Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door _anonymus_ »

Bedankt voor de link!
"Zo goed als alle hoofdwegen staan erin en een ton aan singletracks en offroad paden."
Klinkt super, dus. Het zal een Wahoo worden...
Gebruikersavatar
Drossie
Mountainbiker
Berichten: 158
Lid geworden op: za 28 jun 2008 18:52
Rijdt met: Giant Anthem X 2013

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Drossie »

_anonymus_ schreef:Bedankt voor de link!
"Zo goed als alle hoofdwegen staan erin en een ton aan singletracks en offroad paden."
Klinkt super, dus. Het zal een Wahoo worden...
Wahoo al gekocht? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door johand »

Ikke wel, al rij ik ermee op de baan.
Alle wegen staan erop, en als ik een zij-aarde-wegje tegenkom, staat dat er ook altijd op. Qua kaarten dus wel correct.
Data gegevens zijn wat ze zijn en zullen wel correct zijn... Heb nog niet gedubbel-checked of hartslag, snelheid effectief kloppen, maar... ja dus
Qua navigatie. Ritjes "draadloos" uploaden is toch wel heel gemakkelijk. Ondertusen heb ik mijn werkmethode: Route aanmaken op de gekende manieren, gpx exporteren en mailen naar mezelf. Wanneer je vertrekt open je je mail, klikt het GPX bestand aan in hij stuurt dat naar je Bolt.
Je kan Turn-by Turn hebben, maar ik volg meestal gewoon het lijntje wat zeer duidelijk is met onderliggend kaartmateriaal. Je krijgt biepjes en LED wanneer van je track gaat, want meer dan een track is het niet, Je kan met de Bolt ALLEEN niet naar "punt x" rijden. Daarvoor heb je je smartphone en de app nodig, zodat je onderweg een route kan maken naar bvb huis, en dan naar je Bolt sturen.
Eens thuisgekomen en de rit gestopt, staat deze op strava alvorens ik ben afgestapt...

maw: Ik ben zeer content van mijn Bolt. Bye, bye Garmin. Tot nooit meer.
Gebruikersavatar
Drossie
Mountainbiker
Berichten: 158
Lid geworden op: za 28 jun 2008 18:52
Rijdt met: Giant Anthem X 2013

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Drossie »

Nog mensen met ervaringen? Ik lees dat de Bolt toch niet dat is voor het mountainbiken.
Ook de turn-by-turnnavigatie zou te wensen over laten.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door kovan »

Als ik het goed heb , is dit alles gewoon standaard op bvb een Garmin 820,
Zelfs smartphone heb je bij Garmin niet nodig dacht ik?




johand schreef:Ikke wel, al rij ik ermee op de baan.
Alle wegen staan erop, en als ik een zij-aarde-wegje tegenkom, staat dat er ook altijd op. Qua kaarten dus wel correct.
Data gegevens zijn wat ze zijn en zullen wel correct zijn... Heb nog niet gedubbel-checked of hartslag, snelheid effectief kloppen, maar... ja dus
Qua navigatie. Ritjes "draadloos" uploaden is toch wel heel gemakkelijk. Ondertusen heb ik mijn werkmethode: Route aanmaken op de gekende manieren, gpx exporteren en mailen naar mezelf. Wanneer je vertrekt open je je mail, klikt het GPX bestand aan in hij stuurt dat naar je Bolt.
Je kan Turn-by Turn hebben, maar ik volg meestal gewoon het lijntje wat zeer duidelijk is met onderliggend kaartmateriaal. Je krijgt biepjes en LED wanneer van je track gaat, want meer dan een track is het niet, Je kan met de Bolt ALLEEN niet naar "punt x" rijden. Daarvoor heb je je smartphone en de app nodig, zodat je onderweg een route kan maken naar bvb huis, en dan naar je Bolt sturen.
Eens thuisgekomen en de rit gestopt, staat deze op strava alvorens ik ben afgestapt...

maw: Ik ben zeer content van mijn Bolt. Bye, bye Garmin. Tot nooit meer.
Gebruikersavatar
Drossie
Mountainbiker
Berichten: 158
Lid geworden op: za 28 jun 2008 18:52
Rijdt met: Giant Anthem X 2013

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Drossie »

Morgen is de Bolt te koop bij Futurumshop aan €199.99! https://www.futurumshop.nl/festival" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bokske
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 20 feb 2013 20:08
Rijdt met: Cannondale scalpel 2017

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door bokske »

Interessant topic.
Mijn Bryton begind raar te doen :-)

Ik gebruik deze ook regelmatig op vakantie voor gezinstochten.
De roaming is al serieus gezakt in prijs, maar ik zie hier toch een extra kostenplaatje hangen ?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

bokske schreef:Interessant topic.
Mijn Bryton begind raar te doen :-)

Ik gebruik deze ook regelmatig op vakantie voor gezinstochten.
De roaming is al serieus gezakt in prijs, maar ik zie hier toch een extra kostenplaatje hangen ?
Vanaf 15 juni zijn er zelfs geen roamingkosten meer voor de meeste Europese landen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door _anonymus_ »

Aangezien mijn Edge 705 nu écht wel zijn beste tijd heeft gehad, vrijdag eindelijk een Wahoo Elemnt Bolt gekocht.

Ik moet zeggen, de eerste ervaringen zijn zéér positief.
Alles instellen gebeurt allemaal via de app op je smartphone en is supersimpel.
Het scherm is zeer goed leesbaar, véél duidelijker dan het kleurenscherm van mijn Garmin. Mijn maat gaf gisteren de opmerking dat hij het zelfs kon lezen als hij schuin achter mij reed, en dan stond de achtergrondverlichting nog niet eens aan.

Op mijn Garmin gebruikte ik eigenlijk nooit turn-by-turn navigatie, maar volgde ik meestal gewoon een gpx-track.
Gisteren (via Komoot) toch eens een gpx omgezet naar een route om de navigatie ten volle te kunnen testen. Dit heeft feilloos gewerkt, een zeer handige feauture is dat de ledjes bovenaan de richting aangeven: nader je een kruispunt en moet je naar links knipperen ze van rechts naar links, moet je rechtdoor dan knipperen ze van beide kanten naar het midden. Zeer handig in afdalingen waarbij je niet de tijd hebt om echt op het scherm te kijken.

De Wahoo kan wel niet automatisch herberekenen als je van de route gaat. Dus je moet dan zelf de kaart lezen om weer op de route te geraken.
Wat mij ook nog niet volledig duidelijk is, is of je kan kiezen voor routering over off-road paden als je de app een route laat berekenen.

Batterijgebruik lijkt ook top: na 4 uur fietsen mét turn-by-turn navigatie staat de batterij nog op 70%.
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Kulgan »

Ik heb een Wahoo Elemnt en ben er ook heel tevreden van.
Vooral idd de led indicaties zijn handing. Die aan de zijkant tonen bij mij de hartslagzone.
Nu mijn mtb compagnons weten waar het voor dient, is het wel opletten voor demarages op het 'verkeerde' moment :-)
Plaats reactie