Laatst gewijzigd door Free_ltd op vr 25 aug 2017 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Keuze gps toestel

Bericht door BerggeitCasualFietser »

IK heb al op het punt gestaan de V650 te kopen, maar was beetje geschrokken over de gps reacties hier en daar. Ik was van plan hem eens te gaan bekijken als dit kan in bijvoorbeeld een Coolblue.
Plaats reactie