Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door _anonymus_ »

Er is vorige week in de media redelijk wat te lezen geweest over de nieuwe Wahoo Elemnt Bolt fietscomputer/gps.
Prijs-kwaliteit lijkt mij dit een toestel dat zeker te overwegen is als vervanger voor mijn Edge 705. Eigenlijk had ik al beslist om voor een Edge 820 te gaan, maar de Wahoo doet mij twijfelen.

Door te lezen over de Wahoo lees ik echter ook dingen over de Edge 520 die mij in verwarring brengen.
Deze week passeerde het volgende artikel op mijn Facebook:
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... olt-49381/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarin hebben ze het over de Edge 520 én over navigatie en een kaartscherm. Ik dacht dat je op een Edge 520 enkel een track kon volgen, maar geen kaarten kon installeren? En dat je dus minstens een Edge 820 nodig had om kaarten te kunnen installeren?

Daarnaast is het mij niet geheel duidelijk of je op de Wahoo ook andere kaarten (Openstreetmaps) kan installeren. Ik begrijp dat je een bestemming kan invoeren op je smartphone en dat de routering dan naar de Wahoo wordt verstuurd. Maar staan de kaarten vast op het toestel of worden deze via je telefoon mee naar het gps-toestel verzonden?
Voor off-road gebruik lijkt het mij toch interessant om andere kaarten te kunnen installeren.

Hier de review van DC Rainmaker:
https://www.dcrainmaker.com/2017/03/wah ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Beny »

Op de 520 kun je inderdaad een stuk van een kaart installeren via een work-around
Maar vind je een kaart belangrijk dan kan je beter gaan voor een echt navigatietoestel => garmin outdoor of garmin edge (touring of hoger)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

De Wahoo Elmnt (Bolt) hebben geen routeerbare kaarten, m.a.w. je kan niet een waypoint, adres,.. ingeven op het toestel zelf en je weg terugvinden via de kaart.
Je kan op voorhand routes/tracks inladen via Strava of RideWithGPS en deze worden gevisualiseerd op het toestel. Wanneer je afwijkt van de route krijg je een beepsignaal, en moet je op eigen initiatief terug naar de track rijden.

Wil je dus van A naar B rijden ad hoc, dan ben je aangewezen op een Garmin Edge Touring / 820 of outdoor toestellen.
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door johand »

RigolleM schreef:Wil je dus van A naar B rijden ad hoc, dan ben je aangewezen op een Garmin Edge Touring / 820 of outdoor toestellen.
Ik denk dat je met de Elemnt toestellen in combinatie met de app wel degelijk naar van punt A naar B kan navigeren. Eindpunt en route wordenop de phone gemaakt en gesynched met de Element, neen...?

https://www.dcrainmaker.com/wp-content/ ... 1479289917" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

johand schreef:
RigolleM schreef:Wil je dus van A naar B rijden ad hoc, dan ben je aangewezen op een Garmin Edge Touring / 820 of outdoor toestellen.
Ik denk dat je met de Elemnt toestellen in combinatie met de app wel degelijk naar van punt A naar B kan navigeren. Eindpunt en route wordenop de phone gemaakt en gesynched met de Element, neen...?

https://www.dcrainmaker.com/wp-content/ ... 1479289917" onclick="window.open(this.href);return false;
Yup, zo zou het wel moeten lukken inderdaad... niet bij stilgestaan dat je inderdaad uw smartphone kunt gebruiken, op het Elemnt zelf lukt het niet...

Ik ga de kat nog ff uit de boom kijken en w8'n wat de Edge 1010 (staat op de planning voor dit jaar) brengt en dan ga ik afscheid nemen van mijn trouwe Edge 800.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door _anonymus_ »

Dat laatste klopt zeker. Dus voor navigatie van A naar B lijkt er mij eigenlijk geen enkel probleem te zijn, zolang je je smartphone bij hebt.
Wat mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk is, is of je, als je gewoon vertrekt voor een ritje, zonder op voorhand navigatie in te laden, ook een kaart te zien krijgt. Staat de kaart m.a.w. vast op het toestel, of wordt steeds enkel het stuk dat je nodig hebt voor je navigatie ingeladen?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

_anonymus_ schreef:Dat laatste klopt zeker. Dus voor navigatie van A naar B lijkt er mij eigenlijk geen enkel probleem te zijn, zolang je je smartphone bij hebt.
Wat mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk is, is of je, als je gewoon vertrekt voor een ritje, zonder op voorhand navigatie in te laden, ook een kaart te zien krijgt. Staat de kaart m.a.w. vast op het toestel, of wordt steeds enkel het stuk dat je nodig hebt voor je navigatie ingeladen?
Ff navraag gedaan bij een collega Forum:

Kaarten van Europa staan voorgeinstalleerd in de Elemnt. Let wel dat deze kaarten geen straatnamen vertonen zoals op de Garmin. Ook hierbij geldt: je scherm van je smartphone is m.i. handiger (vanwege snelheid en grootte) dan het aflezen van bv. de BOLT of Garmin als je bv. iets wilt opzoeken. De kaarten van andere landen buiten Europa, kun je één-voor-één toevoegen vanuit de App. De BOLT heeft standaard 4 pagina's (zelf pagina's met data toevoegen is mogelijk) en één daarvan laat de omgeving zien op de kaart. Met de twee toetsen aan de rechterzijde kun je in- en uitzoomen.

Als je onderweg besluit ergens naar toe te rijden, kun je met de App adres invoeren of binnen de App gebruik maken van de zoekmogelijkheid (powered by Google). Vul bv. "Restaurant" in en vervolgens worden in de buurt de restaurants vermeld. Klik op de naam en druk op "Verstuur" om de route naar de BOLT te versturen. Deze gegevens worden dus vanaf internet gehaald. Voordelen: (bijna) altijd actueel en geen (verouderde) gegevensdatabase in je fietscomputer. Nadeel: je hebt een internetverbinding nodig. Maar je maakt wel gebruik van een groot scherm, snelle CPU, touchscreen. Dus je hoeft niet te gaan lopen pielen op een relatief klein schermpje.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door _anonymus_ »

Bedankt voor het opzoekingswerk!
Klinkt toch wel goed, vind ik.
Nog wat wachten op gebruikerservaringen van bikers die het toestel ook voor off-road navigatie gebruiken, en dan beslissen of we de Edge 705 gaan vervangen door een Wahoo of toch weer door een Garmin :-).
Mocht die Wahoo nu compatibel zijn met OSM-kaarten was de keuze al gemaakt...
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door johand »

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=79187" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=82581" onclick="window.open(this.href);return false;
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door johand »

http://www.mountainbike.nl/specials/op- ... tscomputer" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie