Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door janvangastel »

Ik heb mijn Wahoo Bolt nu enkele maanden en ben ook zeer tevreden. Nooit problemen gehad met leegtrekken van de batterij van de smartphone, terwijl ik die wel regelmatig aan heb staan vanwege de live tracking function. Gebruikt dan niet veel meer batterij dan wanneer die niet verbonden is met de Bolt.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

ik krijg mijn elemnt niet op mijn desktop.
Als ik hem insteek op pc gebeurt er niets, heb al andere usb poort geprobeert zonder resultaat

iemand tips?

gr
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door BertG »

Headshot schreef:ik krijg mijn elemnt niet op mijn desktop.
Als ik hem insteek op pc gebeurt er niets, heb al andere usb poort geprobeert zonder resultaat

iemand tips?

gr
Kan soms ook aan de kabel liggen.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

BertG schreef:
Headshot schreef:ik krijg mijn elemnt niet op mijn desktop.
Als ik hem insteek op pc gebeurt er niets, heb al andere usb poort geprobeert zonder resultaat

iemand tips?

gr
Kan soms ook aan de kabel liggen.
Zou idd kunnen, heb gemerkt dat de kabel los zat en dat je hem redelijk hard moet induwen in het toestel, zal het van de week eens proberen...

Is toch even wennen als je 10jaar met Garmin gewerkt hebt
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

Headshot schreef:Is toch even wennen als je 10jaar met Garmin gewerkt hebt
En wat zijn uw bevindingen met de Elemnt?
Ik lees tegenstrijdige berichten dat het qua navigatie voor specifiek MTB'en niet zo super is.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

RigolleM schreef:
Headshot schreef:Is toch even wennen als je 10jaar met Garmin gewerkt hebt
En wat zijn uw bevindingen met de Elemnt?
Ik lees tegenstrijdige berichten dat het qua navigatie voor specifiek MTB'en niet zo super is.
heb nog maar 1 ritje buiten gereden, maar vind het wel wennen tov garmin
als veel op google moeten zoeken, ook om mijn wahoo kickr snap degelijk aan de praat te krijgen

als ik er op de weg mee rij lijkt de kaart mij toch veel duidelijker dan garmin, ook uw spoor wat ge gereden hebt is een dikke volle zwarte lijn die duidelijk uitspringt.

bij garmin navigeerde ik altijd zonder de kaart omdat ik dat onduidelijk vond, maar dit lijkt bij de elemnt niet nodig (denk ook niet dat je de kaart kan afzetten)

ik reed altijd routes die ik op voorhand nakeek, als je met de wahoo vrij wat wil rijden kan het mss wat ambetant zijn dat je geen kleur hebt, je ziet dan denk ik geen rivier bv...

eerste rit viel ook meteen de hartslagband weg toen ik vertrok, op de kickr snap heeft hem wel altijd feilloos gewerkt.
ook de garmin speedsensor (enkel cadans bij mij) herkend hem onmiddellijk en werkt perfect

geen touchscreen is ook effe wennen, je duwt vlug op het scherm...

telefoon verbinden was ook niet gelukt, maar hiervoor moet blokkbaar de elemnt app ook draaien op de gsm en niet enkel bleutooth

dus het echte testen kwa navigatie moet nog beginnen maar heb er wel vertrouwen in

grtz
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door RigolleM »

Headshot schreef:x
Bedankt voor de feedback, dacht dat je er al wat langer mee rond reedt.
Mijn Edge 800 begint rare kuren te vertonen en ik volg al een tijdje de topics over Elemnt op verschillende fora.
Eerst waren ze allemaal super enthousiast, maar toen begonnen enkelen uit de MTB-scene toch wat negatieve ervaringen te posten, omtrent navigatie... en ben ik wat sceptischer geworden omtrent Wahoo Elemnt. Kan zijn dat ik hem toch ga halen en de Edge 800 'spaar' voor als ik echt eens een track op een MTB-parcours ga rijden. Voorlopig rij ik toch op de baan, na 8 maand non-activiteit.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door Headshot »

Kom ook nog van de 800, dan is de stap natuurlijk anders. Een 1000 ofzo is toch al meer geavanceerder en zal dichter bij de wahoo aanleunen

De prijs is natuurlijk wel een pluspunt...

Toestel ziet er wel wat lomper uit door de dikke randen...
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door janvangastel »

telefoon verbinden was ook niet gelukt, maar hiervoor moet blijkbaar de elemnt app ook draaien op de gsm en niet enkel bleutooth
Ja, de app moet dan draaien. Anders kun je ook geen instellingen aanpassen want dat gaat alleen met de app. Ook als je gebruik wilt maken van de live tracking optie moet de app aanstaan. Ik heb nooit een Garmin gehad en heb dus ook geen overgangsproblemen en mis ook de kleur niet. Het gaat uiteindelijk toch om de functionaliteit en niet ok de looks. Een keer problemen gehad met harslagsensor, maar dat bleek niet aan de Element te liggen. Hartslagsensor (Ticker) was stuk. Kreeg gratis een nieuwe van Futurum shop (garantie). Ik gebruik de navigatiefunctie niet vaak, maar heb er nog nooit problemen mee gehad.
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Wahoo Elemnt vs Garmin Edge 520/820

Bericht door W_H »

Ik gebruik de de Wahoo elemnt bolt als basis fietscomputer samen met een Garmin GPSmap 64s met OSM-kaartmateriaal.
Ik merk dat mijn Garmin bij richtingsveranderingen in bos sneller reageert. Gps ontvangst lijkt mij ook een stuk beter.
De wahoo is echter wel een goede aanvulling wanneer tracks door elkaar lopen omdat de te volgen track wordt aangeduid met opeenvolgende "pijltjes"
Ik merk ook soms dat de wahoo soms de weg kwijt is op sommige off-road stukken waar het te volgen pad niet op de kaart staat.
Off topic: het voordeel van de Garmin is dat de AA-batterijen steeds te vervangen zijn. Bij edge toestellen ben je altijd beperkt tot de interne batterij.

wahoo:
+ Duidelijk scherm, goed contrast
+ te volgen track duidelijk
+ sensoren makkelijk te koppelen
+ makkelijk in te stellen met de app.
+ live tracking werkt zonder probleem
+ auto sync met Strava andere ingestelde diensten.
- niet alle off-road paden zijn opgenomen
- GPS ontvangst soms minder dan een echte outdoor GPS
Plaats reactie