Welke fiets gps te kiezen?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door kazzz »

capino schreef:voor wat betreft de fiets gps,is garmin nog altijd 'de referentie' hoor...
Kan je dat dan staven aan de hand van argumenten tov de MIO 505 bv? Waar zitten dan de verschillen die Garmin als referentie maken?
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door Erik.B »

Ik heb een mio 505 en een edge 800
Bij de mio kan je geen andere kaarten instaleren bij mijn weten, er staan geen offroad maps op
enkel de openstreet, dus niet zo gepast voor te mountainbiken
Mio heeft een veel mindere batterij dan de 800, heb al 2 keer een platte batterij gehad voordat de rit gedaan was (moet wel zeggen dat ik toen al één rit gereden had). Volgens mij hebt ge bij de 800 de beste batterij.
De mio is inderdaad beter bij navigeren dan de 800 (is mijn mening)
Ik gebruik de mio voor op de racefiets en de 800 voor op de mountainbike
chundo
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 23 sep 2012 09:59
Rijdt met: Lynskey Pro29 - canyon nerve 9.0

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door chundo »

garmin = kaartondersteuning
mio = iets gebruiksvriendelijker
persoonlijk vind ik het belangrijk om goede kaartondersteuning te hebben, de topo kaarten zijn zeer goed maar ook duur, er zijn voldoende gratis kaarten te vinden met goede bosdekking
johan1983be
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:17
Rijdt met: Cube Acid 26'er

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door johan1983be »

chundo schreef:garmin = kaartondersteuning
mio = iets gebruiksvriendelijker
persoonlijk vind ik het belangrijk om goede kaartondersteuning te hebben, de topo kaarten zijn zeer goed maar ook duur, er zijn voldoende gratis kaarten te vinden met goede bosdekking
Het is natuurlijk wat je wilt he. Ik heb gisteren een bewegwijzerde track gereden in Erezee. Ik had om een keer te testen de openmtb map staan. Ik heb moeten vaststellen dat er verschillende stukken in het bos niet op openmtb staat (overigens ook niet openfietsmap) maar wel op de officiele topo.

Natuurlijk moet je kiezen he, als je 99 Euro voor een officiele map over hebt dan kun je dat doen. De openmtb map, welke gratis is, gaat je ook de weg wijzen, al is die dan mss iets anders. Als je vooral tracks gaat rijden welke je thuis op de gps zet, dan is het gewoon het lijntje volgen en dan maakt het overigens helemaal niets meer uit.

Ik heb mijne edge 810 gekocht met topo en citynavigator, gelukkig aan een mooie prijs. Met wat ik allemaal via het internet (en dus ook dit forum) heb kunnen bijleren zou ik waarschijnlijk niet meer de kaarten erbij nemen (en al zeker niet de citynavigator) en werken met de gratis mappen voorhanden. De topo kaart zou mss nog handig zijn (wij wandelen ook veel), maar als je voornamelijk tracks volgt zijn de gratis mappen ruimschoots voldoende.

---
Over de gps zelf kan ik zeggen dat ik over het algemeen tevreden ben. Als ik ga wandelen zegt hij mijn afstanden niet goed, maar als ik ga fietsen, met de speed cadans meter dan werkt die perfect. Het enige wat ik vind is dat bij een track er soms afslagbegeleiding is, soms niet en het is even zoeken hoe je dat afzet en gewoon de lijn kunt volgen. Ik meen begrepen te hebben dat je dat bij de edge 800 gewoon aan of uit kunt zetten.

Verder heeft de 810 nog live track, waarbij je dus mensen, via email of facebook kunt inlichten over het feit dat je aan het fietsen bent. hiervoor heb je ook een gsm nodig om die data door te sturen naar de server van Garmin. Ik gebruik dit enkel als ik alleen ga fietsen (omdat mijn vrouw anders te rap ongerust is.... (nog maar twee jaar getrouwd he :wink: ) Verder gebruik ik dat niet, ik ken natuurlijk ook niet veel mensen die ook gaan Moutainbiken, laat staan willen zien hoe ik presteer. Dit is een functie welke 800 niet heeft.

Nog een verschil tussen 800 en 810 is dat je meerdere trainingprofielen kunt hebben, dus als ik gewoon ga werken staat daar mijn hartslag snelheid etc op maar als ik ga mountainbiken heb ik ook nog hoogte etc. Leuk meegenomen natuurlijk en ook wel handig.

Ook kan de garmin 810 activiteiten via je gsm uploaden naar garmin connect, en als je routes hebt opgeslagen in garmin connect kun je deze downloaden op je gps.
Dat laatste kan handig zijn als je een route niet op je gps hebt staan en je bent bij een pc om er eentje te zoeken op garmin connect.
Het uploaden naar garmin connect heb ik eventjes volgehouden maar ik ben er uiteindelijk mee gestopt en schakel de bluetooth enkel maar in bij live track voor de volgende redenen.
* Het uploaden van de gsm naar garmin connect gaat traag en ik moet soms mijn gps terug laten uploaden naar de gsm alvorens het deftig lukt (snap je?)
* Ik hou mijn gegevens ook bij op strava en endomondo en moet toch mijn gps insteken op de computer
* ik vind garmin connect niet slecht en je ziet alle gegevens en dergelijke dat je moet weten, maar het biedt me geen meerwaarde op strava en endomondo.
---

De vergelijkingen met de 800 welke ik beschrijf meen ik begrepen te hebben nadat ik verschillende zaken heb opgezocht. Zelf heb ik nooit de edge 800 gehad, dus als ik mis ben laat het maar weten. Als je zou kiezen voor Garmin is het aan jou om uit te maken wat je hebt voor welk geld en wat van de functies dat je gaat gebruiken.

hier kun je op de garmin site de technische verschillen zien
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door RigolleM »

Voor wie het bos door de bomen niet meer ziet, gaat Garmin nog 2 extra toestellen op de markt brengen, die het belangrijkste nadeel (ongebruiksvriendelijkheid), van de Edge 800/810 moeten wegwerken, namelijk Edge Touring. Ik zie nu geen reden meer om nog voor de Mio Cyclo te kiezen :-D

Bron: http://garmin.blogs.com/my_weblog/2013/ ... h8rT9JmhcY" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog wat info: http://www.bikerumor.com/2013/08/28/gar ... adventure/" onclick="window.open(this.href);return false;

En nog wat info: http://www.dcrainmaker.com/2013/08/garm ... puter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door kazzz »

Dat is wel zeer interessant!!
johan1983be
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:17
Rijdt met: Cube Acid 26'er

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door johan1983be »

Sensors: ANT+ Speed/Cadence Capable: No. ---> als ik het goed begrijp, gaat dit dus niet?

Nu de gebruiksvriendelijkheid die men heeft met de 800/810 is makkelijk weg te nemen door de software op de toestellen te veranderen natuurlijk :P
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door RigolleM »

johan1983be schreef:Sensors: ANT+ Speed/Cadence Capable: No. ---> als ik het goed begrijp, gaat dit dus niet?
Touring Plus heeft ANT+ ;-)
johan1983be
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:17
Rijdt met: Cube Acid 26'er

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door johan1983be »

RigolleM schreef:
johan1983be schreef:Sensors: ANT+ Speed/Cadence Capable: No. ---> als ik het goed begrijp, gaat dit dus niet?
Touring Plus heeft ANT+ ;-)
Ja dat had ik ook gelezen, maar als ik dan Hier kijk en naar Comparison to other Garmin Edge Units verder zie zegt hij wel Sensors: ANT+ Speed/Cadence Capable: No terwijl hij voor de hartslag dus yes zegt (bij de plus versie). Mss begrijp ik het mis ofzo? :P
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke fiets gps te kiezen?

Bericht door RigolleM »

johan1983be schreef:
RigolleM schreef:
johan1983be schreef:Sensors: ANT+ Speed/Cadence Capable: No. ---> als ik het goed begrijp, gaat dit dus niet?
Touring Plus heeft ANT+ ;-)
Ja dat had ik ook gelezen, maar als ik dan Hier kijk en naar Comparison to other Garmin Edge Units verder zie zegt hij wel Sensors: ANT+ Speed/Cadence Capable: No terwijl hij voor de hartslag dus yes zegt (bij de plus versie). Mss begrijp ik het mis ofzo? :P
Je kan best gelijk hebben, ik dacht als je éénmaal ANT+ protocol ondersteunt de volledig rimram zou supporteren (HR, speed, cadans, power, ...). Zou ergens ook Garmin logica zijn, om alsnog zoveel mogelijk Edge 810's te kunnen verkopen voor de sportieve bikers ;-)
Plaats reactie