eerste gps

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
wim_d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 08 mar 2016 13:50

eerste gps

Bericht door wim_d »

Ik zou mij ook een gps willen aanschaffen vooral voor gebruik op de mtb.
Maar hij zou ook moeten dienen om wandelroutes op in te laden en deze te gebruiken bij wandeltochten, en ook om te geocachen.

Ik had volgende toestellen in gedachten:
Garmin oregon 700 of 750(t) (is de 750(t) zijn meerprijs van 150€ waard owv de TopoActive ipv de open fiets map?)
Garmin edge 1000 (Valt volgens mij af omdat hier geen geocaches op geladen kunnen worden)
Garmin etrex touch 35

Ik heb nog totaal geen ervaring met een gps toestel en gebruik voorlopig voor alles mijn smartphone, maar die batterij houd dat niet zo lang vol.

Welke toestel raden jullie mij aan, zijn er verder nog bepaalde nadelen, of goede/slechte ervaringen met een toestel?

Of zijn er nog andere toestellen die jullie mij aanraden?
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: eerste gps

Bericht door Beny »

Als je veel wilt gaan GC, dan inderdaad beter een outdoor toestel
Maar op zich kan het met minder toeters en bellen ook met elk Edge toestel
Van de coördinaat van een GC een WP maken en routeren via een directe route
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: eerste gps

Bericht door Stokke »

De Garmin oregon 700 of 750(t) zijn de nieuwste topklasse in de outdoor toestellen natuurlijk

De voorgangers 600 en 650(t) zijn nu aan betere prijs verkrijgbaar
Deze hebben natuurlijk een paar leuke mogelijkheden minder zoals wifi bluetooth live geocaching rondritplanner enz

Het prijsverschil tussen de 700 & 750(t) is niet enkel de kaart
De 750 heeft een camera 8 mil pix met geotach functie en led flash lamp ook batterij pack is meegeleverd bij de 750 T is er nog de kaart bij
Deze is TopoActive dit wil zeggen naargelang profiel bv wandel fietsen moutainbike zal deze een andere route berekenen

Met de etrex gpsmap kan je dit bv ook allemaal voor minder geld
Evenveel plezier
Maar de Oregon 700 & 750(t) hebben alle toeters en bellen op dit moment
Maar zoals bij alle electro zijn deze volgend jaar weer verouderd maar de basis blijft
wim_d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 08 mar 2016 13:50

Re: eerste gps

Bericht door wim_d »

Stokke schreef:De Garmin oregon 700 of 750(t) zijn de nieuwste topklasse in de outdoor toestellen natuurlijk

De voorgangers 600 en 650(t) zijn nu aan betere prijs verkrijgbaar
Deze hebben natuurlijk een paar leuke mogelijkheden minder zoals wifi bluetooth live geocaching rondritplanner enz

Het prijsverschil tussen de 700 & 750(t) is niet enkel de kaart
De 750 heeft een camera 8 mil pix met geotach functie en led flash lamp ook batterij pack is meegeleverd bij de 750 T is er nog de kaart bij
Deze is TopoActive dit wil zeggen naargelang profiel bv wandel fietsen moutainbike zal deze een andere route berekenen

Met de etrex gpsmap kan je dit bv ook allemaal voor minder geld
Evenveel plezier
Maar de Oregon 700 & 750(t) hebben alle toeters en bellen op dit moment
Maar zoals bij alle electro zijn deze volgend jaar weer verouderd maar de basis blijft
bedoel je dan de etrex touch 35 (of nog een ander model)

en wat de orgeon 750t betreft, de batterij kost los 25€ en het nut van een camera/flashligt op een gps toestel zie ik niet zo dadelijk. dus de enige meerwaarde voor mij is de topo active kaart. Maar ik weet niet of dit een meerwaarde is tegenover de open fiets map of openmtbmap.

En kan je dan volgens jou evenveel met ede etrex als met de oregon? Of wat maakt het de meerprijs van de oregon waard?

en wat de oregon 600 betreft, deze is toch al een paar jaar oud, gaat deze dan ook niet eerder "versleten"(niet meer voldoen) dan de 700?
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: eerste gps

Bericht door Beny »

De 700 reeks werkt toch wel beduidend sneller en nauwkeuriger dan de 600
Maar ook de eterx touch is zeer modern/goed
Op navigatievlak voldoen alle toestellen
Geocaching en mtb tracks volgen hoeft geen bijbetalende kaart en kom je toe met een open source kaart
wim_d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 08 mar 2016 13:50

Re: eerste gps

Bericht door wim_d »

Ik denk dat het toch de oregon 700 zal worden.

Is het verstandig om het garmin battery pack https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/prod116480.html aan te kopen, of kan ik beter gewone oplaadbare batterijen kopen?
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: eerste gps

Bericht door Stokke »

Het batterij pack is zeker geen must !

Oplaadbare kunnen zeker zo goed of zelfs beter
Het batterij pack zijn oplaadbare batterijen met een houdertje dat een knopje in uw toestel indrukt
Zodat deze nu oplaadbaar zijn in uw toestel via de usb poort

Dit heeft als voordeel dat je deze nu met bv een powerbank of met kabel in auto kan opladen tijdens het navigeren

Om eens terug te komen op meerwaarde aan camera en led licht
Ik gebruik de camera om bv indien ik onderweg een leuke plek tegenkom of terrasje fietswinkel maak ik een foto deze word automatisch een waypoint
Een foto zegt zoveel meer dan een waypoint met naam cafe de ......... indien er al een lijstje in uw toestel staan :lol: :lol:
Bij sommige geocache spellen is dit ook een meerwaarde
De led flash kan je weer gebruiken als zaklamp deze heeft bv zelfs een S O S funktie

Ieder zijn budget

Dit is zeker allemaal geen must
Je kan even goed geocachen met een etrex touch 25 of ander outdoor toestel
Gebruikersavatar
Bro-st
Mountainbiker
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 mei 2009 19:38
Rijdt met: Trek 8500

Re: eerste gps

Bericht door Bro-st »

Ik heb al enkele jaren de dakota 20. Zeer tevreden van en doet het heel goed.
wim_d
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 08 mar 2016 13:50

Re: eerste gps

Bericht door wim_d »

het gaat toch de oregon 700 worden, ik denk niet dat ik de camera en flashlight ooit ga gebruiken (daarvoor is er dan nog de smartphone). En anders weten we dat voor de volgende keer als deze versleten is :)

Dan nog een vraagje over het battery pack van garmin. Het opladen via usb is natuurlijk wel een plus, maar hoe zit het qua autonomie tov gewone oplaadbare batterijen?
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: eerste gps

Bericht door Stokke »

De meeste oplaadbare batterijen gaan even lang of langer mee dan het battery pack van Garmin

Deze zijn de helft of meer goedkoper
Het is zeker geen must dat battery pack
Dit is namelijk niet meer dan twee oplaadbare batterijen met een metaal stukje rond

Heeft enkel de pluspunten die ik al benoemd had

Veel suc6 met de aankoop

En post mss wat gebruikers ervaring
Plaats reactie