keuze GPS

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

keuze GPS

Bericht door ProsseN »

Goedendag,

Ik ben nu al ongeveer een maand aan het zoeken naar een nieuwe GPS. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en heb duidelijk een duwtje in een goede richting nodig om terug op de baan te komen. :lol:

Welke lang bij mij op nummer 1 heeft gestaan is de Mio cyclo 315 HC. Ik ben me er dan wat in gaan verdiepen en heb ook heel veel fora doorgelezen. Ik heb gelezen dat heel wat mensen voor de Mio kiezen omdat het wat 'gebruiksvriendelijker' is dan een Garmin. Er kwamen bij de enkele voordelen ook heel wat nadelen aan het licht. Nu, de Mio is nog altijd een optie.

Hier alle opsommingen over m'n bevindingen van alle Garmin toestellen waarvan ik denk dat ze wel eens zouden kunnen passen bij mij.

- Garmin edge touring plus :+ Goede navigatie, + hartslagsmeter, - routes uploaden en na rijden is niet zo simpel (klopt dit?) - weinig trainingsfuncties - geen cadans en snelheid (is dit nodig?)

-Garmin edge 810 : + veel trainingsfuncties , + hartslag, snelheid en cadans , - geen suprise me functie (weet ook niet of ik dit veel zal gebruiken) - meer een toestel om te trainen dan te navigeren (klopt dit?) - geen kaart materiaal aanwezig

- Garmin edge 820 : + dit toestel heeft alles - is het scherm niet wat te klein?

- Garmin edge 1000 : mij toch net iets te duur


Schets van mezelf op de MTB :

-Ik rijd enkel en alleen op de mountainbike en wil me ook specifiek hier op richten.

-Ik zal binnenkort ook met de fiets naar het werk gaan (20 km enkele rit). Ik wil dit ook goed kunnen bijhouden en dit zien als een soort training dus is het voor mij ook belangrijk dat ik wat trainingsgegevens kan bij houden.

-Verder rijd ik vaak toertochten en wil hier dus ook alles van bij houden en eventueel eens een rit na rijden.

-Verder wil ik ook m'n eigen routes kunnen aanmaken en uploaden.

-Ik wil ook routes uploaden die online te vinden zijn en narijden. (Ardennen, Noord-Frankrijk, bij mij in de buurt, ... )


Als ik toch bij een een GPS zou terecht komen waar geen kaarten op staan. Welke kaarten heb ik dan nodig voor het doel waarvoor ik de GPS wil gebruiken?

Alvast erg bedankt voor de feedback.

Grt,
Jasper
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: keuze GPS

Bericht door _anonymus_ »

Voor MTB vind ik de Topo-kaarten van Garmin toch wel heel goed en een meerwaarde.
Ikzelf gebruik al jaren een Edge 705 (voorloper van de 800), en ik ben hier nog steeds zeer tevreden van.
Als ik een nieuwe gps moet kopen, zou het waarschijnlijk weer een Garmin worden.

GPX-tracks downloaden en narijden werkt zeer goed met Garmin, is zeker niks moeilijk aan volgens mij.

Snelheidssensor heb je eigenlijk enkel nodig wanneer je binnen op de rollen traint, ik heb dat liggen maar gebruik dat nooit, gps-ontvangst heb ik in het bos nog nooit problemen mee gehad.
Cadanssensor lijkt me nuttiger op de racefiets dan op de MTB, al zullen er daar wel mensen anders over denken.

Wat ik wel belangrijk vind bij een gps is een hoogtemeter die met een barometer werkt. Ik weet niet of de Edge 810 Touring dat heeft.

Scherm van de nieuwe 820 is niet zoveel kleiner dan dat van de 810, hoor.

Als je budget hebt voor de 820, koop dan die. Is het meest up-to-date, ik heb ook al getwijfeld voor een 810 nu er overal koring op zit maar je geeft eigenlijk nog steeds vrij veel geld aan een product dat reeds verouderd is t.o.v. de 810 en waar ook geen ondersteuning meer zal worden gegeven in de toekomst. Dat merk ik bij Garmin ook met mijn 705: als ik een vraag heb en ze horen dat het over een 705 gaat, hebben ze al geen zin meer om moeite te doen.
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: keuze GPS

Bericht door ProsseN »

_anonymus_ schreef:Voor MTB vind ik de Topo-kaarten van Garmin toch wel heel goed en een meerwaarde.
Ikzelf gebruik al jaren een Edge 705 (voorloper van de 800), en ik ben hier nog steeds zeer tevreden van.
Als ik een nieuwe gps moet kopen, zou het waarschijnlijk weer een Garmin worden.

GPX-tracks downloaden en narijden werkt zeer goed met Garmin, is zeker niks moeilijk aan volgens mij.

Snelheidssensor heb je eigenlijk enkel nodig wanneer je binnen op de rollen traint, ik heb dat liggen maar gebruik dat nooit, gps-ontvangst heb ik in het bos nog nooit problemen mee gehad.
Cadanssensor lijkt me nuttiger op de racefiets dan op de MTB, al zullen er daar wel mensen anders over denken.

Wat ik wel belangrijk vind bij een gps is een hoogtemeter die met een barometer werkt. Ik weet niet of de Edge 810 Touring dat heeft.

Scherm van de nieuwe 820 is niet zoveel kleiner dan dat van de 810, hoor.

Als je budget hebt voor de 820, koop dan die. Is het meest up-to-date, ik heb ook al getwijfeld voor een 810 nu er overal koring op zit maar je geeft eigenlijk nog steeds vrij veel geld aan een product dat reeds verouderd is t.o.v. de 810 en waar ook geen ondersteuning meer zal worden gegeven in de toekomst. Dat merk ik bij Garmin ook met mijn 705: als ik een vraag heb en ze horen dat het over een 705 gaat, hebben ze al geen zin meer om moeite te doen.
Beste,

bedankt voor jouw antwoord!

Zo te horen zal ik als 26-jarige dan ook geen probleem hebben om alles in te stellen en routes op m'n GPS te laden. Mijn voorkeur gaat ook naar de Garmin edge 820 maar het is een beetje de prijs. Als ik voor dezelfde doeleinden waarvoor ik de GPS zou gebruiken het een stuk goedkoper kan doen dan zal ik dit ook niet laten... :)

Ik begrijp jouw standpunt volledig dat ze binnenkort minder ondersteuning zullen geven aan de wat 'verouderde' apparten en volg je hier ook in. Maar toch €420 is veel geld. :)

Als er nog mensen zijn die me willen helpen bij m'n keuze laat gerust iets weten.

Grt,
Jasper
Chakam
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 17:20

Re: keuze GPS

Bericht door Chakam »

Niet twijfelen Jasper, gewoon voor die 820 gaan !
Ik heb +-4j geleden in zelfde situatie gezeten, maar dan toch beslist om voor het duurdere Garmin te gaan. Tot op heden geen spijt van gehad (o)
Toestel doet nog steeds alles (800) ondanks het zoekwerk in het begin. De interface is bij de nieuwe 820 al stukje beter en handiger dan op mijn oud speelgoed.
Qua training kom je niets te kort, alle (inclusief power L/R) mogelijke instellingen zijn haalbaar ook voor de toekomst. De nieuwe
Zelf ook al zitten gluren naar de nieuwste versies, maar aangezien ik nog geen problemen heb, zal de 800 nog wel even dienst doen. (hopelijk !! )
luc gs
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 24 jun 2011 14:35
Rijdt met: Thompson

Re: keuze GPS

Bericht door luc gs »

En waarom geen Edge 1000 explore?Heeft nog een iets groter scherm
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: keuze GPS

Bericht door Beny »

Edge Touring werkt perfect om tochten na te rijden daar je bij deze nu ook de afslagbegeleiding kunt uitschakelen
De 810 wordt net meer geproduceerd, ook niet meer de Edge Touring Plus (nog wel de Edge Touring)
De 820 alsook de 820 Explore hebben net zoals beide 1000 toestellen de surprise me functie en hebben ook allen een barometer
ProsseN
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 dec 2016 10:45

Re: keuze GPS

Bericht door ProsseN »

Voor mij is het duidelijk. Het wordt de 820. Bedankt vllr het advies, allen!
Plaats reactie